اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی آستانه‌اشرفیه:

12 هزار رأس دام در آستانه‌اشرفیه واکسینه شدند

رئیس دامپزشکی آستانه‌اشرفیه از واکسیناسیون 12 هزار و 500 رأس دام علیه بیماری‌های دامی در این شهرستان خبر داد.

12 هزار رأس دام در آستانه‌اشرفیه واکسینه شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، محمد رضا طالشی عصر امروز در نشست دامپزشکی این شهرستان به مناسبت روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: امروزه دستیابی به امنیت پایدار در تمام زمینه‌ها یکی از سیاست‌های دولت است.

وی، رسیدن به امنیت غذایی و تامین بهداشت عمومی جامعه در سطح قابل قبول را مورد نظر تمام دولت‌ها دانست.

این مسئول ادامه داد: دامپزشکی در راستای این برنامه در اجرای سیاست‌‌ها و برنامه‌های بهداشتی خود در سطوح مختلف از مراکز پرورشی و تولیدی تا مراکز عرضه، سیاست‌های ابلاغی و بهداشتی خود را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

وی با اشاره به مدیریت بهداشتی قصابی‌ها، کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: در بحث حمل و نقل بهداشتی دام‌ها از طریق ترانزیت بهداشتی بین‌استانی با شرایط قرنطینه‌ای کار امور دامی شهرستان را رصد می‌کنیم.

طالشی، اضافه کرد: دامپزشکی آستانه‌اشرفیه درباره کنترل بهداشتی مراکز عرضه مانند مرغ فروشی، کبابی، سردخانه‌های نگه‌دارنده مواد غذایی، لبنیات، بسته‌بندی مواد غذایی و کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور سعی می‌کند تا به شعار امنیت پایدار و رسیدن به شعار جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند دست یابد.

وی به واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی، طیور، آبزیان و به منظور افزایش تولید در نیمه نخست امسال بالغ بر 12 هزار و 500 رأس دام علیه بیماری‌های واگیر و بیماری مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

رئیس دامپزشکی آستانه‌اشرفیه واکسیناسیون دامی را علیه بیماری‌های سل، سیاه زخم، بروسلوز، تب مالت و تب برفکی ذکر کرد.

وی افزود: بالغ بر 700 رأس دام برای کنترل سل مورد تست و آزمایش لازم قرار گرفتند و برای بیماری بروسلوز بالغ بر 800 نمونه سرم خونی از دام‌ها در زمینه بیماری بروسلوز را در سطح شهرستان رصد و پالایش کردیم تا در صورت مشاهده طبق مقررات برخورد کنیم که بیماری سل و بروسلوز تا کنون در شهرستان رویت نشده است.

طالشی، درباره کنترل و پیشگیری بیماری‌های بخش مراقبت بهداشتی این اداره و پایش، خاطرنشان کرد: بیش از 50 روستا به صورت تصادفی از دامداران سنتی و صنعتی انتخاب شدند تا از نظر بیماری‌های تب برفکی، طاعون و جنون گاوی مورد کنترل و بررسی قرار گیرند و در صورت مشاهده اطلاع‌رسانی و پیگیری شود.

وی یکی از افتخارات سازمان دامپزشکی کشور را ریشه‌کنی بیماری طاعون گاوی دانست و تصریح کرد: بالغ بر 10 سال بیماری طاعون گاوی در کشور نداریم و این امر مورد تأیید بهداشت جهانی دام قرار گرفته است.

این مسئول، تصریح کرد: چنین امر بزرگی در کشور تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه ما نظام مراقبت کنترل و پیشگیری جامع را در سطح دامداری‌ها و مراکز پرورشی مانند دام، طیور و آبزیان داشته باشیم.

وی، رسیدن به امر بهداشتی را امر نسبی خواند و ادامه داد: رسیدن به یک امر مطلق دارای مولفه‌های زیادی است که فرهنگ‌سازی، آگاهی مصرف کننده، آگاهی عموم و محدویت‌های خاص منطقه‌ای و محلی و شرایط خاص که حاکم است می‌تواند تأثیرگذار باشد.

طالشی، با اشاره به جوجه‌ریزی مرغداری‌های گوشتی آستانه‌اشرفیه در صورت داشتن مجوز متذکر شد: در شش ماه نخست امسال 92 مجوز جوجه‌ریزی 850 هزار قطعه جوجه گوشتی یک‌روزه با استفاده از سیستم جامع و سامانه‌ای که کنترل بر تمام مرغداری‌ها دارند صادر شده است.

وی یادآور شد: با توجه به نوین شدن سیستم سازمان دامپزشکی کشور و خارج شدن از حالت سنتی در سال 86 سامانه ثبت اطلاعات بهداشتی و جغرافیایی بیماری‌های دامی معلوم و مشخص شده است و تمام دامداری‌های شهرستان آستانه‌اشرفیه با یک کد رهگیری و شناسایی ویژه در این سامانه ثبت شده‌اند.

رئیس دامپزشکی آستانه‌اشرفیه، با بیان اینکه هر نوع مواردی که از امور دامی و طیور و آبزیان در شهرستان مشاهده شود در سامانه ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی تمام کارهای ما از طریق سامانه رصد می‌شود.

وی از وجود 22 واحد گوشتی در آستانه‌اشرفیه خبر داد و متذکر شد: تمام این واحدهای گوشتی کد رهگیری دارند و در ثبت سامانه بیماری‌های طیور کشور ثبت شده‌اند.

طالشی اضافه کرد: دامپزشکی شهرستان از مرحله آماده‌سازی سالن تا مرحله ضدعفونی، جوجه‌کشی و بهداشتی و واکسن‌های مصرفی در طی دوره، آنها را تا مرحله کشتارگاه زیر نظر دارد.

وی، مهم‌ترین چالش دامپزشکی در اجرا و اداری را کمبود نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: به دلیل تعدیل نیرو که در دولت صورت گرفته، جایگزین مناسبی برای این امر در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/84001/ک40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول