اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طبق گزارش‌های مردمی

حفاران غیرمجاز در قزوین دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: طبق گزارش‌های مردمی، متعرضان میراث فرهنگی در روستای ککجین دره از توابع بخش کوهین قزوین دستگیر شدند.

حفاران غیرمجاز در قزوین دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، رضا ملکی اظهار داشت: با توجه به همراهی خوب مردم روستای ککجین دره در حفاظت از میراث فرهنگی این منطقه توانستیم متعرضان میراث فرهنگی را شناسایی و دستگیر کنیم.

وی با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز در استان قزوین افزود: محوطه‌های باستانی از جمله مواریث ارزشمندی هستند که باید با کمک مردم حفظ و نگهداری شوند زیرا تاریخ کشور پهناور ایران در گرو بررسی‌ این محوطه‌های تاریخی و باستانی است و همه افراد باید وظیفه پاسداری و حفاظت از آن را بر عهده داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به برخورد قاطع و بدون اغماض در مواجهه با تعارض به میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: آسیب‌هایی که این متعرضان طی حفاری‌ و با توهم برداشت اشیا از محل به لایه‌های باستانی محوطه و تپه‌های تاریخی وارد می‌آورند غیر قابل برگشت بوده و موجب مغشوش شدن اطلاعات تاریخی در این مکان‌ها می‌شود.

ملکی آموزش، ترویج و معرفی حوزه‌های مختلف تاریخی را مهم خواند و تصریح کرد: یکی از راه‌های مؤثر برای پیشگیری از این آسیب‌ها، آشنایی و آموزش مردم برای حفاظت از این مواریث کهن است که می‌تواند از توهم عده‌ای افراد سودجو و بی‌اطلاع که با تجاوز به حریم و عرصه‌های دارای مستندات تاریخی و شواهد باستان‌شناسی و نیز حفاری‌های مخرب در صدد وارد آوردن صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به پیشینه تاریخی هستند، جلوگیری کند.

وی راهکارهای قانونی با مجازات‌های سخت را از دیگر روش‌های مبارزه با این تعرضات دانست و یادآور شد: با پیگیری‌های به عمل آمده و همراهی ضابطان قوه قضاییه، نیروی انتظامی توانستیم برای افراد متجاوز به حریم میراث فرهنگی مجازات‌های سخت تعیین کرده و آنها را بسزای عمل خود برسانیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: در روستای ککجین دره دو نفر از متعرضان میراث فرهنگی اقدام به حفاری غیرمجاز به قصد استحصال آثار تاریخی کرده که با گزارش به موقع مردم و انجمن دوستداران میراث فرهنگی و دلسوزان و حافظان مواریث فرهنگی که در تمام نقاط استان به صورت نامحسوس حضور دارند توانستیم افراد خاطی را با تجهیزات مختص حفاری در محوطه تاریخی این روستا دستگیر کرده و به مراجع قانونی تحویل دهیم.

ملکی یادآور شد: حضور مردم در صحنه اطلاع‌رسانی یکی از بهترین روش‌های حفاظت از میراث فرهنگی،‌ تاریخی، طبیعی است که می‌تواند در کنار دستگاه‌های دولتی مسئول فعالیت داشته باشد و امیدواریم با همراهی و همکاری مردم بتوانیم در حفظ و نگهداری از این میراث کهن گام مؤثری برداریم.

گفتنی است: هم‌استانی‌ها می‌توانند با شماره‌های 3344100 - 3367121 برای اعلام گزارش تخریب، حفاری با مرکز یگان حفاظت استان قزوین تماس بگیرند.

انتهای پیام/77002/خ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول