اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بیش از 20 نوع انگور

سومین جشنواره انگور روستای هزاوه اراک برگزار شد

سومین جشنواره انگور روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک ظهر امروز با بیش از 20 نوع انگور در این منطقه زیبا برگزار شد.

سومین جشنواره انگور روستای هزاوه اراک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، جشنواره انگور هر ساله به منظور توسعه صنعت گردشگری در سه محور اقتصادی، گردشگری و مردم‌شناسی در منطقه هزاوه برگزار می‌شود.

معرفی انگور هزاوه و فرآورده‌های این محصول از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود، چراکه روستای هزاوه یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید انگور در استان مرکزی است و شناسایی ظرفیت‌های این منطقه نقش مؤثری در جذب توریست و گردشگر برای این منطقه دارد. روستای هزاوه زمینه پرورش 20 رقم انگور را دارد و هر ساله بیش از پنج هزار تن انگور در این روستا تولید می‌شود.

هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک در 18 کیلومتری غرب اراک و 25 کیلومتری فرمهین دارای بافت روستایی کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.

روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم‌مقام و میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام است که علاوه بر ویژگی‌های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی و معماری است.

قدمت هزاوه با توجه به سفال‌های پیدا شده و مطالعات باستان‌‌شناسی بر روی تپه تاریخی قرن پنجم هجری را نشان می‌دهد، مقبره شاهزاده احمد بر روی بلندترین قسمت روستا واقع در محله بالا از دیگر آثار تاریخی هزاوه می‌باشد، بنیان این مقبره به دوره ایلخانان می‌رسد اما در دوره صفویه تغییر و تحول بنیادین در آن ایجاد شده تا به شکل کنونی در آمده ‌است.

در مراسم افتتاح این جشنواره فرماندار اراک اظهار داشت: هزاوه یکی از قطب‌های تولید انگور استان است که باید ظرفیت‌های موجود در این منطقه را به خوبی به مردم معرفی کرد.

مسلم پورقاسمیان اظهار داشت: سالانه بیش از پنج هزار تن انگور در روستای هزاوه تولید و روانه بازار می‌شود که محصول از کیفیت بسیار خوبی در کشور نیز برخوردار است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 20 رقم انگور در هزاوه تولید می‌شود که توجه به ظرفیت تولید انگور و محصولات وابسته به آن می‌تواند یکی از منابع قوی درآمدزایی و جذب گردشگر در منطقه باشد.

بخشدار مرکزی اراک نیز با بیان اینکه روستای هزاوه بیش از یک هزار سال قدمت دارد، گفت: این منطقه بر حاصل‌خیز بودن خاکش به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی از مزیت‌های گردشگری طبیعی بکری برخوردار است که باید از این مزیت‌ها برای جذب گردشگر بهره برد.

مهدی میهن‌دوست افزود: این روستا علاوه بر مزیت‌های طبیعی در بخش جاذبه‌های مذهبی، تاریخی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی، استقبال خوب مردم در جشنواره‌های قبلی را انگیزه اصلی برگزاری سومین جشنواره انگور در هزاوه عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: این جشنواره از امروز و به مدت دو روز برگزار می‌شود.

بخشدار مرکزی بیان کرد: باغداران این روستا همزمان با برداشت انگور، در اقدامی همگانی و مشارکتی با ابزار سنتی این میوه را به فرآوده‌های مختلف از جمله سرکه، شیره انگور، کشمش، شیره شیره، باسلق و مویز، ترخینه (نوعی شیرینی)، رب انگور (نوعی نوشیدنی) تبدیل می‌کنند تا از تبعات عرضه فراوان انگور و سقوط فصلی قیمت این میوه در امان بمانند.

یکی از معتمدین روستای هزاوه نیز گفت: برای برگزاری این جشنواره در سال‌های قبل با مشکلات و مقاومت‌هایی روبرو بودیم که با تلاش اهالی روستا و مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی، این جشنواره پس از دوسال پیگیری برگزار شد.

سیداحمد هاشمی افزود: این روستا با مشکلات بسیاری از جمله مسیر نامناسب، آفات کشاورزی، مسائل عمرانی و زیرساخت‌ها روبرو است که به توجه و تلاش مسئولین استان و شهرستان اراک همچنین مردم و مسئولین محلی نیازمند است.

در این جشنواره مسابقه سنگین‌ترین خوشه انگور برگزار شد که سید احمد سیداحمدی با خوشه‌ای به وزن یک هزار و 635 گرم به مقام اول، ناصر حسین‌خانی با خوشه‌ای به وزن یک هزار و 400 گرم به مقام دوم و مجید اسماعیلی با یک هزار و 350 گرم به مقام سوم دست یافتند.

انتهای پیام/87001/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول