اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس ار روند کشت ارگانیک در خوزستان گزارش می‌دهد

از سلامت در تولید محصولات کشاورزی تا بهداشت در مصرف موادغذایی

از سلامت در تولید محصولات کشاورزی تا بهداشت در مصرف موادغذایی همه و همه زنجیره متصلی را تشکیل می‌دهند که به ارگانیک سازی محصولات کشاورزی می‌رسند، نقطه‌ای که در صورت توجه، ایستگاه توقف بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود.

از سلامت در تولید محصولات کشاورزی تا بهداشت در مصرف موادغذایی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بهداشت و سلامت در همه حوزه‌ها از ارزش خاصی برخوردار است. از محل زندگی گرفته تا محیط کار و زندگی تا تولیدات محصولات و موادغذایی و همه و همه چون زنجیره‌ای به هم مرتبط هستند تا انسان را به سوی بهداشت و سلامت و یا نقطه مقابل آن زنگ خطر بیماری‌ها سوق دهند، در این زمینه با پیشرفت علم و تکنولوژی همچنان موفقیت‌های خوبی حاصل شده است که همگی انسان را به سوی سالم زندگی کردن حرکت می‌دهند. مسیری که از ابتدای زنجیره غذایی آن را کنترل می‌کند تا بتواند جلوی ورود هر نوع بیماری و میکروبی را به بدن وی بگیرد. در این میان کارشناسان، مشاوران و متخصصان همواره راهکارهای جدیدی را ارائه می‌دهند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای خریدار و مصرف کننده، به افزایش تولیدات لطمه و صدمه‌ای وارد نشود.

امروز بحث ما در حوزه سلامت موادغذایی در بخش کشاورزی‌ست که آن را در ابعاد مختلف و از زبان تنی چند از مسئولان کشاورزی استان خوزستان جویا شده‌ایم. مواردی که تاکنون به آنها کمتر اشاره شده است و البته نیازمند توجه مضاعف‌تری نیز هستند زیرا به طور مستقیم سلامت و بهداشت ما را تحت شعاع قرار می‌دهند.

از طرفی با توجه به اینکه تعداد ماه‌های گرم سال در استان خوزستان بیشتر از فصول سردش است بروز بیماری‌ها و امراض مختلف شهروندان را هر چه بیشتر تهدید می‌کند امراضی که راه انتقال آنها از مواد خوراکی و غذایی بسیار آسان‌تر، فعال‌تر و مستعدتر هستند.

*بخش کشاورزی حمیدیه نیازمند اعتبار است

مدیر اداره جهاد کشاورزی حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بخش کشاورزی شهرستان تازه تاسیس حمیدیه نیازمند تامین اعتبار است.

سیدهدایت موسوی افزود: در بخش سلامت و موادغذایی کشاورزی اقدامات متوسطی در این منطقه صورت گرفته است که البته با توجه به اینکه حمیدیه به تازگی از بخش به شهرستان ارتقا یافته است نیاز به حمایت بیشتری دارد تا امنیت غذایی محصولات کشاورزی بیش از پیش تامین شود.

وی با اشاره به کشت محصولات ارگانیک در اراضی کشاورزی این منطقه عنوان کرد: زمینه را برای سالم سازی محصولات پائیزه و کشت ارگانیک فراهم کرده‌ایم و در این زمینه اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در مناطقی که آماده کشت و کار هستند کرده‌ایم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه تصریح کرد: در این زمینه به ویژه برای کشت گوجه فرنگی و گندم و سبزیجات دوره‌های آموزشی تخصصی‌تری برگزار شده است زیرا عمده محصول قابل کشت در این شهرستان از این دسته هستند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان حدود 35 هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت وجود دارد عنوان کرد: از این میزان 28 هزار هکتار گندم کشت می‌شود و مابقی مربوط به خرما، شلتوک و صیفی‌جات و سبزیجات است.

موسوی اضافه کرد: نخلستان‌های این منطقه بسیار کم هستند و حدود 70 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به مزایای کشت ارگانیک و سالم سازی محصولات کشاورزی بیان کرد: با کشت این نوع محصولات می‌توان ارزش موادغذایی را افزایش داد و سلامت مردم و مصرف کنندگان را رقم زد زیرا در این طرح استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بر روی اراضی کشاورزی کاملا حذف می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه ادامه داد: امروزه با توجه به بیماری‌های رایج در کشورمان که بر اثر استفاده از این مواد شیمیایی بر میوه‌ها و سبزیجات ایجاد شده توسعه محصولات ارگانیک می‌تواند راهی برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها باشد.

 

*ارگانیک کردن محصولات زمان‌بر است

وی خاطرنشان کرد: اما با توجه به اینکه کشاورزی در این شهرستان اساس و پایه کار مردم است و منبع درآمد 90 درصد شهروندان را تشکیل می‌دهد قطع شیوه سنتی کشاورزی و جایگزین کردن یک باره آن با کشت محصولات ارگانیک لطمه بزرگی به بدنه اقتصاد شهرستان وارد خواهد کرد و کشاورزان را از کار و زندگی می‌اندازد.

موسوی اضافه کرد: شایان ذکر است که سالم سازی محصولات کشاورزی و موادغذایی مرتبط و همچنین کشت ارگانیک می‌تواند موجب توسعه بخش کشاورزی و امنیت مالی کشاورزان شود زیرا محصولاتی که از این راهکار تولید می‌شوند ارزش غذایی و مالی بیشتری دارند و گران‌تر هستند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در بخش کشاورزی این شهرستان گفت: تامین آب کشاورزی، تسهیلات مورد نیاز کشاورزان، ادوات کشاورزی مورد نیاز این قشر و عدم بودجه و اعتبار مکفی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان این منطقه از عمده‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان هستند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه افزود: در این زمینه‌ها باید کار شود و مسئولان نیز با حمایت بیشتری و با توجه به اینکه حمیدیه به تازگی به شهر ارتقا یافته است باید این منطقه را مورد عنایتی ویژه قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به کشت محصولات پائیزه عنوان کرد: برای کشت این محصولات برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و تنها کمبود امکانات کشاورزان را رنج می‌دهد.

*سالم سازی محصولات کشاورزی بهبهان ضعیف است

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان تصریح کرد: کشت محصولات ارگانیک و سالم سازی محصولات کشاورزی در شهرستان بهبهان هنوز کامل و به طور 100 درصد صورت نگرفته است و در این زمینه ضعیف عمل شده است.

محمدرضا حسنی اظهار کرد: اما در این زمینه کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم را بر روی محصولات در دستور کار قرار داده‌ایم مثلا برای دفع آفت محصولات ذرت، زنبور برادکن را بر روی محصولات رها کرده و استفاده از سموم را حذف کردیم.

وی ادامه داد: تنها در بحث نخیلات کنترل خوبی بر روی عدم استفاده از کود شیمیایی و سموم صورت گرفته است و به موفقیت‌های مطلوبی دست یافته‌ایم اما باید گفت این طرح همچنان جای کار دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان عنوان کرد: البته کشت‌های قطره‌ای و تولید محصولاتی چون هندوانه، خربزه، صیفی جات و سایر محصولات پائیزه سم پاشی نمی‌شوند اما برای رشد و تولید محصول بهتر آنها همچنان از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود.

 

*هنوز نتوانسته‌ایم استفاده از کودهای آلی را جایگزین کنیم

وی بیان کرد: با توجه به اینکه محصولات پائیزه با پلاستیک پوشانده می‌شوند استفاده از سموم برای آنها کاربرد آن چنانی ندارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم استفاده از کودهای آلی را جایگزین کودهای شیمیایی کنیم.

حسنی با اشاره به سطح زیر کشت محصولات مختلف در شهرستان ادامه داد: اراضی زیر کشت کشاورزی بهبهان 56 هزار هکتار است که 26 هزار هکتار به صورت آبی و 30 هزار هکتار به صورت دیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان زیرکشت محصولات مختلف رفته است افزود: هر ساله حدود یک هزار و یکصد هکتار خرما از نخلستان‌های این منطقه برداشت می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان خاطرنشان کرد: همچنین 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان متعلق به کشت سبزی و صیفی‌جات است.

وی با اشاره به کشت محصولات ارگانیک عنوان کرد: در این طرح سلامت موادغذایی مطرح است چون اگر سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات استفاده نشوند دیگر بیماری در این خصوص گریبانگیر مردم نخواهد شد.

حسنی اظهار کرد: امروزه متاسفانه به دلیل بهره وری بیشتر و افزایش تولیدات در همه بخش‌های کشاورزی از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می‌شود که پزشکان تشخیص داده‌اند این روند مشکلات و بیماری‌های مختلفی را ایجاد کرده است و اجرای طرح کشاورزی ارگانیک نیز در راستای حذف این مواد شیمیایی از تولیدات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه مطمئنا حذف این مواد شیمیایی از کشاورزی خسارات زیادی به کشاورزان وارد می‌کند گفت: با جایگزینی کودهای آلی و بیولوژیک به جای شیمیایی مطمئنا تولید محصولات دو، سه برابر کاهش خواهد یافت که در این خصوص باید برنامه ریزی مطلوبی از سوی مسئولان صورت پذیرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان ادامه داد: البته در این زمینه وزارتخانه سیاست‌های قابل قبولی را طراحی و در حال اجرا دارد اما سود و منفعت کشاورزان در این میان هنوز مشخص و تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه با تولید محصولات ارگانیک علاوه بر بهداشت در موادغذایی، محصولات گران‌تری روانه بازار می‌شود که در صورت برنامه ریزی صحیح به نفع کشاورزان است خاطرنشان کرد: ما در این زمینه هنوز ابتدای راه هستیم در حالی که امروزه در کشورهای خارجی شاهد آن هستیم که با جایگزینی کشاورزی ارگانیک به جای سنتی، قیمت خرید محصولاتشان به چندین برابر افزایش یافته است.

 

*همه نخیلات شادگان بیمه هستند

در ادامه به سراغ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

حمید مطرودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: همه نخیلات شهرستان بیمه هستند و عمده و پایه و اساس کشاورزی در این منطقه بر تولید خرما از انواع مختلف است.

وی افزود: اما علاوه بر نخلستان‌ها، سایت‌های الگویی برنج و سایت الگویی پرورش گاو و گاومیش را نیز راه اندازی کرده‌ایم که لبنیات و شیر به میزان بسیار مطلوبی در اختیار دامداران قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان تصریح کرد: امسال حدود 200 هکتار کشت برنج داشته‌ایم و برای نخستین بار در شهرستان 10 هزار هکتار شلتوک کشت شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته 140 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 65 هزار تن خرما در شادگان تولید می‌شود که از این میزان 85 درصد و یا به عبارتی 35 هزار تن خرمای استعمران است و 25 هزار تن دیگر سایر خرماها را شامل می‌شود.

مطرودی با اشاره به اینکه امسال 95 درصد محصول خرمای ما سالم و ارگانیک تولید شده است گفت: در کلاس‌ها و دوره‌هایی که در راستای آموزش تولیدات ارگانیک و سالم سازی محصولات کشاورزی انجام داده‌ایم مضرات استفاده از سموم و کودهای شیمیایی عنوان شده است و به مزایای استفاده از کودهای آلی بسیار پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: در این رابطه دوره‌های آموزش ترویجی برگزار شده است و کشاورزان ساعت‌ها آموزش رایگان دیده‌اند به عنوان مثال طرح «تله» به کشاورزان آموزش داده شد که طی آن با قرار دادن جعبه‌هایی شبیه کارتن بر روی سبزی و صیفی جات باعث جذب آفات و چسباندن آنها به خود می‌شوند و دیگر نیازی به استفاده از سموم نخواهد بود.

 

*نخیلات از اهرم‌های اصلی شکل گیری این منطقه هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان با اشاره به اینکه نخیلات از اهرم‌های اصلی شکل گیری این منطقه هستند افزود: در مجموع 13 هزار هکتار باغات و نخیلات و 50 هزار هکتار کشت‌های سبزی‌جات، صیفی‌جات و کشت سایر محصولات کشاورزی را در شادگان به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در راستای سلامت مواد غذایی همچنین اقدامات دیگری چون توزیع چادرهای بهداشتی برای برداشت محصول خرما و اعضای جعبه‌های بهداشتی برای جمع آوری محصولات کشاورزی انجام شده است که همین امر تاثیر به‌سزایی در تولید محصول بهداشتی و سالم خواهد داشت.

مطرودی گفت: همچنین هرس و تکلیف درختان را در دستور کار قرار داده‌ایم و برگزاری دوره‌های آموزشی کاربرد کودهای فسفات دو از جمله دیگر اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان در این زمینه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شادگان یکی از قطب‌های تولید خرما در استان خوزستان است عنوان کرد: در این زمینه اشتغالزایی خوبی در شهرستان ایجاد شده است اما می‌طلبد مسئولان حمایت‌های بیشتری کنند زیرا این منطقه نه کارخانه و نه شرکتی دارد که جوانان را جذب خود کند بلکه باید با استفاده از همین ظرفیت‌ ها زمینه‌های اشتغالزایی را در آن ایجاد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان در پایان گفت: هر ساله بیش از یک‌هزار تن انواع صیفی‌جات، ذرت، سورگم و علوفه در اراضی کشاورزی منطقه برداشت می‌شود که در مقابل با تولید خرما رقمی نیست.

از سلامت در تولید محصولات کشاورزی تا بهداشت در مصرف موادغذایی همه و همه زنجیره متصلی را تشکیل می‌دهند که به ارگانیک سازی محصولات کشاورزی می‌رسند، نقطه‌ای که در صورت توجه، ایستگاه توقف بسیاری از بیماری‌های خواهد بود.

به هر حال امید است با تاکید هر چه بیشتر بر بحث ارگانیک سازی محصولات بتوان هر چه سریع‌تر بساط کودهای شیمیایی و سموم را از محصولات کشاورزی برچید و سلامت موادغذایی بیشتر را از امروز رقم زد.

 

................................

گزارش از: مریم خبازی

................................

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول