اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«صادرات» صدرنشین سکوی تجارت باشد

«صادرات» به عنوان محور توسعه یک جامعه، باید صدرنشین سکوی تجارت باشد تا از آن طریق شاهد رشد فزاینده آن جامعه باشیم.

«صادرات» صدرنشین سکوی تجارت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صادرات مهمترین مقوله پیش‌برنده حیات اقتصادی یک جامعه است و زمینه رشد و توسعه یک کشور را فراهم می‌کند.

کشوری که فعالیت اقتصادی و تجاری خود را حول یک یا چند کالای خاص و معدود قرار دهد، نمی‌تواند در گردونه تجارت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

صادرات غیر نفتی و افزایش میزان آن از موضوعاتی است که همواره در کشور مطرح شده و در سال‌های اخیر، تلاش‌های خوبی در افزایش میزان این نوع از صادرات انجام شده است.

در این میان، تحریم‌های دنیای غرب علیه ایران اسلامی شاید توانسته باشد روند صادرات کالاهای غیرنفتی را با کندی مواجه سازد، اما هیچ گاه نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

البته در سالی که بخشی از آن به عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری شده باید توجه به صادرات کالاهای غیر نفتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که البته اجرایی شدن این مهم در گرو برنامه‌ریزی درست، تدوین مقررات مشخص و تسهیل‌سازی و ایجاد بستر مناسب است.

یکی از موضوعات مهم در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی مربوط به بسته‌بندی مناسب محصولات و ارائه کالاهای باکیفیت است که باید این مهم نیز مد نظر باشد.

این سخن را نباید از نظر دور داشت که توسعه اقتصادی یک کشور بدون توسعه تولید صادرات‌گرا ممکن نخواهد بود، پس باید همه شرایط را در خدمت صادرات غیر نفتی به کار بست.

رونق صادرات غیرنفتی موجب ارتقای کیفیت تولیدات، ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور و در نتیجه رونق فضای کسب و کار می‌شود.

موضوع صادرات از چنان اهمیتی برخوردار است که در تقویم روزی به عنوان روز ملی صادرات انتخاب شده تا علاوه بر اهمیت دادن به صادرکنندگان، تلنگری به مسئولان باشد برای توجه بیشتر به صادرات و صادرکننده....

در همین راستا با تعدادی از مسئولان امر به گفت‌وگو نشستیم که ادامه آن را در ذیل می‌خوانید.

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به صادرات بیش از 96 میلیون و 516 هزار دلار کالا در 6 ماه امسال، اظهار داشت: این میزان صادرات از نظر وزنی 690 هزار و 377 تن بوده است.

سعید سیاری ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 112 درصد ارزشی و 797 درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری استان مثبت و بالغ بر 78 میلیون دلار است، افزود: حجم مبادلات تجاری استان بالغ بر 114 میلیون دلار است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: صادرات بخش صنعت و معدن بیش از 68 میلیون دلار و 675 هزار تن بوده و 70 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ارزش صادرات بخش کشاورزی استان با 18 میلیون و 411 هزار دلار و سهمی برابر 19، تغییر محسوسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است.

سیاری اظهار داشت: طی این مدت صنایع دستی استان با 10 میلیون و 67 هزار دلار 10.5 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: 165 قلم کالا در 6 ماهه ابتدای سال جدید از استان به 23 کشور جهان صادر شده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان ابراز کرد: این کشورها شامل انگلستان، ایتالیا، هلند، اکراین، بلغارستان، رومانی، لهستان، روسیه، بلاروس، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، ارمنستان، چین، مالزی، هند، ترکیه، افغانستان، پاکستان، امارات، قطر، عمان و عراق است.

وی ابراز داشت: این میزان در سال قبل در مدت مشابه 44 قلم کالا بوده که به 22 کشور جهان صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه صادرات غیر نفتی محرک توسعه کشور است، گفت: صادرکنندگان فعالان عرصه جهاد اقتصادی هستند و باید تکریم شوند.

سیدمجید مختارموسوی با بیان اینکه اگر بستر لازم برای فعالیت صادرکنندگان فراهم شود، می‌توان در این زمینه جهش خوبی را شاهد بود، افزود: صادرکنندگان بازوی توانمند نظام هستند، زیرا با فعالیت آنها می‌توان سیر توسعه و رشد کشور را بیشتر و بهتر پیمود.

وی ایجاد موانع و محدودیت برای صادرکنندگان را عامل توقف و یا کندی در امر صادرات دانست و گفت: دولت و مجلس باید صادرکنندگان را از شوک تورمی در امان نگاه دارند که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی همدان تأکید کرد: افزایش صادرات غیرنفتی به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری منجر خواهد شد از این رو باید بسیار مورد توجه باشد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: تجارت موتور محرکه توسعه اقتصادی یک جامعه است و باید مورد توجه مسئولان امر باشد.

مسعود بکایی ابراز کرد: توسعه صادرات، افزایش رفاه اجتماعی مردم منطقه را در پی دارد پس باید لحاظ شود.

وی توسعه صادرات دارای اهمیت استراتژیک است، پس باید بیش از گذشته در راستای دستیابی به این مهم اقدام شود.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: تقویت صادرات و مثبت شدن تراز تجاری از اهمیت زیادی در مناسبات تجاری برخوردار است که باید مد نظر باشد.

بکایی ابراز داشت: حماسه اقتصادی با بها دادن به فعالان در عرصه‌های مختلف صنعت، تجارت و معدن امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزایش کشورهای هدف توسعه صادرات را یکی از رویکردهای افزایش صادرات دانست و افزود: در این راستا باید با شناسایی بازارهای هدف زمینه صادرات کالا به این کشورها و اعتمادسازی را فراهم کرد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه هر ساله در روز ملی صادرات از صادرکنندگان نمونه تجلیل می‌شود ابراز کرد: مهم‌ترین معیارهای انتخاب صادرکننده نمونه علاوه بر حجم صادرات مواردی مانند تعداد بازارهای هدف و نفوذ آنها در بازارهای هدف جدید است.

به گفته وی، میزان ماندگاری در بازارهای هدف از دیگر شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه است که اهمیت زیادی دارد.

بکایی توسعه بازارهای جدید را از دیگر معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه دانست و ابراز کرد: استفاده از سیستم آرندی، داشتن نمایندگی در کشورها، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و هیئت‌های تجاری از دیگر شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه است.

وی تأکید کرد: شرکت در دوره‌های آموزشی، استفاده از برند مخصوص و انجام تبلیغات در کشورهای هدف از دیگر شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه به شمار می‌رود.

یکی از صادرکنندگان نمونه استان همدان نیز با بیان اینکه باید بیشتر به صادرکنندگان بها داده شود، گفت: عدم پرداخت جوایز صادراتی از مشکلاتی است که چندسالی است با آن مواجه هستیم.

وی ابراز داشت: صادرکنندگان برای ادامه روند کار نیاز به مشوق‌هایی دارند که جوایز صادراتی یکی از این مشوق‌هاست.

این صادرکننده نمونه با بیان اینکه قوانین و مقررات کارشناسی‌شده روند صادرات و فعالیت صادرکنندگان را تسهیل می‌کند، خواستار توجه به این مهم شد.

----------------------

مریم شهابی باهر

----------------------

انتهای پیام/89002/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول