اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی مراسمی صورت گرفت

رونمایی از 3 کتاب محمود رفیعی در بیرجند

طی مراسمی از سه کتاب ادب‌نامه، شرق ایران و فارسی در گویش بیرجند محمود رفیعی رونمایی شد.

رونمایی از 3 کتاب محمود رفیعی در بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمود رفیعی صبح امروز در مراسم رونمایی از سه کتاب خود اظهار داشت: فطرت پژوهش در خراسان جنوبی و تمام ایران در حال سپری شدن است.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که رونمایی می‌شود، ادامه داد: این کتاب‌ها شامل ادب‌نامه، شرق ایران و فارسی در گویش بیرجندی است.

تالیف 22 اثر توسط پژوهشگر خراسان جنوبی

پژوهشگر خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون 22 اثر تالیف کرده‌ام.

رفیعی با اشاره به محتوای کتاب ادب‌نامه اذعان داشت: در این کتاب رفتاری را که باید در مقابل پادشاهان داشت به نظم در آمده است.

وی این کتاب را به حکیم نزاری نسبت داد و یادآور شد: حکیم نزاری در زمان علی شاه از منصب خود محروم مانده و تلاش کرده تا با نوشتن این کتاب به منصب خود بازگردد.

ادب‌نامه در 12 باب تالیف شده است

پژوهشگر خراسان جنوبی با بیان این‌که حکیم نزاری این کتاب را در 12 باب تالیف کرده است، متذکر شد: این کتاب به صورت شعر است.

رفیعی افزود: حکیم نزاری پایان عمرش را در بیرجند با فقر و نداری می‌گذراند.

وی با اشاره به کتاب شرق ایران تصریح کرد: این کتاب توسط ژنرال دیکسون نوشته شده و اطلاعات منحصر به فردی از شرق ایران منتشر کرده است.

آوازهای مردم روستایی بیرجند در کتاب فارسی به گویش بیرجندی

پژوهشگر خراسان جنوبی اضافه کرد: در این کتاب به فعالیت‌های دولت انگلیس در راستای ایجاد راه‌آهن و جاده‎سازی در مسیر شرق ایران برای حمل تدارکات کشاورزی و جنگلی به روسیه اشاره شده است.

رفیعی با اشاره به محتوای کتاب فارسی در گویش بیرجند گفت: این کتاب شامل تعدادی دوبیتی، داستان و آوازهای مردم روستاهای اطراف بیرجند است.

وی با بیان این‌که ولادیمیرالکسی ویچ ایوانف دانشمند روسی پس از سفر به ایران به پژوهش درباره گویش‌های خراسان به ویژه جنوب آن پرداخت، ادامه داد: به سبب علاقه‌ام به وطن به ترجمه این کتاب پرداختم.

انتهای پیام/69010/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول