نیما بیگلریان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی زمینه تقویت هنر تئاتر را فراهم میآورد، افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی در فستیوالهای اروپایی به منظور آموزش و تجربه یکی از اصول کاری است و همواره مورد توجه قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه در فستیوالهای خارجی برگزاری کارگاه آموزشی بر اجرای تئاترها ارجحیت دارد، گفت: البته این به معنای بیاهمیتی نسبت به تئاتر نیست.
کارگردان تئاتر کودک و نوجوان اهمیت بخش کارگاههای آموزشی را به خاطر مشارکت عمومی در آن دانست و ابراز کرد: میتوان در کارگاههای آموزشی از مخاطب به عنوان بازیگر اصلی بهره گرفت و زمینه شکوفایی استعدادهایش را فراهم کرد.
وی تجربه کردن را بزرگترین رسالت تئاتر خواند و افزود: بعد از تجربه میتوان کارهایی به مراتب قویتر، بهتر و مؤثرتر را به روی صحنه برد.
بیگلریان ادامه داد: در نمایشهای ایرانی، کارگردان قبل از برگزاری کارگاه آموزشی و دریافت بازخوردها، با قطعیت اعلام میکند قصد انتقال هدف مشخصی را به مخاطب دارد، در صورتی که رسیدن به هدف در این مسیر چندان کارساز نخواهد بود.
وی برگزاری کارگاه آموزشی را نوعی تمرین قلمداد کرد و در ادامه گفت: من در جریان برگزاری کارگاههای آموزشی قصهگویی برای بچهها، موفق به جمعآوری 70 قصه شدهام.
این کارگردان تئاتر ابراز کرد: قصهگویی خلاقیت، اعتماد به نفس و قدرت تمرکز کودک و نوجوان را بالا میبرد و میتواند زمینهای برای برونسپاری درونیات وی باشد.
وی با اشاره به اینکه خردسالان از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند، استفاده از این خلاقیت را عاملی مهم برای رشد عرصه تئاتر و هنرمندان عنوان کرد.
بیگلریان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مسیر رشد و بالندگی خود را در همدان پیمود، ابراز کرد: استقبال گروههای خارجی برای حضور در این جشنواره نشان از اعتبار آن دارد.
وی با بیان اینکه مردم همدان مردمی فرهیخته و علاقهمند به مقولات فرهنگی هستند، افزود: در سطح جهان، بعد از تهران در هیچ جشنوارهای به مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان چنین حجم مخاطبی وجود ندارد که این موضوع جای خرسندی دارد.
انتهای پیام/89002/ب30/ژ1001