اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سنندج:

بخش علمی در کشاورزی کردستان مغفول مانده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: بهره‌وری بالا، تولید بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی مستلزم استفاده از علم روز است که متاسفانه بخش علمی در کشاورزی کردستان مغفول مانده است.

بخش علمی در کشاورزی کردستان مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد‌قربان کیانی ظهر امروز در همایش چالش‌های کشاورزی و تولید غذا که با حضور استادان و صاحبنظران کشاورزی در دانشگاه آزاد‌ اسلامی سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت‌های کشاورزی در استان فعال نشده و بخش اجرایی نتوانسته از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده بهینه کند.

وی ادامه داد: کردستان از نظر آب ‌و هوا، منابع آبی، زمین، مرتع، جنگل، محصولات و باغات رکن رکینی در کشور بوده و محصولات کردستان در کشور برجسته است.

کیانی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و 100 هزار زمین زراعی افزود: تنها حدود 15 درصد از زمین‌های زراعی سنندج آبی بوده و بخش اعظمی از آن آبی است.

وی منابع آبی فراوان در کردستان به همراه ظرفیت‌های بخش‌ کشاورزی را عامل مهمی در اشتغال‌زایی برشمرد و گفت: در کنار هر هکتار زمین با کشت آبی برای 1.3 نفر اشتغال‌زایی و 150 هزار تن محصول تولید می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد‌ اسلامی سنندج در ادامه با اشاره به اینکه بخش‌ اجرایی کشاورزی از ظرفیت‌های علمی استفاده نمی‌کند، افزود: بهره‌وری بالا، تولید بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی مستلزم استفاده از علم روز است.

به گفته وی، در کردستان یک‌میلیون و 200 هزار هکتار مرتع، 300 هزار هکتار جنگل، 28 سرچشمه رودخانه، 12 دشت، بیش از سه‌هزار چشمه جوشان داریم که ظرفیت مناسبی برای توسعه باغات، باغات سردرختی، درختان گردو، دامپروری جهت اشتغال‌زایی، تولید غذا و خودکفایی ملی است.

کیانی در پایان با اشاره به اینکه توت کردستان مرغوب‌ترین توت کشور بوده و 75 درصد از تولید توت کشور را تأمین می‌کند، افزود: این در حالی است که توت کردستان تنها در سه شهرستان استان تولید می‌شود.

انتهای پیام/79014/س30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول