اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی فارس:

20 زورخانه در سطح شهر شیراز فعال است

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی فارس گفت: در حال حاضر 20 زورخانه در شهر شیراز فعال است.

20 زورخانه در سطح شهر شیراز فعال است

مظفر مختاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: شهر یزد 60 زورخانه دارد و برای جبران عقب‌ماندگی شیراز و فارس بنا داریم در آینده نزدیک مجمع خیرین زورخانه‌ساز را در این استان راه‌اندازی ‌کنیم.

وی اضافه کرد: با وجود آن که در سال‌های گذشته توجه کمی به ورزش پهلوانی فارس شده بود و با کمک‌های مردمی این ورزش را نگهداری می‌کردیم به تدریج در این چند ماه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از انزوا خارج شد.

مختاری افزود: از جمله اقداماتی که برای ترویج ورزش زورخانه‌ای انجام شد یک مورد آموزش تمام مربیان تربیت بدنی چهار ناحیه آموزش و پرورش شیراز بود که به اتمام رسید.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: برنامه لیگ انجام و تیم منتخب فارس برای رده ملی انتخاب شد.

مختاری خاطرنشان کرد: برای تمام شهرستان‌های فارس با هماهنگی فرمانداران، مدیران ورزش و جوانان و شوراهای اسلامی، زمین احداث سالن زورخانه جانمایی و در دو شهرستان مرودشت و بوانات کلنگ‌زنی شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در شهرستان‌های فارس مشخص شده‌اند.

این عضو شورا بیان کرد: ورزشگاه 22 بهمن در شیراز با حدود 80 میلیون تومان اعتبار بازسازی فضایی و محیطی شد که اکنون مورد استفاده ورزشکاران است.

مختاری ابراز داشت: در بحث ورود حوزه‌های علمیه و طلبه‌ها با همکاری با مجموعه امام هادی (ع) محلی برای ورزش زورخانه‌ای طلاب راه‌اندازی شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به آن که مردم در بسیاری از محلات سطح شیراز از احداث زورخانه حمایت می‌کنند و خیرین نیز به این مطلب اقبال دارند، شهردار این شهر قول تامین زمین 12 زورخانه در سطح شهر شیراز را داده است.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز اظهار داشت: برگزاری نشست‌هایی با روسای هیئت‌های پهلوانی استان‌های دیگر را در دستور کار داریم و در این مسیر جلسه نخست در تهران برگزار شد که نشست بعدی در شیراز شکل می‌گیرد.

حب اهل بیت در ورزش زورخانه‌ای نهادینه شده است

مختاری ادامه داد: امیدوار هستیم که بتوانیم این ورزش را برای تمام اقشار و صنوف و سنین مختلف در استان فارس ترویج کنیم چرا که حب اهل بیت، رعایت ادب به سادات و بزرگ‌تر، مرام پهلوانی و خانواده‌دوستی در این ورزش نهادینه شده است.

به گفته وی، آداب و سنن ورزش زورخانه‌ای با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دورۀ باستان ایران و تاسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی برپا شده است.

مختاری بیان کرد: این خصایل نیکو در قالب شعرها و داستان‌هایی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه» برای برانگیختن ورزشکاران خوانده می‌شود.

وی یادآور شد: این ورزش به احترام و ادب معروف و با اصول بسیاری همراه است چنانکه حرکات با اجازه از سادات و پیشکسوتان زورخانه که به رخصت گرفتن معروف است انجام می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای فارس افزود: سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون و 700 هزار تومان در ورزش زورخانه‌ای هزینه شده بود اما امسال با کمک خیران و دو اسپانسر خوب، اعتبارات بسیار بهتر شد.

مختاری با اشاره به افتتاح نخستین مدرسه پهلوانی کشور در شیراز که چند ماه پیش انجام شد، خاطرنشان کرد: مدرسه پوریای ولی به آموزش مسائل آداب پهلوانی و ورزش باستانی می‌پردازد و در حال حاضر دانش‌آموزان آن ثبت‌نام کرده و بر سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

انتهای پیام/2448/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول