اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

خانواده مناسب‌ترین محل پیشگیری از اعتیاد است

خانواده مناسب‌ترین و بهترین محل برای مقابله با شیوع اعتیاد و پیشگیری از ابتلای جوانان به این بلای خانمان‌سوز است.

خانواده مناسب‌ترین محل پیشگیری از اعتیاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، خانواده نخستین پایگاه اجتماعی در هر جامعه و محل رشد و نمو نسل‌ها قلمداد می‌شود بنابراین بهترین محل برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و کژرفتاری‌ها به‌ویژه اعتیاد خانواده است پس برای تقویت بنیاد خانواده و ارائه آموزش‌های لازم به والدین باید مبادرت شود تا فرزندان خود را بهتر هدایت کنند.

حفظ جوانان در مقابل آفت‌های اجتماعی از جمله بلای خانمان‌سوز اعتیاد هدف بزرگی است که در آذربایجان غربی مسئولان، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، دست‌اندرکاران نظام اسلامی اعم از فرماندهی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به طور مشترک دنبال می‌کنند، ولی خانواده در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خانواده مهمترین کانون پیشگیری از شیوع استعمال مواد افیونی قلمداد می‌شود چراکه آدمیان در گروه‌های مختلف اجتماعی اعم از مدرسه، دانشگاه، محل کار، گروه دوستان و ... عضویت دارند ولی خانواده نخستین جایی است که نونهالان به آن چشم می‌گشایند.

مقوله پیشگیری از اعتیاد در مناطق مختلف کشور از اهمیت زیادی برخوردار است ولی این مبحث در استان مرزی آذربایجان غربی باید بیش از پیش جدی گرفته شود چراکه شرایط جغرافیایی متفاوت و تنوع اقوام در آن به وضوح هویدا است و باید از این سرمایه‌های انسانی به بهترین شکل ممکن دفاع کرد تا آن‌ها نیز مرزبانان دلیر و غیور برای نظام اسلامی شوند.

پیشگیری از درون خانواده کم‌هزینه‌ترین، سهل‌ترین و موفق‌ترین روش محسوب می‌شود به طوری که والدین با اعمال تعدادی راهکارهای ساده، بدون هزینه و بدون تنش می‌توانند بهترین آینده و زندگی را برای فرزندان خود و به عبارتی نسل جدید کشورمان ترسیم کنند، فقط باید به مطالعه، توجه به راهنمایی مشاوران و ایجاد محیط عاطفی در محیط خانه مبادرت کنند.

عده‌ای بر این باور هستند، جوانان بعد از ورود به سن بلوغ و آغاز ارتباط با گروه همسالان به طور کامل از خانواده منفک شده و نقش تربیتی والدین تا اندازه قابل توجهی به حداقل می‌رسد حال آنکه واقعیت‌های اجتماعی و مطالعات صورت گرفته غیر از این را نشان می‌دهد و خانواده‌ها همچنان در تربیت فرزندان و هدایت آن‌ها نقش کلیدی و مهمی به خود اختصاص داده‌اند.

مقصر قلمداد کردن جامعه به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و انکار نقش تربیتی قلمداد می‌شود، به دنبال آن غفلت از فرزندان و بی‌توجهی به سرنوشت آن‌ها از عوامل مهم و موثر در گرایش به مواد افیونی به شمار می‌رود بنابراین به طور قاطع می‌توان گفت فراموش کردن نقش اساسی و مهم خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد سرآغاز هر انحرافی است.

با این وصف باید گفت که همواره باید خانواده‌ها را در ارتباط با اهمیت و جایگاه‌شان در تربیت، رشد و پرورش نسل جدید آگاه کرد تا مانند گذشته در راستای ایفای مسئولیت‌های خود کوتاهی نکنند و این مهم باید در آذربایجان غربی بیش از پیش در کانون توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/61002/م30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول