اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

هشدار ملاعمر؛ امضای موافقتنامه امنیتی کابل-واشنگتن عواقب وخیمی در پی دارد

ملاعمر در پیامی به مناسبت عید سعید قربان با هشدار نسبت به امضای پیمان امنیتی با آمریکا عواقب امضای آن را وخیم و بد دانست.

هشدار ملاعمر؛ امضای موافقتنامه امنیتی کابل-واشنگتن عواقب وخیمی در پی دارد

به گزارش فارس، ملا محمد عمر رهبر طالبان در سایت پشتوی طالبان «توره بوره»، در پیامی ضمن تبریک عید قربان در چند بخش به اظهار نظر و بررسی مسائل روز و مهم افغانستان پرداخته است.

هشدار نسبت به امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

ملا عمر در پیام خود با اشاره به توافقات صورت گرفته بین کابل و واشنگتن در زمینه پیمان امنیتی گفته است: اشغالگران خارجی و دولت کابل نه تنها در داخل افغانستان برای تباهی افغانستان آستین بالا زده‌اند بلکه با امضاء موافقتنامه‌های استعماری، این کشور را در سطح منطقه و جهان منزوی ساخته و اسباب تداوم جنگ را آماده می‌کنند.

وی در ادامه افزوده است که تجاوزگران و دوستانشان باید بدانند که امضا توافقنامه استراتژیک، عواقب بد و وخیمی در پی خواهد داشت.

ملا عمر تأکید کرده است که اگر آنان هر اندازه بر روی این گونه سندها، مهر تأیید لوی جرگه‌های جعلی و خودساخته را بزنند اما برای افغان‌ها  قابل قبول نیست زیرا در طول تاریخ نمایندگان واقعی کشور و لویه جرگه‌های حقیقی هیچگاهی این گونه سندهای بندگی را تأیید و امضاء نکرده‌اند.

به اعتقاد رهبر طالبان، اگر کسی چنین کاری را انجام ‌دهد، نمی‌توان آن را لویی جرگه و یا نماینده واقعی ملت خطاب کرد بنابراین تصمیم آنها نیز قابل قبول نیست.

تحلیل عملکرد 12 ساله نیروهای خارجی در افغانستان

وی در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به عملکرد نیروهای خارجی در افغانستان در مدت حضورشان در این کشور گفته است: در جریان 12 سال گذشته، اشغالگران خارجی خون صدها هزار افغان را به ناحق ریختند، ده‌ها هزار تن دیگر را به زندان انداختند، روستاها، شهرها، مدارس و مساجد را بمباران کردند، چندین بار به مقدسات مسلمانان مخصوصاً به قرآن کریم بی‌احترامی کرده و معادن و ذخایر مهم کشور افغانستان را غارت کردند.

این بیانیه می افزاید: این جنایات، بخشی از برنامه منظم اشغالگران است، آن‌ها می‌خواهند بدین ترتیب برای وجود و بقای طولانی‌مدت خود زمینه‌سازی کرده و افغان‌ها را به احتیاج دائمی مبتلا سازند، همچنین در بخش‌های فرهنگی، مطبوعاتی و آموزش و پرورش نیز چنین برنامه‌هایی را بکار انداخته‌اند که ملت را با سقوط معنوی و انحراف فکری گرفتار کنند.

رواج تفرقه و برنامه‌های غیر اسلامی توسط رسانه‌های وابسته

در این بیانیه آمده است: تمام توجه رسانه‌هایی که با پول اشغالگران تأمین می‌شوند بر این است تا به عنوان حقوق زنان و جوانان، بی‌حجابی و فرهنگ مختلط غربی را بر ملت افغان تحمیل کرده و آنان را از اصول اسلامی و فرهنگ ملی خود بیگانه سازند.

وی در ادامه تأکید کرده است: از طریق همین رسانه‌ها، تنفر و نفاق قومی، منطقه‌ای و زبانی را بین ملت دامن می‌زنند تا اتحاد مردم را از بین ببرند و بدین ترتیب حضور، بقا و اشغال خود را دائمی و آسان کنند.

انتخابات ریاست جمهوری

ملاعمر با اشاره به بحث انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسبت به این روند انتقاد کرد و نتیجه این انتخابات را رد کرد.

وی با اشاره به سرنوشت رئیس جمهور و انتخابات مصر ادعا کرد آمریکا و متحدانش به انتخابات اعتقاد ندارند و فقط به نتایج انتخاباتی پایبند هستند که اهداف و منافع آنان را تأمین کند و زمانی که منافعشان حاصل نشود، تلاش می‌کنند تا از طریق سازش‌ها، جوامع را از حکومت‌های ملی محروم کنند.

اگرچه مذاکرات بین واشنگتن و کابل بر سر توافقنامه امنیتی حدود یک سال است که بدون نتیجه ادامه داشت اما در نهایت، جان کری در سفر اخیر خود به کابل توانست پیش‌نویس اولیه این پیمان را با طرف افغان به امضا برساند و 2 طرف در مورد همه بندهای آن به‌ جز بند مربوط به اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی در افغانستان به توافق رسیدند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول