اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترعان کردستانی:

حمایت از طرح‌های پژوهشی تنها راهکار توسعه پایدار در کردستان است

مخترعان کردستانی، خواستار حمایت مادی و معنوی مسئولان و متولیان امر از طرح‌های ابتکاری و اختراعات ثبت شده آنان شدند.

حمایت از طرح‌های پژوهشی تنها راهکار توسعه پایدار در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، دوشنبه‌شب تعدادی از مخترعین کردستانی همراه رئیس بنیاد نخبگان استان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سنندج حاضر شدند و به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود و دستاوردها و افتخارات کسب شده پرداختند.

سیروس عبده‌محمدی، مخترع سقزی که موفق به اختراع دستگاه چاپ مولتی‌سیلک (سیلک همه‌کاره) شده‌‌ است در این نشست اظهار کرد: حدود 18 سال است که مشغول به فعالیت در عرصه چاپ و تبلیغات بوده و در این مسیر نیز همواره دغدغه چاپ سیلک به صورت دورانی و انجام عملیات چاپ بر روی تمامی سطوح دورانی را داشتم و خوشبختانه این مهم پس از 3 سال مطالعه و کار عملی به ثمر نشست.

وی افزود: بیشتر کار این دستگاه حول محور چاپ بر روی خودکار و انواع مداد بوده و در عملیات چاپ بر روی لیوان، لوازم آرایشی، بطری و انواع سطوح دایره ‌کابرد دارد.

این مخترع کردستانی متذکر شد: این دستگاه هیچگونه نمونه‌ای نداشته و به عنوان اختراع برتر حوزه مکانیک کشور در جشنواره اختراعات زاگرس‌نشینان معرفی شده است و تاکنون نیز به صورت خودجوش و از محل اعتبارات شخصی 8 عدد از این دستگاه ویژه برای مصرف داخلی و 2 دستگاه نیز به کشور عراق صادر شده است.

عبده‌محمدی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت این دستگاه 2میلیون و 600 هزار تومان بوده و در صورت حمایت مسئولان می‌توان با تولید انبوه آن تحولی شگرف را در حوزه چاپ‌و تبلیغات کشور به ارمغان آورد.

سیدهادی حسینی، مخترع بهینه‌ساز سوخت ماشین‌های دوگانه سوز نیز در این نشست اظهار داشت: بر اساس تجربیات چندین ساله و با مطالعه در حوزه مکانیک خودور موفق به تولید نخستین بهینه‌ساز سوخت ماشین‌های دوگانه‌سوز به صورت ترکیب مایع و گاز شدیم که این مهم در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

وی افزود: عملیات ثبت اختراع این طرح مهم و ابتکاری انجام شده و خوشبختانه به کارگیری نمونه‌های تولیدی آن نیز بر روی ماشین‌های کاربراتوری و انژکتوری به خوبی جوابگو بوده است.

حسینی اظهار داشت: در این اختراع به جای مصرف بنزین به جای گاز و انتقال سوخت جایگزین در هنگام احتراق در پیستون شاهد جایگیری فضاهای خالی در بین مولکول‌های گاز توسط بنزین مایع هستیم و در این روش علاوه بر احتراق بهتر شاهد  کاهش مصرف سوخت نیز هستیم.

این مخترع کردستانی تصریح کرد: هزینه استفاده این دستگاه در خودروهای کاربراتوری فقط 50 هزار تومان و در خودروهای انژکتوری نیز 140 هزار تومان خواهد بود که با توجه به کاهش بسیار زیاد مصرف سوخت می‌توان بسیار مقرون به صرفه باشد.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های مالی دستگاه های متولی امر بتوان این اختراع مهم را به تولید انبوه رساند.

انتهای پیام/79006/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول