اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان:

20 درصد از گوشت قرمز اصفهان توسط عشایر تولید می‌شود

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: عشایر استان اصفهان حدود 20 درصد از گوشت قرمز این استان را تهیه می‌کنند و از لبنیات، کشک و پشم از دیگر تولیدات عشایر در استان اصفهان است.

20 درصد از گوشت قرمز اصفهان توسط عشایر تولید می‌شود

اصغر مرادی در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر عشایر استان اصفهان در هر چادر حدود 15 الی 20 اشتغال ایجاد کرده و هیچ منتی بر جامعه ندارند.

وی اضافه کرد: این افراد منابع ملی تجدیدشونده هستند و تولیداتشان هیچ خسارتی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه عشایر در شرایطی زندگی می‌کنند که هیچ یک از افراد غیرعشایر حاضر به زندگی کردن در این شرایط نیستند، تصریح کرد: اکنون تمام محصولات عشایر اعم از گوشت، لبنیات و سایر محصولات این افراد ارگانیک بوده و از سالم‌ترین تولیدات استان است.

وی با تاکید بر اینکه عشایر استان در زمینه‌های مختلف از جمله خرید دام‌های خود مشکل‌ دارند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز در این زمینه همکاری لازم را با عشایر ندارد، ادامه داد

مرادی با اشاره به تولیدات صنایع‌دستی عشایر نیز تاکید کرد: از تعداد 9 هزار و 605 خانوار عشایر استان اصفهان سالیانه حدود 24 هزار مترمربع صنایع ‌دستی تولید می‌شود.

وی افزود: با این همه تولیدات مشکل عمده‌ای که در زمینه صنایع‌دستی عشایر استان اصفهان وجود دارد، نبود محل نمایشگاهی عرضه و فروش این صنایع‌دستی است که برای رفع این مشکل با ادارات و نهاد‌های بسیاری مکاتبه داشته‌ایم، اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان با تاکید بر اینکه اتحادیه تعاونی عشایر در این زمینه وظیفه دارد تا با ما همکاری لازم را داشته باشد، اما متأسفانه این اتحادیه نیز در این زمینه توجهی نمی‌کند، گفت: عشایر استان اصفهان در تهیه علوفه مشکلات فراوانی دارند و در حال حاضر یارانه نیز به علوفه‌های مورد نیاز در مناطق عشایری استان تعلق نمی‌گیرد و تهدیدات زیست‌محیطی به ویژه خشک‌سالی عشایر را اذیت می‌کند.

مرادی ضمن تاکید بر اینکه نهاد‌های دولتی باید جامعه عشایری را مانند روستاها و شهرها ببینند، اظهار کرد: طی ماه‌های خرداد تا شهریورماه با هماهنگی استانداری اصفهان با تعداد هشت تانکر آب عملیات آب‌رسانی به عشایر صورت می‌گرفت.

وی در زمینه یک‌جانشینی عشایر نیز ادامه داد: از سال 1372 این موضوع در دستور کار اداره کل امور عشایر استان اصفهان قرار گرفت و تاکنون نیز ادامه داشته، اما این نکته قابل تأمل است که ما با عشایر تصمیم می‌گیریم ، نه برای عشایر و باید این امکان را برای افرادی که درصدد یکجانشینی هستند، ایجاد کنیم.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان ادامه داد: سیاست این اداره کل این است که سر‌ریز عشایر که تمایل به یکجانشینی دارند، یکجانشین شوند و کانون‌های اسکان نیز در سمیرم تشکیل شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت صدور شناسنامه فرزندان عشایر تصریح کرد: این موضوع با عزم جدی دولت در گرفتن اطلاعات خانوار برای پرداخت یارانه‌ها تا حدودی برطرف شده و امکان دارد تنها یک‌هزارم درصد از این افراد فاقد شناسنامه باشند.

مرادی همچنین رفع مشکلات آموزشی فرزندان عشایر را از دیگر برنامه‌های این اداره کل دانست و افزود: با هماهنگی بین سازمانی این مشکل نیز در حال رفع شدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس با فرا رسیدن فصل سرما حدود 95 درصد از عشایر این استان به سمت استان‌های بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس کوچ کرده و پنج درصد این افراد نیز در تدارک آغاز کوچ هستند و از سوی دیگر عشایر عرب  وارد استان شده و در جرقویه سفلا و اولیا سکونت گزیده‌اند.

انتهای پیام/2301/ل/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول