اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد

برگزاری 70 برنامه به مناسبت یادروز حافظ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بیش از 70 برنامه توسط این اداره‌کل برای یادروز حافظ در نظر گرفته شده است.

برگزاری 70 برنامه به مناسبت یادروز حافظ

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، احمد همتی بوشهری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حافظ  فراتر از زمان و مکان است و با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی فضایی در ادبیات ایجاد کرده که امروز تمام دنیا برای وی شان والایی قائل هستند.

وی ادامه داد: حافظ با تلفیقی که میان عشق و عرفان ایجاد کرد، شیوه‌‌ا‌ی نو برای شعر عارفانه به وجود آورد که روح انسان را غنی می‌کند.

همتی ابراز داشت: پیوند حافظ با قرآن ارزش وی را در میان مسلمانان دو چندان کرده است.

این مسئول بیان کرد: در یادروز این شاعر نامی کنسرت موسیقی در شب‌های هجدهم و نوزدهم مهرماه جاری با حضور معتمدی و علیزاده اجرا می‌شود.

اجرای تئاتر صحنه‌ای دلدار که از 21 تا 23 مهر روی صحنه می‌رود، برگزاری نمایشگاه تابلوهای نقاشی، برگزاری شب شعر در 30 شهرستان فارس و برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری، خوشنویسی و هنرهای تجسمی و نمایشگاه کتاب مواردی بود که همتی در فهرست برنامه‌های یادروز به آن اشاره کرد.

به گفته وی، امسال فضای مراسم که با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران اصلی برگزار می‌شود به گونه‌ای طراحی شده که برای تمام علاقه‌مندان امکان حضور فراهم شود.

برگزاری برنامه‌های علمی یادروز با حضور نام‌های بزرگ

مدیر بنیاد فارس‌شناسی نیز در این زمینه با بیان اینکه بخش علمی مراسم یادروز حافظ، شنبه 20 مهرماه جاری و در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شیراز برگزار می‌شود، گفت: عنوان برنامه‌های علمی امسال «حافظ و گرایش‌های نوین» است.

منصور طبیعی افزود: امسال در بخش اول برنامه‌های علمی شخصیت‌هایی نظیر نصرالله پورجوادی، حسن ذوالفقاری، محمد جعفری، مهدی زرقانی، عباس آشوری، مریم پرهیزگار و پروین سلاجقه، در نشست علمی مقالاتی را ارائه و سخنرانی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بخش دوم برنامه‌های علمی شامل نقد و بررسی کتاب «شرح شوق» است که این کتاب، مفصل‌ترین شرح و تفسیر بر دیوان حافظ بوده که توسط دکتر حمیدیان در پنج جلد تالیف شده است.

به گفته وی، در نقد و بررسی این اثر ارزشمند، نصرالله پورجوادی و نوریان و مولف کتاب حضور خواهند داشت.

نرم‌افزار حافظ با صدای حسین آهی و ژاله علو

وی با بیان اینکه نرم‌افزار حافظ در یادروز این شاعر گرانقدر، رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار که توسط موسسه تحقیقاتی نور در قم تهیه شده، شامل حدود 130 جلد کتاب، شرح و تفسیر دیوان، آیات و روایات مرتبط بوده و با صدای حسین آهی و نوری، ژاله علو، به شکل گویا تهیه شده است.

طبیعی گفت: امسال مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شیراز، نمایشگاه کلک‌ وصال را شامل نسخه‌های اصل تابلوهای خوشنویسی خاندان وصال و همچنین نمایشگاه زیارت دولت، شامل تصاویر سران و مشاهیری که به زیارت حضرت حافظ آمده‌اند را برپا خواهد کرد.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی، از برگزاری مراسم جلوه‌گاه هنر در این ایام خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، بداهه‌نویسی دیوان حافظ در سرای سخن مرکز اسناد و همزمان با نشست‌های علمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول