اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع خبرنگاران مطرح شد

نبود بخش ویژه سکته مغزی در بیمارستان‌های فارس

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: همان‌طور که واحد مراقبت‌های ویژه قلبی در بیمارستان‌ها وجود دارد باید واحد مراقبت‌های ویژه سکته مغزی نیز در فارس راه‌اندازی شود.

نبود بخش ویژه سکته مغزی در بیمارستان‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، افشین برهانی حقیقی که عصر امروز به مناسبت هفتم آبان روز جهانی سکته مغزی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: با راه‌اندازی واحد ویژه مراقبت‌های مغزی میزان بازتوانی و برگشت به زندگی در افراد دچار سکته مغزی شده افزایش می‌یابد و خوب است که خیرین سلامت در این زمینه به یاری دولت بیایند.

وی افزود: در یک مورد تحقیق که در بیمارستان نمازی شیراز انجام دادیم مشخص شد که از بیماران سکته مغزی 14 درصد زیر 45 سال و یک سوم نیز زیر سن بازنشستگی (65 سال) هستند.

برهانی خاطرنشان کرد: این استنباط که سکته مغزی تنها برای افراد مسن اتفاق می‌افتد یک باور غلط عامیانه است.

این فلوشیپ بیماری‌های عروق مغز در ادامه با تشریح دو نوع انسدادی و خونریزی در سکته مغزی بیان کرد: در نوع انسدادی لخته می‌تواند در همان رگ ایجاد شود یا اینکه از نقطه دیگری از بدن مانند قلب به مغز پرتاب شده و انسداد ایجاد کند.

برهانی تصریح کرد: در نوع خونریزی‌دهنده رگ مغز پاره می‌شود و خون به درون بافت مغز می‌ریزد.

به گفته وی، نوع ویژه‌ای از سکته مغزی نیز وجود دارد که خونریزی تحت عنکبوتیه نام گرفته و ناشناخته‌تر از دیگر انواع آن است.

وی ابراز داشت: در انسداد سرخرگ‌های مغزی علائم به صورتی حاد بروز پیدا می‌کند اما در انسداد سیاهرگ‌ها علائم تدریجی ظاهر می‌شود.

هر نوع اختلال در یک طرف بدن را جدی بگیرید

برهانی در ادامه علائم بروز سکته مغزی را برشمرد و گفت: فلج یک‌طرفه بدن، اختلال حسی یک‌طرفه، اختلال میدان بینایی، اختلال تکلم، سرگیجه شدید، دوبینی، فلج ماهیچه‌های صورت و کاهش ناگهانی سطح هوشیاری می‌تواند، علائم سکته مغزی باشد.

وی افزود: سردرد شدید می‌تواند علامت خونریزی تحت عنکبوتیه‌ باشد و باید به سرعت بیمار را به اورژانس رساند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در سکته مغزی انسدادی اگر بیمار تا سه ساعت پس از شروع علائم به بیمارستان مجهز انتقال داده شود به وسیله داروهای از بین‌برنده لخته ممکن است بازگشایی عروق انجام شده و بیمار از سکته نجات پیدا کند.

به گفته وی، روحیه شاد و زندگی بدون استرس به همراه ورزش خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رژیم غذایی سنتی ایرانی که شامل فیبر، سبزیجات و لبنیات فراوان بود و جایگزینی غذاهای گوشتی و فست‌فود و چربی‌های غیراشباع به همراه زندگی پراسترس احتمال ابتلا به سکته را افزایش داده است.

برهانی بیان کرد: مغز از پیچیده‌ترین سیستم‌های حیات است و توانایی بازسازی خود را دارد، به این صورت که پس از اضمحلال بخشی از سلول‌ها، سلول‌های مجاور می‌توانند خود را بازتوانی کنند. از این رو برنامه توانبخشی و کاردرمانی برای افراد سکته کرده انجام می‌شود.

افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای سکته مغزی، لزوم افزایش امکانات بیمارستانی و تخصصی از دیگر مواردی بود که برهانی برای ارتقای پیشگیری و درمان سکته مغزی در فارس لازم دانست.

به گزارش فارس، عبدالحمید شریعت رئیس واحد سکته مغزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست حضور داشت.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول