اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به مهمترین اخبار افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته

ادعای آمریکا درباره پیشرفت مذاکرات امنیتی کابل-واشنگتن

ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره پیشرفت مذاکرات امنیتی کابل- واشنگتن و انتقاد کمیسیون حقوق ‌بشر افغانستان از وجود شکنجه در زندان‌های اداره امنیت ملی این کشور، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

ادعای آمریکا درباره پیشرفت مذاکرات امنیتی کابل-واشنگتن

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، وزارت خارجه آمریکا از پیشرفت در مذاکرات امنیتی کابل- واشنگتن خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده افغانستان و آمریکا به پیشرفت‌هایی در خصوص حضور نظامیان خارجی پس از سال 2014 در افغانستان دست یافته‌اند.

این مقام آمریکایی در عین حال تأیید کرد که اختلافاتی نیز در مذاکرات امنیتی افغانستان و آمریکا وجود دارد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از آن بیان شد که حامد کرزی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل با اشاره به مذاکره امنیتی بین افغانستان و آمریکا گفت: اگر پس از امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، بازهم نظامیان خارجی به عملیات‌های خودسرانه در افغانستان ادامه دهند، در این صورت مردم افغانستان به آنان اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد.

وی با تأکید بر این که امضای پیمان امنیتی با آمریکا باید متضمن منافع ملی افغانستان باشد، تصریح کرد: آمریکا باید بداند که امضای پیمان امنیتی با این کشور نمی‌تواند به قیمت جان مردم افغانستان تمام شود.

کرزی خاطرنشان کرد: حفظ جان شهروندان افغان در برابر خشونت نظامیان آمریکایی، احترام به حاکمیت ملی افغانستان، تقویت نیروهای امنیتی افغان و تقویت اقتصاد افغانستان از جمله شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا است.

رئیس جمهور افغانستان با بیان این که امضای پیمان امنیتی با آمریکا فعالیت‌های این کشور را در افغانستان محدود می‌کند، گفت: به همین دلیل تاکنون با آمریکا در خصوص امضای این پیمان به توافق نرسیده‌ایم.

کرزی افزود: اگر آمریکا و متحدان آن شرایط افغانستان را در پیمان امنیتی بپذیرند، حضور آنان در افغانستان به صلاح کشور خواهد بود.

بیکاری 60 درصدی جوانان در ولایت «هلمند»

بر اساس اعلام برخی از ادارات دولتی ولایت هلمند در جنوب افغانستان، در حال حاضر 60 درصد نیروی کار در این ولایت بیکار هستند.

بی‌توجهی دولت و نبود یک برنامه منسجم برای رفع معضل بیکاری، علت اصلی نبود شغل در ولایت هلمند اعلام شده است.

رئیس امور اقتصادی ولایت هلمند با تأیید گزارش افزایش بیکاران در ولایت هلمند اظهار داشت: این امر باعث شده است که تعدادی از جوانان بیکار به شبه‌نظامیان طالبان بپیوندند.

وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان داشت: بیکاری جوانان در ولایت هلمند، علاوه بر افزایش جرائم اجتماعی، در برابر امنیت نیز یک تهدید محسوب می‌شود.

انتقاد از وجود شکنجه در زندان‌های اداره امنیت ملی افغانستان

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان با انتقاد از وجود شکنجه در زندان‌های تحت نظارت اداره امنیت ملی این کشور، بیان داشت که عاملان شکنجه باید محاکمه و مجازات شوند.

«سیما ثمر» روز گذشته طی نشستی در کابل، اظهار داشت که تاکنون زندانیان در بازداشتگاه‌های اداره امنیت ملی افغانستان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان تصریح کرد: نمی‌توان وجود شکنجه را در زندان‌های تحت نهادهای امنیتی افغانستان انکار کرد.

در این نشست که معاون رئیس اداره امنیت ملی افغانستان نیز حضور داشت، ضمن رد اظهارات سیما سمر گفت که در حال حاضر هیچگونه شکنجه در بازداشتگاه‌های اداره امنیت ملی افغانستان وجود ندارد.

کشته شدن 26 شبه‌نظامی طالبان در افغانستان

ارتش افغانستان از کشته شدن پنج شبه‌نظامی طالبان و زخمی شدن شش تن دیگر در عملیات «شاهین» که صبح امروز در ولایت «ننگرهار» راه اندازی شد، خبر داد.

مقامات ارتش افغانستان در جنوب‌شرق افغانستان اعلام کردند: این عملیات که در منطقه «گندمک» فرمانداری «شیرزاد» ولایت ننگرهار راه اندازی شده است، تاکنون ادامه دارد.

در همین حال وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن 21 شبه‌نظامی طالبان در چندین عملیات نیروهای افغان و ائتلاف خبر داد.

در این بیانیه تصریح شده که این عملیات‌ها در 24 ساعت گذشته در ولایت‌های «قندوز»، «جوزجان»، «کنر»، «قندهار»، «ارزگان»، «میدان‌وردک» و «هلمند» انجام شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول