اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد

بازرسی 9 هزار رأس دام عید قربان در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بازرسی بهداشتی بیش از 9 هزار رأس دام و 2 هزار لاشه دام در روز عید قربان در استان انجام شد.

بازرسی 9 هزار رأس دام عید قربان در کرمان

بیژن دهقانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: با توجه به ضرورت تامین سلامت دام قربانی و گوشت استحصالی از این دام‌ها و همچنین تامین سلامت جامعه از طریق پیشگیری از بیماری‌های مشترک این طرح توسط این اداره کل در استان اجرا شده است.

وی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر سلامت دام‌ها و گوشت استحصالی را یکی از وظایف حاکمیتی دامپزشکی استان کرمان دانست و افزود: در ایام خاص سال که میزان کشتار دام در سطح کشور افزایش می‌یابد، ضرورت تشدید این نظارت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان مخاطرات اصلی کشتار دام در خارج از کشتارگاه را احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و احتمال ایجاد آلودگی‌های ثانویه در لاشه گوشت دانست و بیان داشت: در عید سعید قربان که گوشت دام‌های قربانی در سطح وسیع توزیع می‌شوند این مخاطرات دارای اهمیت بیشتری هستند.

وی فرهنگ‌سازی در زمینه تامین سلامت جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: در بحث پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و تامین سلامت غذا، رعایت نکات بهداشتی توسط افراد جامعه ضروری است.

دهقانی ضمن تشکر از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها به ویژه صدا و سیمای مرکز کرمان به دلیل همکاری خوب این رسانه‌ها در اجرای طرح تشدید نظارت ویژه عید قربان اظهار داشت: در راستای فرهنگ‌سازی نیازمند همکاری رسانه‌های محلی به ویژه صدا و سیما هستیم.

وی گفت: با اطلاع‌رسانی خوبی که صورت پذیرفته است در روز عید سعید قربان تعداد 9 هزار و 628 رأس دام قربانی سبک و سنگین در سراسر استان کرمان مورد معاینه و بازرسی بهداشتی قبل و بعد از کشتار قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: همچنین تعداد 2 هزار و 385 لاشه دام نیز مورد بازرسی بهداشتی پس از کشتار قرار گرفتند.

وی بیان داشت: در روز عید سعید قربان با انجام نظارت‌های بهداشتی میزان 412 کیلوگرم گوشت و 591 قطعه آلایش خوراکی «مانند کبد، ریه و کلیه» غیرقابل مصرف و ناسالم از چرخه توزیع حذف شد.

دهقانی با اشاره به ایام بازگشت حجاج از سفر معنوی حج تصریح کرد: در ایام بازگشت حجاج نیز شاهد تمایل افراد به کشتار دام جلوی کاروان‌ها و در معابر هستیم که این امر یکی از اقدامات خطرساز برای بهداشت فردی و جامعه است که برای جلوگیری از این مشکل از مردم استان درخواست داریم، دام‌های نذری خود را در کشتارگاه کشتار کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: مردم می‌توانند از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512 و شماره پیامک 3000231512 و شماره تماس شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه با این اداره کل در ارتباط باشند.

انتهای پیام/2446/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول