اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی خبر داد

فوت 37 کودک به سبب حوادث در خراسان جنوبی

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: تعداد 37 کودک در خراسان جنوبی به سبب حوادثی از قبیل سوختگی، مسمومیت، غرق شدگی و سقوط فوت شدند.

فوت 37 کودک به سبب حوادث در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نصرت زمانی‌پور ظهر امروز در جلسه کار گروه بانوان و خانواده اظهار کرد: سلامتی حق تمام انسان‌ها است.

وی ادامه داد: سلامتی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار جامعه است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان این‌که زنان محور خانواده بوده و نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: اگر جامعه دارای زنان سالم باشد به موفقیت می‌رسد.

زمانی‌پور با بیان این‌که سلامت زنان و فرزندان یکی از اولویت‌ها در جامعه است، افزود: شاخص سلامتی در کشورهای مختلف متفاوت است.

وی با بیان این‌که در کشور ایران هر ساله 50 میلیون زن اقدام به سقط جنین می‌کنند، گفت: همچنین در طول هر سال 400 هزار زن به سبب عوارض بارداری می‌میرند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان این‌که در کشور ایران شاخص سلامت مادران بهبود یافته است، یادآور شد: این مورد به سبب بالا رفتن سطح سواد زنان در جامعه است.

زمانی‌پور به اهداف برنامه تنظیم خانواده در کشور اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مرگ‌ و میر مادران، جلوگیری از سوء‌تغذیه مادران و کودکان، جلوگیری از زایمان‌های زودهنگام و جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته از اهداف این برنامه بوده است.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر مرگ و میر مادران 32 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: همچنین سقط جنین در سال های اخیر نسبت به سال‌های گذشته شش درصد کاهش داشته است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی ادامه داد: تعداد 99 درصد از کسانی که سقط جنین را انجام می‌دهند آن را امری حرام دانسته و برای آن دیه می‌دهند.

زمانی‌پور با بیان این‌که سن مادران در میزان مرگ و میر نوزادان تاثیرگذار است، اضافه کرد: دوران طلایی و بهترین سن برای داشتن فرزند سن 20 تا 30 سالگی است.

وی متذکر شد: افزایش تعداد زایمان‌ مادران تاثیر مستقیمی بر افزایش مرگ و میر کودکان دارد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان این‌که در دو سال اخیر مرگ و میر مادران خراسان جنوبی افزایش یافته است، یادآور شد: عوارض بارداری، خودکشی، قتل و سرطان از مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر مادران در استان بوده است.

زمانی‌پور به مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر نوزادان و کودکان در خراسان جنوبی اشاره کرد و تصریح کرد: سوانح و ناهنجاری‌ها در جامعه دو علت اصلی مرگ و میر کودکان در سطح استان است.

وی اذعان داشت: مشکل سیستم تنفسی مهم‌ترین علت مرگ به سبب نارسی نوزادان است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی از فوت 37 کودک زیر پنج سال به سبب بروز حوادث در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: از این تعداد 14 مورد ناشی از مسمومیت، شش مورد ناشی از سقوط، هفت مورد به سبب سوختگی، 11 مورد غرق شدگی  بوده است.

زمانی‌پور با بیان این‌که مرگ هر کودک یک واحد شاخص را جابه جا می‌کند، اضافه کرد: با مرگ هر مادر در جامعه 20 واحد شاخص تغییر داده شده و جا به جا می‌شود.

وی با بیان این‌که باید تمام افراد جامعه با احیاء قلبی ریوی آشنایی داشته باشند، متذکر شد: این موضوع یکی از نیازهای هر جامعه است.

در پایان مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی خواستار همکاری مسئولان ادارات، صدا و سیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و استاندار برای افزایش سلامت بانوان در جامعه شد.

انتهای پیام/69021/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول