اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان خبر داد

فعالیت رسمی 4 هزار صیاد گیلانی از 20 مهر

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان گفت: بالغ بر 4 هزار صیاد گیلانی صید رسمی ماهیان استخوانی دریای خزر را از 20 مهر جاری آغاز می‌کنند.

فعالیت رسمی 4 هزار صیاد گیلانی از 20 مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، محمد محبوب عصر امروز در جمع مسئولان محلی و اعضای تعاونی پره‌داران صیادی این شهرستان در دفتر امام جمعه رودسر با بیان اینکه 52 شرکت تعاونی پره در گیلان فعال است، اظهار کرد: بالغ بر 4 هزار صیاد گیلانی در طول 300 کیلومتر نوار ساحلی از آستارا تا چابکسر فعالیت می‌کنند.

*صید 3 هزار و 700 تن ماهی در گیلان/20 مهر صید رسمی ماهیان استخوانی دریای خزر

وی، رودسر را قطب صیادی استان عنوان کرد و افزود: این شهرستان با دارا بودن 13 شرکت تعاونی پره فعال و چهار تعاونی پره تعطیل، دارای یک‌چهارم پره‌های صیادی استان است.

این مسئول، با اشاره به اینکه بالغ بر یک‌هزار نفر در رودسر به صید و صیادی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر 3 هزار و 700 تن صید ماهی در استان صورت گرفت که یک‌هزار تن آن مربوط به رودسر بود.

وی، رودسر را دارای ظرفیت خاص صید و صیادی دانست و تصریح کرد: از شنبه 20 مهر سال جاری صید ماهیان استخوانی دریای خزر در گیلان آغاز می‌شود.

*رهاسازی سالانه میلیون‌ها بچه ماهی در رودخانه‌های گیلان/فعالیت 3 مرکز تکثیر ماهیان در گیلان

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان، ادامه داد: به منظور حفظ اشتغال و پایداری صید، هر ساله میلیون‌ها بچه ماهی به رودخانه‌هایی که مسیرشان به دریا است رهاسازی می‌شود.

وی، به سه مرکز تکثیر صید در استان اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته با وجود تمام مشکلات مالی و تحریم‌ها، فرآیند تکثیر و تولید تعطیل نشد.

محبوب، یادآور شد: با توجه به اینکه رودخانه‌های استان دیگر شرایط تکثیر را ندارند از طریق تکثیر مصنوعی به رهاسازی بچه ماهیان اقدام می‌کنیم.

به گفته وی، سال گذشته بالغ بر 140 میلیون انواع بچه ماهی استخوانی مانند سیم، کپور، سرخ ماهی، ماهی سفید و ... در دریا رهاسازی شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته بچه ماهیان از استان‌های مجاور وارد می‌شدند و در چند سال اخیر تمام نیاز ما در استان تامین می‌شود که این امر به تداوم اشتغال و صیادی در استان کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته علاوه بر تامین نیاز استان، بالغ بر 50 میلیون لارو «بچه ماهی» از گیلان به استان گلستان صادر شد.

محبوب، بحث برطرف نشدن بیمه صیادان و تعیین تکلیف چهار شرکت تعاونی پره رودسر که تعطیل شده است را از مشکلات صیادان این شهرستان برشمرد.

*پیش‌بینی استحصال یک‌میلیون تن خاویاری در سال جاری

معاون آبزی‌پروری شیلات گیلان نیز در ادامه جلسه مذکور، اظهار کرد: برای تقویت، بازسازی و حفظ ذخایر آبزیان سالانه 200 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و 2 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های استان رهاسازی می‌شود.

ابراهیم بیک‌تن، به 9 پایگاه برای اجرای ضوابط صید در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد، دو پایگاه در رودسر مستقر است.

این مسئول، با اشاره به صید 147 تن ماهیان خاویاری در استان، گفت: سال گذشته 300 کیلو خاویار استحصال شد که پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر یک میلیون تن خاویار استحصال شود.

وی، به تامین 50 درصد نیاز بچه ماهی کشور از مراکز تکثیر بچه ماهیان گرمابی گیلان اشاره کرد و یادآور شد: گیلان دارای زمین کم بوده اما از ظرفیت بالقوه خوبی در بخش آبزی‌پروری برخوردار است.

به گفته بیک‌تن، گیلان با دارا بودن 12 هزار هکتار آب‌بندان، دارای 8 هزار هکتار زمین مستعد آبزی‌پروری بوده که تنها 4 هزار آن فعال است.

ا‌نتهای پیام/84002/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول