اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان خبر داد

فعالیت 24 مرکز علمی کاربردی در هرمزگان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان از فعالیت 24 مرکز آموزشی تحت نظر این دانشگاه در هرمزگان و همچنین تحصیل 14 هزار دانشجو در این مراکز خبر داد.

فعالیت 24 مرکز علمی کاربردی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عباس مرادی ظهر امروز در نشستی خبری با بیان اینکه در سیستم آموزشی قبل از هر چیز باید نیازسنجی‌های مورد نیاز برای ایجاد رشته‌ها و آموزش‌ها صورت گیرد، اظهار داشت: متاسفانه محتوای آموزشی عالی در کشور به نحوی نیست که افراد را صاحب مهارت کند.

وی ادامه داد: صنایع مولد در استان چندان تمایلی به مبحث آموزش‌های مهارتی، فناوری و کارآفرینی به ویژه برای افراد بومی ندارند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با بیان اینکه می‌توان نواقص موجود در سیستم آموزش عالی را به بهره‌گیری از دانشگاه علمی کاربردی بر طرف کرد، اضافه کرد: چرا که این دانشگاه اول نیازسنجی و سپس نسبت به ایجاد و ارائه رشته‌های تحصیلی اقدام می‌کند.

مرادی ادامه داد: به عنوان نمونه دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان هشت رشته در حوزه بهداشت و درمان راه‌اندازی کرده که تمامی فارغ‌التحصیلان از توانائی‌های تخصصی برخوردار شده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی درآمد هزینه‌ای و تنها دو درصد از بودجه دولتی برای گرداندن خود استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: این دانشگاه از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، صنایع و شرکت‌های بزرگ برای آموزش استفاده می‌کند به نحوی که در هرمزگان تنها یک مرکز در کیش به دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان وابسته است و 23 مرکز دیگر مربوط به دستگاه‌ها و شرکت‌ها و بخش خصوصی است.

مرادی با بیان اینکه 16 مورد از این مراکز در بندرعباس مستقر هستند، اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان در مجموع با اختصاص 16 درصد از کل دانشجویان موسسات آموزش عالی در هرمزگان به خود در حال حاضر 14 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد.

*ایجاد 450 رشته کد محل / فراغت از تحصیل 9 هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان اضافه کرد: تاکنون 9 هزار نفر از مراکز علمی کاربردی مستقر در هرمزگان فارغ‌التحصیل شده اند.

وی بیان داشت: همچنین در 24 مرکز مذکور یک هزار مدرس مشغول به تدریس 450 رشته کد محل هستند.

مرادی افزود: دانشگاه علمی کاربردی استان رشته‌های خود را در چهار حوزه شغلی صنعت،‌کشاورزی، شیلات، مدیریت و خدمات اجتماعی و حوزه فرهنگ و ارشاد متمرکز کرده است به نحوی که از کل دانشجویان این دانشگاه 34 درصد در حوزه صنعت، هشت درصد فرهنگ و هنر، پنج درصد کشاورزی و 53 درصد در حوزه مدیریت و خدمات اجتماعی مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: به دلیل صنعتی و کشاورزی بودن استان، دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تغییر رویکرد خود و متناسب سازی نوع و تعداد رشته‌های مربوط به این دو حوزه با توجه به نیازهاست.

*80 درصد از نیروهای صنعتی غرب بندرعباس غیربومی است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با بیان اینکه 80 درصد نیروی انسانی غرب بندرعباس غیربومی هستند، افزود: در راستای توسعه آموزش‌ها شرکت‌های صنعتی فعال در حوزه کشتی‌سازی و صنعت فولاد آلومینیوم باید به تربیت نیرو در هرمزگان توجه بیشتری کنند.

مرادی همچنین از آغاز طرح آموزش مدرسان مراکز علمی کاربردی و برگزاری سه دوره در این راستا خبر داد و گفت: هرمزگان از حیث برگزاری آموزش مدرسان دانشگاه علمی کاربردی رتبه نخست کشوری را داراست.

وی همچنین از شناسایی مدرسان و ارزیابی و پالایش آنها در کمیته صلاحیت علمی خبر داد و افزود: تاکنون 150 نفر مدرس مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این روند بیش از 30 نفر از آنها رد شدند.

*مشکلی در تامین مدرس نداریم

به گفته مرادی در حال حاضر علاوه بر یک هزار مدرس شاغل در مراکز علمی کاربردی، 400 نفر نیز متقاضی تدریس هستند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سند راهبردی آموزش‌های مهارتی، فناوری و کارآفرینی هرمزگان تا قبل از سال‌ جاری خبر داد و افزود: این سند در واقع با پیش‌بینی های علمی نیازها، اهداف و چالش‌های حوزه مورد بحث را در نظر می‌گیرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها عدم وجود مدرس مورد نیاز در دوره‌های کارشناسی ارشد و یا دکترا است.

مرادی افزود: راه‌اندازی مرکز تربیت مدرس آموزش های مهارتی نیز در دستور کار است که با همین هدف احداث ساختمان مورد نیاز در جوار بلوار امام حسین (ع) بندرعباس تا قبل از سال جاری آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انجام کارهای اولیه در راستای راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی شهرداری‌ها در قشم خبر داد.

مرادی به راه‌اندازی مرکز تخصصی کشاورزی رودان اشاره کرد و افزود: اینکه دانشگاه علمی کاربردی در حوزه‌های تولید و ذوب فولاد و کشتی‌سازی کمتر اقدام به آموزش می‌کند به عنوان یک نقطه ضعف است که باید آن را پوشش دهیم.

انتهای پیام/88001/ل40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول