اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری سمیرم خبر داد

کوچ 75درصدی عشایر از منطقه ییلاقی سمیرم به قشلاق

رئیس اداره امور عشایری سمیرم گفت: از تعداد 4هزار و 750خانوار عشایری کوچ‌رو سمیرم تاکنون 75درصد این جمعیت به مناطق قشلاق کوچ کرده‌اند.

کوچ 75درصدی عشایر از منطقه ییلاقی سمیرم به قشلاق

ایرج دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار کرد: 50 درصد عشایر استان اصفهان در قالب چهار طایفه فارسیمدان، شش بلوکی، دره شوری و عمله هرساله ییلاق خود را در این شهرستان سپری می‌کنند.

وی با اشاره به ادامه کوچ عشایر سمیرم به مناطق قشلاقی گفت: کوچ عشایر سمیرم به مناطق قشلاقی از اواسط شهریور آغاز شده و از 4هزار و 750 خانوار عشایری این شهرستان حدود 3هزار و 500 خانوار به مناطق قشلاقی کوچ کرده اند و بقیه در تدارک کوچ هستند.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم اضافه کرد: به دلیل اینکه در مناطق جنوبی(قشلاقی) وضعیت خشکسالی شدید است و عشایر با مشکل تامین آب و علوفه مواجه می شوند عشایری که هنوز در سطح شهرستان مستقر هستند از علوفه باغات و مزارع کشاورزی و در اطراف شهرها و روستاهای سمیرم برای تامین علوفه و آب دام های خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: 25درصد عشایر هنوز در منطقه ییلاقی(سمیرم) هستند که تا پایان مهرماه به مناطق قشلاق کوچ می‌کنند و ممکن است با آغاز بارش‌های پائیزی دچار مشکل شوند.

60  مصوبه در سفر راهیان خدمت مسئولان شهرستان برای عشایر سمیرم

دهقان در ادامه با اشاره به نقش عشایر در رونق اقتصادی جامعه از برگزاری چهار نشست(راهیان خدمت) با حضور مسئولان شهرستان و حضور مدیرکل امور عشایر استان در مناطق مختلف عشایری سمیرم خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه یک سوم جمعیت شهرستان سمیرم در فصل ییلاق( از نیمه‌های اردیبهشت تا اواخر مهر) را عشایر تشکیل می‌دهند این سفرها با هدف آشنا کردن مسئولان ادارات به واسطه رعایت آئین نامه ساماندهی و مد نظر قرار دادن آئین نامه ساماندهی در اعتبارات سالانه و نیز هدایت عشایر به سایر ادارات برای پیگیری امورات و مشکلات برگزار شد.

وی به استقبال مسئولان شهرستان و استانی از طرح بررسی مشکلات و بازدید به مناطق عشایر اشاره کرد و اذعان کرد: سفر راهیان خدمت در چهار طایفه دره شوری، عمله، شش بلوکی و فارسیمدان تشکیل شد که 60 برای ادارات و دستگاه‌های دولتی مصوبه داشت و شوراها و منتقدین عشایر در حال پیگیری برای اجرائی شدن مصوبات هستند.

این مقام مسئول ضمن تشکر از حضور پرشور مسئولان در این نشست‌ها خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده این گونه جلسات را با کمیت و کیفیت بیشتری به منظور بررسی و حل مشکلات جامعه عشایری برگزار کنیم.

دهقان نیز از تکمیل سه باب استخر ذخیره آب کشاورزی با حجم 1200 متر مکعب آب برای عشایر این شهرستان خبر داد و گفت: این استخرها با اعتبار 250 میلیون ریال در مناطق عشایری چال خواجه، خرقه و پشته سمیرم احداث شده است.

وی از تیغ‌زنی و راه‌گشایی 450 کیلومتر جاده‌های عشایری سمیرم با اعتبار 25میلیون تومان خبر داد و گفت: از اوایل خرداد تا نیمه‌های مهر امسال حدود 40 هزار متر مکعب آب توسط 4 دستگاه تانکر به مناطق عشایری سمیرم آب‌رسانی شده است.

رئیس اداره امور عشایر سمیرم همچنین از آغاز به کار مدرسه ابتدائی در منطقه شهسوار سمیرم خبر داد و افزود: 6 خانوار در این کانون عشایری ساکن هستند که به منظور برخورداری فرزندان عشایر از امکانات آموزشی برای 9 دانش‌آموز عشایری ساکن دراین منطقه کلاس درس تشکیل شده است.

به گزارش فارس، استان اصفهان دارای 9 هزار و 605 خانوار عشایر است که از این میزان در حدود 4 هزار و 500 خانوار عشایری ییلاق خود را در سمیرم سپری می‌کنند.

انتهای پیام/2301/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول