اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

میزان تولید انگور در کشور بیش از 370 هزار تن است

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های وزارت کشاورزی میزان تولید انگور در کشور را سالانه بیش از 370 هزار تن عنوان کرد.

میزان تولید انگور در کشور بیش از 370 هزار تن است

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، سیدرضا موسوی ظهر امروز در دومین همایش ملی انگور در ملایر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزی در کشور انگور است بیان داشت: در سال گذشته طبق آمار 244 هزار هکتار از باغات کشور زیر کشت انگور آبی و 92 هزار هکتار از باغات کشور زیر کشت انگور دیم قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: در مجموع سال گذشته بیش از 370 هزار تن انگور از باغات دیم و آبی کشور انگور برداشت شده است.

معاون مدیر کل دفتر میوه‌های وزارت کشاورزی با اشاره به روند توسعه باغات زیر کشت انگور در کشور از سال 82 تا کنون گفت: به دلیل برخی مشکلات از جمله سرمازدگی روند تولید انگور طی این چند سال کاهش داشته که اوج آن در سال 86 بوده است.

وی به میزان تولید انگور در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: استان‌های فارس،خراسان رضوی، همدان و آذربایجان غربی از نظر تولید انگور به ترتیب در رتبه‌های برتر تولید انگور در کشور هستند.

موسوی در ادامه بیان کرد: استان همدان و در واقع شهرستان ملایر به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش کشور از کیفیت بالایی در این محصول برخوردار بوده و بیشتر باغات شهرستان ملایر زیر کشت آبی قرار دارند.

وی با اشاره به کیفیت کشمش ملایر اظهار داشت: کشمش ملایر از نظر سلامتی و کمبود آفات و همچنین رنگ، جزو برترین کشمش در کشور محسوب شده و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود.

معاون مدیرکل دفتر میوه‌های وزارت کشاورزی تصریح کرد: 92 درصد از باغات انگور در کشور بارور بوده اما توسعه باغات انگور نسبت به باغات دیگر کمتر بوده و باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 63 درصد باغات کشور در استان‌های قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، زنجان و همدان، قرار دارد گفت: محصول کشمش کشور به بیش از یکصد کشور دنیا صادر می‌شود.

موسوی اظهار داشت: بیشتر صادرات کشمش بی‌دانه سفید است و نیاز است تا در بخش صادرات این محصول با بالا بردن کیفیت آن بیشتر کار شود.

وی با اشاره از تجربیات بومی کشاورزان ابراز داشت: در بالا بردن کیفیت محصول باید دانش مدرن به کمک ما بیاید و اقتصاد این محصول پویا شود تا بتوانیم در بازارهای جهانی توسعه کمی و کیفی و جایگاه خود را حفظ کنیم.

معاون مدیر کل دفتر میوه‌های وزارت کشاورزی همچنین مهمترین مشکل در بحث صادرات انگور را مربوط به کیفیت آن برشمرد و افزود: این بدان معنی نیست که ما محصول بدون کیفیت صادر می‌کنیم بلکه در مسیر فرآوری آن کیفیت آن ضایع می‌شود.

وی همچنین مهمترین مشکل در کیفیت انگور را تماس محصول با خاک برشمرد و یادآور شد: اینکه محصول با خاک ارتباط و تماس پیدا می‌کند باعث آلودگی شده و استانداردهای دنیا این را نمی‌پذیرد.

موسوی عنوان داشت: باید بوته‌های انگور ایستاده پرورش پیدا کند که این روش نیز در برخی مناطق به خاطر سرما فعلاً جواب نداده و در این زمینه نیازمند تحقیقات گسترده و پرورش نهال‌های مقاوم در برابر سرما هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرورش انگور به روش ایستاده در برخی استان‌ها اجرایی شده است گفت: ایستاده کردن محصول و تولید آن به این روش علمی یکی از اهداف وزارتخانه است.

معاون مدیر کل دفتر میوه‌های وزارت کشاورزی اذعان داشت: ایران بعد از آمریکا و ترکیه به عنوان سومین تولیدکننده انگور و کشمش در دنیا است و باید روش‌هایی را به کار بگیریم که تازه‌خوری انگور را ارتقا داده و در این زمینه صادرات داشته باشیم.

وی توسعه باغات انگور براساس برنامه پنچم توسعه، برنامه‌ریزی تولید محصول، اصلاح سیستم تربیت محصول در نگهداری و بسته‌بندی و... را از اهداف وزارت کشاورزی در آینده برای کیفیت و صادرات بیشتر انگور و کشمش برشمرد.

 در ادامه رئیس پژوهشکده انگور ملایر و دبیر دومین همایش ملی انگور نیز از ارائه 178 مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی انگور ملایر خبر داد.

حمید نوری گفت: از این تعداد مقاله 86 مقاله پذیرفته شده که 35 مقاله به صورت شفاهی و 55 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شده است.

وی عنوان کرد: مقالات پذیرفته شده بیشتر مقالاتی بوده که جنبه کاربردی داشته و به عرصه کار و تولید و اقتصاد نزدیک است.

رئیس پژوهشکده انگور ملایر  با اشاره به اینکه نگاه پژوهشکده انگور ملایر نگاهی ملی است خاطرنشان کرد: پژوهشکده انگور ملایر آماده هر نوع همکاری با کارشناسان، محققان و پژوهشگران از سراسر دنیا و کشور است.

انتهای پیام/89013/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول