اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور:

برگزاری مسابقات جهانی مهارت تهدیدی برای ما نیست

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برگزاری مسابقات جهانی مهارت به هیچ عنوان تهدیدی برای ما نیست و می‌توانیم از این رقابت‌ها برای توسعه و معرفی توان علمی کشور استفاده کنیم.

برگزاری مسابقات جهانی مهارت تهدیدی برای ما نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، یدالله مهرعلیزاده ظهر امروز در نشست خبری چهاردهمین دوره مسابقات ملی مهارت که به میزبانی استان البرز برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رقابت‌ها از پنجم آبان ماه و به مدت 3 روز به صورت ملی برگزار می‌گردد.

وی تصریح کرد: در مجموع 575 کارآموز در رقابت‌های ملی مهارت امسال شرکت می‌کنند که از این تعداد 74 نفر از بانوان هستند.

این مسئول افزود: این رقابت‌ها در 28 رشته و در حوزه‌های مختلف مانند صنایع، کشاورزی و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود که مهمترین رشته‌ها عبارت از مکاترونیک، صنایع ساختمانی، مکانیک، طراحی فضای سبز، رباتیک، آشپزی و خیاطی است.

مهرعلیزاده بیان کرد: این رقابت‌ها به صورت 4 سال یک بار برگزار شده و هدف از آن ترویج و توسعه مهارت‌‌های فنی و شناسایی نخبگان جوان است.

وی ادامه داد: مسابقات ملی مهارت ابتدا به صورت استانی برگزار شده و در نهایت تعدادی برای حضور در رقابت‌های ملی انتخاب می‌شوند که پس از برگزاری چهاردهمین دوره این مسابقات، 28 نفر برگزیده شده و در نهایت تعدادی از آنها با برگزاری آزمونی دیگر برای رقابت‌های جهانی که سال آینده در برزیل برگزار می‌شود، انتخاب خواهند شد.

مهرعلیزاده افزود: برای مسابقات امسال، ابتدا بیش از 30 هزار نفر در شهرستان‌ها با هم رقابت کردند که از میان آنها بیش از 5 هزار نفر به مسابقات استانی راه یافته و در نهایت نیز 575 نفر برای چهاردهمین دوره رقابت‌های ملی مهارت انتخاب شدند.

وی اظهار داشت: امیدواریم رسانه‌ها با پوشش خبری مناسب این رقابت‌ها، بتوانند خانواده‌ها و جوانان را تشویق به آموزش یک و یا چند مهارت کرده و آنها نیز برای دوره‌های بعدی مشتاق به شرکت در مسابقات ملی مهارت شوند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه با توجه به نگاه خصمانه غرب به ایران و اعمال تحریم‌های مغرضانه، رویکرد غربی‌ها به موفقیت‌های علمی و مهارتی جوانان ایران چگونه است؟ گفت: متاسفانه برخی‌ها این اعتقاد را دارند که برگزاری مسابقات جهانی مهارت در حقیقت ابزاری برای کشورهای پیشرفته است تا نخبگان و جوانان ممتاز کشورهای آسیایی را جذب کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: این درست است که بسیاری از نفرات برتر این مسابقات از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی دعوت به همکاری می‌شوند و برخی اوقات برای آنها بورس‌های تحصیلی ویژه در نظر گرفته می‌شود، اما این امر تنها مختص به ما و یا جهان سوم نیست و به عنوان نمونه سالانه افراد زیادی به همین شیوه از آمریکا جذب کشورهای اروپایی شده و عکس این امر نیز صادق است.

وی بیان داشت: بنابراین ما نباید به مسابقات جهانی مهارت به عنوان یک تهدید نگاه کرده و تصور کنیم که نخبگان ایرانی شرکت‌کننده در این مسابقات پس از کسب موفقیت‌های چشم‌گیر راهی خارج از کشور می‌شوند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: ما باید به رقابت‌های فوق به عنوان یک فرصت برای معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های علمی و مهارتی کشورمان نگاه کنیم و خوشبختانه در اکثر این رقابت‌ها جوانان ایران خوش درخشیده‌اند.

لازم به توضیح است، با وجود ممانعت‌ها و سنگ‌اندازی‌های متعددی که در دوره قبلی مسابقات جهانی مهارت در آلمان علیه تیم ایران شد، جوانان کشورمان از نظر تیمی رتبه چهارم و از نظر مدال رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند و این در حالی است که حتی روادید تیم ایران یک روز پیش از مسابقات صادر شده و کشور میزبان از انتقال بسیاری از تجهیزات این تیم جلوگیری می‌کرد.

دوره بعدی این مسابقات سال 2015 به میزبانی برزیل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/2302/ع30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول