اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار فارس عنوان کرد

نگران غیبت اندیشه حافظ باشیم نه تندیس حافظ

استاندار فارس گفت: خوب است در کنار نگرانی و دغدغه برای مفقود شدن تندیس حافظ نگران فقدان و غیبت اندیشه‌های وی در زندگی اجتماعی باشیم.

نگران غیبت اندیشه حافظ باشیم نه تندیس حافظ

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین صادق عابدین پنج‌شنبه‌شب در همایش بین‌المللی بزرگداشت روز حافظ گفت: چند روزی است که مفقود شدن مجسمه حافظ تیتر مهم رسانه‌های کشور شده و در این مورد به حق مطالب بسیاری نگاشته شد که دوستداران وی را دل مشغول کرده است.

وی افزود: ای کاش توجه کنیم که آموزه‌های اخلاقی، فرهنگی و اندیشه‌های حافظ سال‌ها است در زندگی ما کمرنگ و شاید مفقود شده و دریغ از اعتراض و تلاشی که برای جبران این ضایعه انجام دهیم.

صادق عابدین ادامه داد: بزرگداشت، پاسداشت و نکوداشت حافظ و شنیدن پندها و اندرزها به ودیعت گرفته شده وی از قرآن، باید در رفتار جمعی ما تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه دیوان خواجه راهگشای زیست بشری است، خاطرنشان کرد: حافظ میراث‌دار فرهنگ ایرانی اسلامی تا زمان خویش است و به خوبی آن را پاس می‌دارد.

این مسئول اضافه کرد: اعتدال و مدارا، سازگاری، گذشت و کرامت انسانی از آموزه‌های حافظ است.

وی در ادامه تصریح کرد: قرآن در مورد شیوه تبلیغ رسول اکرم (ص) می‌فرماید که به لطف و رحمت الهی با مردمان نرم‌خویی کردی که اگر درشت خوی و سخت دل بودی مردم از اطراف تو پراکنده می‌شدند.

صادق عابدین نوع بیان حافظ را برگرفته از همین سیره پیامبر دانست و افزود: نگاه احترام‌آمیز به انسان از آموزه‌های دینی ما بوده که در شعر و ادب پارسی رخ نمایان کرده است.

وی ابراز داشت: در این زمان که بشریت گرفتار خشونت و کژرفتاری‌های اخلاقی است به این مهم بسیار نیازمند است که در منظومه بلند فکری حافظ آزردن دیگران گناه محسوب می‌شود.

صادق عابدین در ادامه ابراز داشت: اگر سراسر دیوان لسان‌الغیب را ورق بزنیم در سطر سطر آن مولفه‌های مدارا، صبر، احترام به اندیشه‌های دیگران، پرهیز از داوری‌های بی‌خردانه، توصیه به تواضع و فروتنی، انتقاد‌پذیری، خیرخواهی و آموزه‌های بسیار دیگری که فراخور زندگی انسان امروزین است، مشاهده می‌شود.

به گفته وی، دیوان حافظ منشوری است ضروری برای زندگی امروز بشر که از مطلق‌گویی ابا دارد و حافظ ما را به درستی، راستی و همت بالا دعوت می‌کند و می‌آموزد که خطا‌پوش و عیب‌پوش باشیم تا پیوندهای اجتماعی‌مان استوار شود.

انتهای پیام/2448/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول