اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس:

خسارات فیزیکی بی‌سوادی حرکتی جبران‌ناپذیر است

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس گفت: افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند تا پایان عمر برای بازآموزی فرصت دارند اما اگر فردی سواد حرکتی نداشته باشد، تمام عمر تاوان آن را پس می‌دهد.

خسارات فیزیکی بی‌سوادی حرکتی جبران‌ناپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد جعفری عصر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر امکان دارا بودن سواد حرکتی از دانش‌آموز گرفته شود برای وی خسارات فیزیکی به بار می‌آید که جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: براساس سند تحول باید به تمام ابعاد تربیتی دانش‌آموزان توجه شود و یکی از این ابعاد، بعد زیستی و بدنی است.

جعفری اضافه کرد: از سال 1306 تربیت‌بدنی در مدارس اجباری بود اما در حوزه عملیاتی نبود نیروی انسانی مانع از تحقق اهداف این برنامه شد.

وی ادامه داد: پس از گذشت سال‌ها از غیرجدی بودن برنامه‌های تربیت‌بدنی مدارس در سال 1389، 15 هزار نیروی تربیت‌بدنی در کشور پس از آزمون و گذراندن دوره جذب آموزش و پرورش شدند که سهم فارس از این نیروها یک‌هزار نفر بود.

جعفری خاطرنشان کرد: با حضور این نیروها تحولی در حوزه تربیت‌بدنی رخ داد و از سویی ورود طرح‌های ملی به آموزش و پرورش باعث تغییر نگاه به درس تربیت‌بدنی شد.

وی بیان کرد: این طرح‌ها برای پایه دوم ژیمناستیک، پایه سوم سباح، پایه چهارم طناورز، پایه پنجم تنیس روی میز، پایه ششم ابتدایی دو و میدانی و برای اول متوسطه بسکتبال بود.

جعفری ابراز داشت: طرح ژیمناستیک از آن رو برای پایه دوم در نظر گرفته شد که این رشته شامل حرکات پایه‌ای است که تا پایان عمر فرد را از نظر سواد حرکتی همراهی می‌کند.

کمبود استخر شنا عامل کاهش راندمان طرح سباح

وی در ادامه گفت: در سال 89 تا 90 طرح سباح در پایه سوم ابتدایی فارس تا 65 درصد، در سال 90 تا 91، 70 درصد و 91 تا 92، 14 درصد انجام شد.

جعفری افزود: در این استان کمبود استخر سرپوشیده داریم و استخرهای موجود در اختیار دستگاه‌های دیگر است و اگر چه با تدابیری مانند استفاده از استخرهای روباز طرح را پیش بردیم اما نسبت به طرح‌های دیگر با مشکلاتی مواجه بود.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: در شورای ورزش این استان مصوب شد در مدارس بدون استخر با مشارکت اولیا و تخفیف تربیت‌بدنی طرح سباح اجرا شود.

به گفته وی، طرح طناورز به سبب نیاز کم به امکانات، به خوبی در سطح استان فارس اجرا شد.

جعفری بیان کرد: در مورد طرح تنیس روی میز نیز به این سمت رفتیم که تمام مدارس ابتدایی دارای میز تنیس شوند و در مواردی که از طریق درآمد سالن‌های ورزشی یا مشارکت اولیا بخشی از هزینه تامین شود مابقی را آموزش و پرورش پرداخت کند.

ژیمناستیک، دو و میدانی و شنا، پایه قهرمانی المپیک

جعفری به پیشرفت خوب طرح دو و میدانی و بسکتبال اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به آن که کشورهای دارای رتبه در رقابت‌های ورزشی جهانی در دوره ابتدایی بر امر ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنند، اهمیت این مقطع و زنگ ورزش تبیین و دوره‌هایی برای معلمان ورزش مدارس برگزار شد.

وی افزود: چین و استرالیا در رقابت‌های مختلف بیشتر مدال‌های خود را از سه ورزش دو، شنا و ژیمناستیک به دست می‌آورند به‌گونه‌ای که بیش از 30 درصد مدال‌های چین از این رشته‌ها است.

جعفری اضافه کرد: این امر اهمیت ترویج این سه رشته را در مدارس نشان می‌دهد که در آموزش و پرورش ایران پس از دهه‌ها آغاز شده و نویدبخش تحولی در آینده ورزش کشور است.

برگزاری مسابقات متعدد در سطح مقاطع مختلف مدارس که منجر به کسب عناوینی مانند مقام نخست اخلاق و رتبه‌های اول تا سوم برای فارس شده است، مورد دیگری بود که جعفری در این نشست تشریح کرد.

وی در ادامه با اشاره به آغاز احداث 16 سالن ورزشی در سطح مدارس فارس، بیان کرد: 51 سالن از محل اعتبارات وزارت نفت، 30 استخر از تفاهم‌نامه استانداری فارس و آموزش و پرورش این استان و 60 سالن از مصوبات سفر بود که تاکنون اجرایی نشده است.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول