اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره ملی انگور فرصتی برای معرفی فرهنگ آذربایجان غربی

برپایی جشنواره‌ انگور یکی از راهکارهای جذب افکار عمومی و فرصتی مغتنم برای معرفی زوایای پنهان فرهنگی، ظرفیت‌های کشاورزی و اشاعه فرهنگ و رسوم بومی و سنتی استان آذربایجان غربی است.

جشنواره ملی انگور فرصتی برای معرفی فرهنگ آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی با دارا بودن ظرفیت‌های کشاورزی در حوزه انواع محصولات کشاورزی از جمله کشت و برداشت انگور از جمله استان‌های تولیدکننده انواع انگور با کیفیت عالی در کشور است.

آذربایجان غربی به جهت استعدادهای بالقوه خدادادی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور بوده و محصولات باغی متنوعی نظیر انواع میوه، تره‌بار و صیفی‌جات در استان تولید می‌شود که پس از رفع نیاز داخل استان، مقادیر قابل توجهی از آن در کارخانه‌های تبدیلی به انواع مختلف کنسانتره و آبمیوه، رب گوجه فرنگی، کشمش و سبزه فرآوری شده و به خارج صادر می‌شود.

آذربایجان غربی با دارا بودن توان بالقوه تولید محصولات باغی به خصوص انگور با مقیاس حدود 20 هکتار سالانه با برداشت 240 هزار تن محصول انگور از باغات استان مقام پنجم کشوری را در تولید انگور به خود اختصاص داده است که انگور برداشت شده در کارخانه‌های تبدیلی برای تولید کنسانتره، آبمیوه، سرکه، دوشاب، کشمش، سبزه و... فرآوری می‌شود.

انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب و ث بوده و همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.

امروزه در طب درمان‌های طبیعی از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند و همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های عوارض رماتیسم، کم‌خونی، یبوست و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می‌دانند‌.

برخی انواع انگور که در ایران کشت می‌شوند شامل انگور کشمش بیدانه سفید، انگور کشمش بیدانه قرمز، انگور لعل بیدانه سیاه، انگور سنجری، انگور صاحبی قرمز، انگور صاحبی سفید، انگور حسینی، ریش بابا، انگور حسینی قرمز، انگور پیکانی سیاه، انگور رازقی، تولاگوزی، گرمیان، قزل اوزم (انگور طلا) یا انگور سرخ، انگور خلیلی قرمز و سفید، غوره شیرین (سبز، قرمز، ابلق)، انگور فخری، انگور عسگری، انگور هلالی (ملاغی) و... است که سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در 50 نوع از جمله صاحبی، حسینی، ریش بابا، کشمشی، خلیلی، قزل اوزم در آذربایجان غربی کشت و برداشت می‌شود.

برگزاری جشنواره‌های انگور در معرفی ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان غربی و اشاعه رسم و رسوم سنتی منطقه آذربایجان غربی از جمله مراسم شیره پزی (دوشاب)، ورزن، میلاخ و کشمش بسیار حائز اهمیت است.

باید توجه بیشتری از طرف مسئولان استانی برای تداوم و برگزاری جشنواره‌های ملی انگور در آذربایجان غربی صورت گیرد تا این جشنواره بتواند در رونق کشت انگور و توسعه اقتصاد کشاورزی استان، توسعه و ترویج فرهنگ انگور و معرفی ظرفیت‌های تولیدی آذربایجان غربی در کشت و برداشت انگور، توسعه گردشگری کشاورزی آذربایجان غربی و معرفی رسم و رسوم دیرینه و با قدمت آذربایجان غربی موثر باشد.

شایان ذکر است جشنواره ملی انگور با عنوان "انگور، اقتصاد و سلامتی" از 20 شهریور به مدت یک هفته در ارومیه آغاز به کار می‌کند و مراسم برداشت انگور، شیره‌پزی، ورزن، میلاخ و کشمش به صورت زنده در کیلومتر 9 جاده سرو هر روز از ساعت 17 تا 22 برگزار شده و شرکت برای عموم در این جشنواره آزاد است.

* تهیه فرآورده‌های حاصل از انگور در آذربایجان غربی قدمت دیرینه دارد

فاطمه محمدی باغدار ارومیه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: کشت انگور و تهیه فرآورده‌های حاصل از انگور از جمله تهیه دوشاب، کشمش، میلاخ، سرکه، سبزه و... در آذربایجان غربی قدمت دیرینه دارد.

وی با بیان اینکه باید این رسم و رسومات منطقه آذربایجان غربی با برگزاری چنین جشنواره‌های به مردم در داخل و خارج معرفی شود، اذعان داشت: باید در زمینه توسعه کشت محصول انگور حمایت‌هایی از سوی مسئولان برای باغداران در نظر گرفته شود تا سبب ایجاد انگیزه باغداران شود.

محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه محصولات متنوعی از انگور فرآوری می‌شود باید برای این محصولات بازار فروش مناسبی ایجاد شود تا زمینه دسترسی آسان برای مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: نه تنها در داخل کشور باید در خارج کشور نیز انگور و محصولات تهیه شده از آن معرفی شود تا صادرات این محصولات توسعه یابد.

محمدی ابراز داشت: اگر این محصولات با بسته‌بندی‌های مناسب به خصوص توسط خود باغداران عرضه شود می‌تواند خریداران بیشتری را به خود جذب کند و با توجه به تلاش باغدار سود حاصل متوجه خود باغداران می‌شود.

*برگزاری جشنواره ملی انگور فرصتی برای تنویر افکار عمومی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: برگزاری جشنواره ملی انگور در شهر ارومیه فرصتی را برای تنویر افکار عمومی و شعاع بخشیدن به این امر مهم فراهم می‌کند تا از زوایای ظریف و با اهمیت در حوزه گردشگری و حوزه‌های مربوط به این حوزه پرداخته شود و به وسیله صادق‌ترین حوزه یعنی رسانه به اطلاع مردم برسد.

جعفر ذوالفقاری اظهار داشت: جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی 20 شهریور سال‌ جاری آغاز به کار می‌کند و تا 26 شهریور به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره انگور در توسعه گردشگری آذربایجان غربی، ادامه داد: این جشنواره در ایام پیک سفرهای تابستانی فرصت خوبی برای استان آذربایجان غربی شکل می‌دهد.

ذوالفقاری ابراز داشت: بیش از 50 نوع انگور در آذربایجان غربی کشت و برداشت می‌شود که امید است این جشنواره رسم و رسوم منطقه آذربایجان غربی را در یک ویترین نمایش دهد.

وی افزود: جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی آذربایجان غربی به ثبت ملی خواهد رسید و به عنوان یک کار مستمر در سال های گذشته نیز انجام خواهد شد.

ذوالفقاری با اشاره به برنامه‌های جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی، اذعان کرد: برنامه این جشن گفتگوهای تخصصی و پنل‌های تخصصی بوده و نمایشگاه‌هایی که به صورت زنده و مستقیم مراسم برداشت انگور، مراسم شیره‌پزی و... را در محل جشنواره ارائه می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی افزود: امید است جریان خوبی در راستای فرهنگی کردن این موضوع برداشته شود و این جشنواره فرصت خوبی برای معرفی زوایای فرهنگی است.

ذوالفقاری اضافه کرد: به همت بخش خصوصی و با انجام مطالعات و کارهای کارشناسی و اجرایی روی این جشنواره از 20 شهریور این جشنواره آغاز به کار کرده و به مدت یک هفته تا 10 روز برنامه جشن انگور کلید زده می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی یک ساختار فکری فرابخشی را می‌طلبد، اذعان کرد: باید در این زمینه یک باور جمعی شکل گیرد که میراث فرهنگی از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی است.

ذوالفقاری نگاه کم عمق به ارزش‌های فرهنگی را یکی از مشکلات حوزه فرهنگ عنوان کرد و افزود: هیچ چیز به اندازه باور فرهنگی جایگاه خود را ندارد و هیچ کس در مقابل تعرض به حوزه فرهنگی بی‌طرف نخواهد ماند.

وی یادآور شد: آذربایجان غربی در زمینه تولید انگور رتبه پنجم را دارد و شهر ارومیه با انگور منحصر به فرد خود شناخته می‌شود که در رهگذر تولید انگور بخش اعظم اقتصاد آذربایجان غربی در مسیر تولید آن می‌گذرد.

* جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی با دیدگاه کارآفرینی برگزار می‌شود

دبیر جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی با بیان اینکه انگور یک ثروت ملی است، گفت: نخستین جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی از فردا در ارومیه آغاز به کار می‌کند و تا 26 شهریور ماه ادامه دارد.

نادره حبشی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: برنامه‌های جشنواره ملی انگور با یک همایش یک روزه از ساعت 8:30 صبح فردا آغاز خواهد شد و این همایش با عنوان انگور ثروت پنهان برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: یکی از محورهای همایش انگور ثروت پنهان، انگور در اقتصاد و کارآفرینی بوده که بخش اقتصاد بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت را شامل می‌شود.

حبشی افزود: ارائه طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی کشت و صنعت انگور و معرفی تامین منابع تامین سرمایه داخلی و خارجی از دیگر محورهای همایش انگور ثروت پنهان است.

وی با بیان اینکه در این همایش انگور با عنوان یک ثروت به جوانانی که جویای کار هستند معرفی شده و اساتیدی که در صنعت فعالیت دارند در این همایش سخنرانی خواهند کرد، اذعان کرد: در این همایش روش استفاده از سرمایه‌های داخلی آموزش داده می‌شود و از این طریق جوانان وارد کار شوند.

حبشی اذعان کرد: محل اجرای همایش در سازمان جهاد کشاورزی ساختمان شماره دو خواهد بود و در این همایش 200 نفر از دانشجویان فارغ‌التحصیل برای ارائه آموزش کاربردی شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از این همایش که ساعت پنج بعد از ظهر پایان می‌یابد افتتاحیه جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی در کیلومتر 9 جاده سرو انجام می‌شود.

دبیر جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامتی با بیان اینکه در این جشنواره مراسم برداشت انگور، شیره‌پزی، میلاخ و کشمش به صورت زنده با حضور عموم مردم برگزار می‌‌شود، اعلام کرد: در پایان این جشنواره از برترین‌های این حوزه تجلیل خواهد شد.

امید است با برگزاری این جشنواره‌ها در شان و جایگاه ارزش غذایی، اقتصادی، صادراتی و... محصول انگور شاهد رونق کشت انگور، افزایش صادرات، توسعه گردشگری کشاورزی آذربایجان غربی و ترویج فرهنگ و رسوم دیرینه و سنتی آذربایجان غربی باشیم.

انگور یک ثروت پنهان و ملی است به طوری که اگر در مرحله تولید، فرآوری، بسته‌بندی، جذب بازار فروش و صادرات این محصول تدابیر موثری اندیشیده شود و از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود این محصول می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی استان آذربایجان غربی کمک شایانی بکند.

انتهای پیام/61005/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول