اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

آیا نمایندگان هرمزگان قدر فرصت دوباره را می‌دانند

مصوبه الحاق بخش‌هایی از پارسیان و واکنش‌های پیش آمده، علی‌رغم موضع‌گیری‌های ناشفاف برخی از نمایندگان هرمزگان در مجلس، به منزله فرصتی دوباره برای آنهاست که باید قدر دانسته شود.

آیا نمایندگان هرمزگان قدر فرصت دوباره را می‌دانند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، روند تحولات چند روز اخیر در موضوع الحاق بخشی از پارسیان  هرمزگان به استان فارس در کنار تلخی آن برای مردم هرمزگان یک دستاورد مهم را به همراه داشت.

واقعیت این است تاکنون در نبود ارتباط موثر مجموعه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس با بدنه جامعه، متاسفانه کمتر زمینه‌ای برای مشارکت مردم در امور مهم و انعکاس و تبادل دیدگاه‌ها تا بدین سطح وجود داشته است.

شاید مسئولان دولتی و نمایندگان این واقعیت را تایید نکنند اما حقیقت این است که به جز دیدارهای تنظیم شده و یا اجتماع کوچکی از مردم، کمتر مجالی برای رو در رو شدن مسئولان با مردم در موضوع خاصی به شکل عام ایجاد شده است.

در این میان اما وقایع چند روز اخیر برای نخستین بار مسئولان دولتی و بالاخص نمایندگان را در معرض قضاوت‌ها، واکنش‌ها و دیدگاه‌های مردمی قرار داد.

صرف‌نظر از اهمیت واکنش مردم به این موضوع آنچه به نظر نگارنده یک دستاورد مهم مدنی تلقی می‌شود، ایجاد بستری برای تمرین مشارکت مردم در امور خود و همگرایی بیشتر با مسئولان در احقاق حقوق خود است، هر چند این رویه با انتقاد و مطالبه جدی همراه باشد.

شاید برخی اطرافیان و منصوبان و منسوبان در هر کنش و واکنشی بین مسئولان و نمایندگان با جامعه، همه تلاش خود را برای دفاع و توجیه عملکرد طرف خود به کار ببندند و پروایی نداشته باشند که همه توان خود را مصروف حق به جانب دادن مسئولان نمایند، اما قطعا این روش نه به نفع مسئولان است و نه کمکی برای رشد و توسعه استان خواهد کرد.

بدیهی است در دنیای کنونی که رویکردهای بسته و کانالیزه ماهیت خود را از دست داده و مدیریت‌های مشارکتی بر پایه تضارب آرا، چندصدایی، استفاده از توان منتقدان و همه و همه به عنوان مولفه‌های پیشرفت تلقی می‌شوند، نباید برخی به روش‌های منسوخ توجیه و حمله، سعی در مصادره حق کنند.

شاید این انتقاد بیش از آنکه به مسئولان وارد باشد به نوع مواجهه مردم با پیرامون خود بر می‌گردد که تاکنون در هر زمینه‌ای که جنبه عمومی داشته است و پای منافع عام در میان بوده، یا سکوت و بی‌تفاوتی را پیشه کرده‌اند یا کمتر به نقد جدی متولیان امر پرداخته‌اند.

مثلا در همین اتفاقات چند روز اخیر با وجود همه نگرانی‌ها و دغدغه‌ها آنچه یک دستاورد بزرگ تلقی می‌شود نزدیک شدن مردم به مسئولان و ترویج روحیه مطالبه‌گری است.

شاید تا پیش از این کمتر فرصتی یا هیچ فرصتی این چنین فراهم نشده بود که نمایندگان از یک طرف و مسئولان از طرف دیگر این چنین در معرض قضاوت مردم قرار بگیرند.

این امر نه تنها جای هیچ نگرانی ندارد بلکه به اعتقاد نگارنده یک فرصت بسیار مهم و دستاوردی ارزشمند است که باید همه وجوه آن را به فال نیک گرفت.

به هر بهانه‌ای چنین قرابتی و نزدیکی بین نمایندگان و مردم قطعا راه را برای مشارکت بیشتر و همراهی و همگرایی فراهم خواهد آورد که از این پس می‌توان از نماینده تحرک، واکنش و پیگیری خواست و از یک انفعال به یک اقتدار سوق داد.

کسی نمی‌تواند منکر این موضوع باشد که نمایندگان پس از انتخابات به هر دلیل خود خواسته یا ناخواسته و یا به واسطه رفتار و عملکرد اطرافیان یا کمتر در معرض نقد و نظر عمومی قرار می‌گیرند و یا هم اگر چنین باشد مربوط به یک موضوع خاص با جامعه هدف خاص خواهد بود اما موضوع اخیر به لحاظ عمومیت تقریبا مردم سراسر استان را به واکنشی عمومی فراخواند تا به عنوان یک مطالبه جدی سراغ نمایندگان و مسئولان خود بروند.

این مهم در جای خود نه تنها جای هیچ نگرانی ندارد بلکه نشان می‌دهد در صورت فعال شدن چنین ظرفیتی، مسئولان دولتی و نمایندگان وادار به تحرک و پویایی بیشتر خواهند شد.

کجای این کار اشکال دارد که برخی آن را بر نمی‌تابند؟! این رویه هر چند با برخی انتقادات همراه باشد و به نوعی خدمت نمایندگان را در وجوه مثبت نیز نادیده بگیرد اما به هر صورت مبارک است و باید ارزش‌های آن را ارج نهاد. چه ظرفیتی از این بهتر؟!

نگارنده نه در جایگاه یک خبرنگار بلکه در جایگاه مهم شهروندی از این که فرصتی فراهم شد در اتفاقات چند روز اخیر نمایندگان خود را از خود بدانم و در موضوع یاد شده به طرح دیدگاه‌ها و پرسش‌هایی بپردازم که چشم‌انداز رشد و تعالی را نمایان می‌بینم که می‌توان با استفاده از همه ظرفیت‌ها آنچه را که مستحق آن هستیم به دست بیاوریم.

شاید این تلنگری بود که هم نمایندگان و هم مردم از این پس بیشتر و بهتر در کنار هم تمرین کار مشارکتی داشته باشند.

چه اشکال دارد که به هر مناسبتی تریبون آزادی ایجاد گردد تا دیدگاه‌ها و صداهای متفاوت شنیده شود.

اگر اطرافیان نمایندگان و مسئولان کمی در این موضوع تامل کنند باید بدانند این همراهی و قرابت مردم نتایج بس درخشانی دارد.

مثلا همین که نمایندگان هرمزگان برخلاف یک دیدگاه نادرست که پنداشته می‌شود در مجلس کاری جز سکوت و همراهی با جو عمومی مجلس ندارند، در این موضوع خاص با تحرک قابل تقدیر حداقل به افکار عمومی نشان دادند برای پیگیری مطالبات مردم و خواسته‌های عمومی در خط مقدم قرار دارند.

این آیا دستاورد کمی است برای نمایندگان؟ آنچه مهم است نه نتیجه موضوع که نشان دادن وجه همت نمایندگان، پیگیری آن، پاسخگو بودن و مواجه با نقد عمومی است.

همین شنیدن صدای مردم، همین بازتاب نقدهای متفاوت در رسانه‌های جمعی و همه عوامل اگر قدر شناخته شوند و به جای حاشیه‌سازی و انزوای منتقدان به آنان میدان بیشتری داده شود قطعا نتایج ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.

چرا باید نماینده را عده‌ای مصادره کنند. نماینده، نماینده عموم است و باید در هر فرصتی بیش از آنکه با موافقان خود نشست و برخواست داشته باشد در جمع منتقدان حاضر شود و آن را ظرفیتی برای خود بداند. خلاصه اینکه نماینده بداند که متعلق به عموم مردم است هم آنکه همواره مدافع اوست و به اصطلاح طرفدار پر و پا قرص و هم آنکه ممکن است به او رای هم نداده باشد و همواره در جایگاه منتقد باشد.

نمایندگان محترم چنین دستاوردی را پاس بدارند و حداقل برخی اطرافیان خود را توجیه کنند که هر منتقدی مخالف نیست و هر دیدگاهی با برچسب تخریب و ... قابل سرکوب نیست.

نماینده و مسئول باید بدانند پاسخگو بودن در برابر دیدگاه‌های موافق و منتقد قطعا به روشنگری بیشتر خواهد انجامید و آنچه در خروجی حاصل خواهد شد شفاف بودن عملکردها و تنویر افکار عمومی است.

کوتاه سخن اینکه، این وقایع را باید به فال نیک گرفت و در یک فرصت مناسب نمایندگان از یک سو و مسئولان دولتی در سوی دیگر، در یک مناظره صریح با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف جامعه و در حضور رسانه‌های جمعی، به پرسش‌ها پاسخ دهند تا کاستی‌ها و کوتاهی‌ها و پیگیری‌ها و خلاصه هر آنچه باید بیان شود، عیان شود، تا شاهد پویایی جامعه و نشاط سیاسی باشیم.

قطعا مردم وقتی یک مقام، مسئول دولتی و یا نماینده‌ای در جایگاهی که باید وکیل مدافع آنان باشد، قرار بگیرد، اقتدار او و قدرت برتر او را در پیگیری مطالبات خود می‌خواهند و این یک همگرایی شیرین است اگر قدر بدانیم و عمل کنیم.

==============

یادداشت از: علی نظری

==============

انتهای پیام/88001/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول