اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تفنگ بی‌فشنگ پژوهشسرای فریدونکنار

چرخ روزگار بر وفق پژوهشسراها نمی‌چرخد

استعدادهای فراوانی در پژوهسرای دانش‌آموزی فریدونکنار وجود دارد ولی مشکلات مالی مانع از فراگیر شدن نخبه‌پروری در این مجموعه شده است.

چرخ روزگار بر وفق پژوهشسراها نمی‌چرخد

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان فریدونکنار، عملکرد و افتخارات هشت ساله پژوهشسرای دانش‌آموزی مرحوم حاج امرالله خبازی فریدونکنار بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

حداقل فریدونکناری‌ها می‌دانند که این مرکز در بخش علم و دانش حسابی گل کاشته و مدیریت حمزه‌علی شیرپور با همراهی امپراطور این روزهای رباتیک مازندران حسین بابکی روز به روز علاقمندی دانش‌آموزان و جالب‌تر اینکه والدین آنها را نسبت به علم و پژوهش بیش از پیش دوچندان کرده است.

راه‌اندازی و تجهیز بخش‌های مختلف پژوهش‌سرا از جمله آزمایشگاه و کتابخانه با بیش از سه هزار جلد کتاب، راهیابی در طرح از پژوهش‌سرا به مرحله کشوری هشتمین جشنواره جوان خوارزمی در نخستین سال تأسیس و برگزاری نمایشگاه دست‌ساخته‌ها در هر سال انجام می‌شد.

کسب عنوان‌های محققان برتر مازندران در دو سال متوالی، انتخاب یک طرح به عنوان طرح برتر کشوری در نهمین جشنواره جوان خوارزمی، کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات رباتیک استان مازندران و کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات ربوکاپ از جمله مهم‌ترین این دستاوردها بود.

شرکت در مسابقات ربوکاپ مرحله کشوری در بندرانزلی به عنوان نماینده مازندران، راهیابی سه طرح از پژوهش‌سرا به کشور در دهمین جشنواره جوان خوارزمی، ثبت 28 مورد اختراع از دانش‌آموزان شهرستان و کسب مقام هفتم در مسابقات رباتیک کشوری به عنوان تنها تیم دانش‌آموزی در بین دانشجویان فنی را نیز باید به این لیست اضافه کرد و شاید تنها بخش دیگری از این دستاوردها تشکیل کلاس‌های پژوهش و تحقیق پرواز اندیشه‌ها هر ساله در مقطع ابتدایی، شرکت در نمایشگاه اختراعات و ابتکارات استان، شرکت در نمایشگاه بزرگ و جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی در تهران، تشکیل دوره آموزشی نانو تکنولوژی و شرکت در نمایشگاه دست‌ساخته‌های شهر فریدونکنار باشد.

تیم کاری و دانش‌آموزان این مرکز هم‌اکنون در جهان هم شناخته شده‌اند و ربات‌های‌شان برای جمهوری اسلامی گل می‌کارند اما حالا وضع فرق کرده، چرخ روزگار بر وفق پژوهشسرایی‌ها نمی‌چرخد، شاید اگر مسئولان حمایت نکنند قطارشان از ریل خارج شود.

کار به جایی رسیده که مدیر پرتلاش و با انگیزه مرکز می‌گوید: استعداد خیلی داریم ولی منابع مالی نداریم که اگر جوانان ما حمایت شوند حتما در سطح کلانشهری موفقیت حاصل می‌شود.

حمزه‌علی شیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان فریدونکنار اظهار داشت: وظایف ما تقویت روحیه پژوهش و روی آوردن به کار خلاقانه افراد نخبه منطقه است.

مدیر پژوهشسرای دانش‌آموزی شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه طیف خاصی حمایت نشوند چون نخبه‌های زیادی داریم، گفت: میزبانی مسابقات رباتیک کشوری و میزبانی برنامه‌های مختلف علمی در سطح کشور را می‌توانیم برعهده بگیریم اما به علت نداشتن فضای مناسب و محدودیت‌های موجود موفق به این عمل نشدیم.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه تخصصی در رشته‌های مختلف داشته باشیم خوب است، گفت: دقت کنیم نیازهای جوانان شهر را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم روی آن مانور دهیم.

وی اضافه کرد: سه سال متوالی در استان رتبه نخست و سه سال در سطح کشوری رتبه برتر کشوری داریم، در آینده نزدیک حتما این علم یک صنعت خواهد شد و سال 2040 ربات باید کارهای انسان را انجام دهد.

شیرپور با بیان اینکه ثبت اختراعات از مالکیت صنعتی تهران بیش از 30 ثبت اختراع داریم، با تاکید بر اینکه می‌توانیم در مسائل علمی رتبه داشته باشیم، اظهار داشت: در سطح کشور و جهان شناخته شده‌ایم و البته به آینده جوانان و فرزندان این خطه با وجود استارت و ادامه فعالیت‌های آنها خوش‌بین هستیم.

وی ادامه داد: فریدونکنار هم‌اکنون قطب رباتیک در استان مازندران برشمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های فعالیت پژوهشسرای دانش‌آموزی مرحوم حاج امرالله خبازی مختلف و فراوان است، فعالیت در جشنواره‌های نوجوان و جوان خوارزمی، مسابقات کارگاهی و آزمایشگاهی، نانوتکنولوژی و رباتیک را از جمله مهم‌ترین این عناوین عنوان کرد.

------------------------------------------

گزارش از محمدرضا احمدی‌آسور

-----------------------------------------

انتهای پیام/2296/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول