اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فارس گزارش می‌دهد

توافق کابل-واشنگتن بر روی پیش‌نویس پیمان امنیتی/تداوم مناقشه «مصونیت قضایی»

مقامات افغانستان و آمریکا در حالی اعلام کردند که روی پیش‌نویس موافقتنامه امنیتی توافق کردند که به اذعان طرفین اختلافات در زمینه بحث مصونیت سربازان آمریکایی همچنان لاینحل باقی مانده است.

توافق کابل-واشنگتن بر روی پیش‌نویس پیمان امنیتی/تداوم مناقشه «مصونیت قضایی»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، آخرین ساعت شب گذشته شاهد گفت‌وگوهای طولانی کرزی و کری بود.

این 2 مقام افغان و آمریکایی پس از مذاکرات طولانی مدت خود اعلام کردند که درخصوص برخی مفاد کلیدی پیمان امنیتی و پیش‌نویس این پیمان به جز بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی توافق کردند.

حامد کرزی در پایان مذاکرات و در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که بحث در خصوص مصونیت قضایی سربازان آمریکایی در افغانستان از اختیارات دولت وی نیست و این موضوع را به تصمیم لویه جرگه واگذار کرده است.

کرزی افزود که پس از تصمیم لویه جرگه در مورد مصونیت قضایی سربازان آمریکایی، پیش نویس پیمان امنیتی برای تأیید به پارلمان افغانستان فرستاده خواهد شد.

هشدار آمریکا

در نشست خبری مشترک، جان کری گفت: در صورتی که طرف افغانستانی در مورد مصونیت قضایی سربازان آمریکایی کوتاه نیاید، پیمان امنیتی شکل اجرایی پیدا نخواهد کرد.

کری به طور مشخص گفت: آمریکا نمی‌تواند به کشوری نیروی نظامی اعزام کند که در صورت انجام جرم بر اساس قانون همان کشور محاکمه شود.

به گفته وی، در صورتی که نظامیان کشورش در هر کشوری جرمی انجام دهند، مطابق قانون آمریکا و در خاک آمریکا محاکمه خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد به چند کشوری که آمریکا در آنها نیروی نظامی دارد اشاره نمود و تأکید کرد که در این کشورها هم در مورد سربازان آمریکایی مصونیت قضایی وجود دارد و قانون آمریکا در مورد نظامیان آمریکایی متخلف اجرا می‌شود.

توافق‌های صورت گرفته

2 طرف در نشست خبری مشترکشان تأکید کردند که در بیشتر موارد پیمان امنیتی به توافق رسیده‌اند.

احترام به حاکمیت ملی افغانستان، نحوه عملیات نظامیان آمریکایی، موضع آمریکا در مورد حملات احتمالی کشورهای همسایه به افغانستان و جلوگیری از حملات خودسرانه سربازان آمریکایی از موارد مهمی بود که کابل و واشنگتن در زمینه آنها با یکدیگر توافق کردند.

حامد کرزی در اظهارات خود گفت: آمریکا ضمانت داده که به حاکمیت ملی افغانستان احترام می‌گذارد، پس از این نیروهای آمریکایی حق انجام حملات خودسرانه را ندارند و در مورد حمله احتمالی بیرونی به افغانستان نیز به تعریف مشخصی دست پیدا کردیم.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که پس از امضای این پیمان، نظامیان آمریکایی تحت هیچ بهانه‌ای حمله نظامی هوایی و زمینی در افغانستان انجام نخواهند داد.

ارجاع پیمان به شورای امینت ملی

کرزی در ادامه اظهارات خود گفت: در مورد پیمان امنیتی از طرف آمریکایی ضمانت‌های لازم را دریافت کرده و به گفته وی جانب افغانستان با احتیاط پیش می‌رود و پس از امضای پیمان امنیتی هیچ تخطی را از جانب آمریکایی نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که محتوای سند پیمان امنیتی برای بررسی بیشتر به شورای امنیت ملی افغانستان فرستاده خواهد شد.

وی تأکید کرد که این سند در نهایت به لویی جرگه فرستاده می‌شود و در صورت توافق لویی جرگه، برای تأیید قانونی به پارلمان ارسال می‌شود.

جان کری 2 روز گذشته به صورت غیر منتظره برای گفت‌وگوهای فوری در مورد موافقتنامه امنیتی وارد کابل شد.

نشست خبری حامدکرزی، رئیس جمهوری افغانستان و جان کری وزیر خارجه آمریکا که قرار بود قبل از ظهر دیروز به طور زنده از طریق تلویزیون دولتی افغانستان پخش شود، 3 بار به تأخیر افتاد.

کرزی و جان کری از 2 روز قبل تا دیشب در مورد امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن چهار دور دیدار و گفت‌وگو برگزار کردند.

مخالفت‌ها با بحث کاپیتولاسیون (مصونیت نظامیان آمریکایی)

مسئله اعطای مصونیت به نظامیان آمریکایی در افغانستان از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف بین 2 کشور است که بسیاری از کارشناسان، نمایندگان و مردم افغانستان مخالف آن هستند.

در این زمینه «شهزاده شاهد» که از جمله نمایندگان مجلس سنای افغانستان است در اظهاری در زمینه بحث مصونیت نظامیان آمریکایی در افغانستان ضمن مخالفت با آن گفت: این مسئله مغایر منافع ملی افغانستان است.

«خالقداد بلاغی» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان نیز در همین زمینه گفت: اعطای مصونیت قضایی به نظامیان خارجی در افغانستان یک اشتباه است و دولتمردان و قوه مقننه این کشور نباید چنین اشتباهی را مرتکب شوند.

وی در اظهارات خود افزود: مجلس سنای افغانستان به مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی رأی نخواهد داد.

«موسی فریور» از حقوقدان افغانستان نیز در اظهار نظری در همین خصوص تأکید کرد: اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی به معنای نادیده گرفتن حاکمیت ملی افغانستان است.

بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان از کانون‌های توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای افغانستان بوده و هست.

کارنامه سیاه نظامیان آمریکایی در انجام حملات هوایی، حملات خودسرانه، بازرسی‌های شبانه و قتل‌عام شهروندان عادی مردم افغانستان موجب سوء‌ظن مردم این کشور به نظامیان آمریکایی شده است.

نمونه بارز در این بین قتل‌عام مردم روستایی در منطقه پنجوایی قندهار است که آن یک نظامی آمریکایی به نام «رابرت بیلتس» شبانه با یورش به یک روستا در نزدیکی پایگاه خود در پنجوایی 16 زن، مرد و کودک را به قتل رساند و اجساد تیرباران شده آنان را نیز به آتش کشید.

وی در آمریکا محاکمه شد و از مجازات اعدام رهایی یافت و تنها به حبس ابد محکوم شد و حتی می‌تواند پس از چند سال حبس درخواست آزادی مشروط کند.

مردم افغانستان هنوز این غم و رنج‌هایی که شخص رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی اخیرش به آنها اذعان داشت را از یاد نبرده و نخواهند برد.

حال دولت افغانستان که با مخالفت‌های بسیاری در این زمینه مواجه است، برای کاستن از فشار مردم و گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی تصمیم‌گیری درباره مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی را به نشست لویی جرگه واگذار کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول