اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دستور رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی

کارتر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر جنگ میان ایران و عراق گسترش یابد و میانجیگری های فعلی تاثیری نداشته باشد کشورهای متحد آمریکا در خلیج فارس می بایست جانب عراق را گرفته و از هرگونه کمک مادی و معنوی به صدام دریغ نکنند.

دستور رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی

رخدادهای17 مهر 1359

چکیده

  • حجت الاسلام سید احمد خمینی با دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد .
  • سرهنگ جواد فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی : آمریکا اطلاعات جنگی را در اختیار عراق قرار می دهد .
  • سوریه در اخطاری شدید به صدام هشدار داد تا از تبلیغات منفی علیه دمشق دست بردارد در غیر این صورت روابط دو کشور ضربه خواهد خورد .
  • وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد به کشورهای دوست در خلیج فارس پیشنهاد شده است  که اطلاعات دیده بانی رادار درباره تهدیدهای هوایی را  در اختیار آمریکا گذاشته و در صورت احتیاج هواپیماهای آواکس دریافت کنند . 
  • آیت الله بهشتی : اگر خبرنگاران خارجی واقع نگار باشند و گزارش واقعی بدهند مانعی برای ورود آنها نیست ولی اگر خلاف حقیقت بنویسند و گزارش دهند باید دولت هر چه زودتر جلوی آنها را بگیرد .
  • شاه حسین و علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شمالی در یک مکالمه تلفنی حمایت کشورهای خود را از تلاش صدام علیه ایران اعلام کردند .
  • یک روزنامه کویتی گزارش داد عراق از فرانسه درخواست کرده است برای حراست از بقیه تجهیزات راکتور اتمی ساخت فرانسه موشک های زمین به هوای کروتال در اختیار عراق قرار دهد.
  • آیت الله مصطفی رهنما : با کشف خانه های تیمی فرقه بهائیت در تهران و کرج مشخص شد رهبران این فرقه کمک های فراوانی به صهیونیسم بین الملل کرده اند .
  • شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به موضوع جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه داد . 
  • رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر جنگ میان ایران و عراق گسترش یابد و میانجیگری های فعلی تاثیری نداشته باشد کشور های متحد آمریکا در خلیج فارس می بایست جانب عراق را گرفته و از هرگونه کمک مادی و معنوی به صدام دریغ نکنند .

دیدار رئیس جمهور با سید احمد خمینی

حجت الاسلام سید احمد خمینی با دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . وی پس از این دیدار در گفت و گویی اعلام کرد : من قبلا از یکی از مراکز نظامی بازدید کرده بودم و حالا گزارش آن را به ایشان دادم و قرار شد که با هم برویم و آنجا را ببینیم .

سید احمد خمینی ادامه داد : ما هرگز نمی خواهیم با کسی جنگ کنیم بلکه دفاع می کنیم و این ماه ها از نظر اسلام ماه هایی است که جنگیدن در آن حرام است و تا آنجا هم که بتوانیم در این دفاع می جنگیم تا پیروز شویم و قطعا پیروزی از آن ما است . (1)

 کمک اطلاعاتی آمریکا به رژیم صدام

سرهنگ جواد فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی گفت : آمریکا اطلاعات جنگی را در اختیار عراق قرار می دهد . وی گفت : در بعد نظامی عراق قدرتی را وارد عمل کرده و ما نیز قدرتی داریم که مقابله می کنیم و این ها به طور کلاسیک مشغول جنگ هستند ولی آن چه مهم است وضعیت نظامی نیست بلکه موقعیت ما در مقابل عراق از نظر ماهیت است و آنچه سرنوشت ساز بوده و تکلیف جنگ را مشخص خواهد کرد این برخورد ماهیت ها است .

ماهیت عراق ماهیتی است باطل چون انگیزه ای برای تجاوز و جنگ ندارد جز اینکه می خواهد از حرکت اسلام جلوگیری کند و ما نیز انگیزه ای برای کشورگشایی نداریم و از اول نیز قصد چنین کاری را نداشتیم ، ما به خاطر اسلام می جنگیم و در تحلیل نهایی مطمئنا ما در این جنگ پیروز خواهیم شد . وی در مورد تحویل 4 فروند آواکس از سوی آمریکا به عربستان گفت : آمریکا در پوشش تحویل آواکس به عربستان می خواهد اطلاعات لازم را برای جنگ کسب و در اختیار صدام قرار دهد . (2)

اخطار شدید سوریه به عراق

سوریه در اخطاری شدید به صدام هشدار داد تا از تبلیغات منفی علیه دمشق دست بردارد در غیر این صورت روابط دو کشور ضربه خواهد خورد . (3)

آمریکا به کشورهای عرب خلیج فارس آواکس می دهد

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا به کشورهای دوست در خلیج فارس پیشنهاد کرده است که اطلاعات دیده بانی رادار درباره تهدیدهای هوایی را  در اختیار آنها گذاشته و اضافه کرد در صورت احتیاج هواپیماهای آواکس نیز در اختیار آنها گذاشته خواهد شد .

آیت الله مصطفی رهنما : با کشف خانه های تیمی فرقه بهائیت در تهران و کرج مشخص شد رهبران این فرقه کمک های فراوانی به صهیونیسم بین الملل کرده اند .

این اطلاعات توسط 4 هواپیمای آواکس که هفته گذشته به منظور حفاظت از منابع نفتی و سایر تاسیسات در جریان جنگ عراق علیه ایران تحویل پادشاهی عربستان سعودی شد گردآوری می شود . گفته می شود این پیشنهادات به کویت ، عمان و امارات عربی متحده شده است . ضمنا دولت کارتر در نظر دارد طرح تحویل 100 تانک مدرن و مجهز به نورافکن های ویژه شبانه به اردن را اجرا کند . (4)

 کار ما دفاع مقدس است نه جنگ

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : کار ما دفاع مقدس است نه جنگ با عراق . وی ادامه داد : بی شک هیچ ملتی از جنگ خوشحال نیست و دوست دارد جنگ و خونریزی در زندگی بشر وجود داشته باشد ولی وقتی مورد هجوم قرار گیرد با کمال شجاعت و شهامت به میدان نبرد می رود تا هجوم دشمن را از سرزمین خود دفع کند . ما خواستار این هستیم که متجاوزین زودتر از ایران خارج شوند و جنگ پایان یابد .آیت الله بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : بعد از این که عراق از کشور ما خارج شد مرحله دفاعی ما پایان می یابد که بعد مسئله دیگری پیش خواهد آمد .

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی در زمینه حضور خبرنگاران خارجی گفت : اگر خبرنگاران خارجی واقع نگار باشند و گزارش واقعی بدهند مانعی برای ورود آنها نیست ولی اگر خلاف حقیقت بنویسند و گزارش دهند باید دولت هر چه زودتر جلوی آنها را بگیرد . (5)

کمک یمن شمالی و جنوبی به دولت عراق

مقام های اردنی از پیوستن یمن شمالی به جبهه حامیان صدام در میان کشورهای عربی منطقه خبر دادند . شاه حسین و علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شمالی در یک مکالمه تلفنی حمایت کشورهای خود را از تلاش صدام علیه ایران اعلام کردند .از سوی دیگر جمهوری دموکراتیک یمن جنوبی تسهیلات بندری خود را در اختیار کشتی های بارکشی که از راه بندر عقبه کمک های نظامی و غیرنظامی به عراق می رساند گذاشته است . (6)

شاه حسین و علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شمالی در یک مکالمه تلفنی حمایت کشورهای خود را از تلاش صدام علیه ایران اعلام کردند .از سوی دیگر جمهوری دموکراتیک یمن جنوبی تسهیلات بندری خود را در اختیار کشتی های بارکشی که از راه بندر عقبه کمک های نظامی و غیرنظامی به عراق می رساند گذاشته است .

تقاضای کمک صدام از فرانسه برای حفاظت از تجهیزات اتمی

یک روزنامه کویتی گزارش داد عراق از فرانسه درخواست کرده است برای حراست از بقیه تجهیزات راکتور اتمی ساخت فرانسه موشک های زمین به هوای کروتال در اختیار عراق قرار دهد. الانبا در ادامه گزارش خود آورده است تقاضای عراق توسط شاهزاده حسن برادر شاه حسین اردنی که روز گذشته در پاریس بود به اطلاع ژیسکاردستن رسیده است.(7)

 رهبران بهائیت کمک فراوانی به صهیونیست ها کرده اند

آیت الله مصطفی رهنما که تصدی جمعیت ایرانی تعاون با فلسطین را بر عهده دارد طی مصاحبه ای گفت : با کشف خانه های تیمی فرقه بهائیت در تهران و کرج مشخص شد رهبران این فرقه کمک های فراوانی به صهیونیسم بین الملل کرده اند .

وی ادامه داد : در تاریخ 30 مرداد که محافل بهائیت مورد بررسی قرار گرفت و در یکی از خانه های تیمی که متعلق به ورقاء بنیانیان و برادران بهاء و حبیب قدس جورابچی بود سلاح های مختلف از قبیل اسلحه کمری و شکاری و فشنگ در تعداد انبوه ، اسناد مالکیت و نیز کتب ضاله کشف شد . (8)

جلسه محرمانه سازمان ملل به خاطر جنگ ایران و عراق

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به موضوع جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه داد .از گفت و گوهای خصوصی 15 عضو شورا که به مدت یک ساعت طول کشید خبری منتشر نشده است. یک سخنگوی سازمان ملل متحد قبل از تشکیل جلسه مشورتی گفته بود که مسئله کمک اردن به عراق در جنگ میان ایران و عراق در گفت و گوهای خصوصی نمایندگان شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت . (9)

آخرین خبرها از جبهه جنگ

عراق از دو روز پیش حملات به مناطق مسکونی را آغاز و به شدت این حملات افزوده است . دو روز پیش یعنی 15 مهر عراق برای اولین بار به مناطق مسکونی اندیمشک حمله کرده و دیروز نیز مناطق مسکونی دزفول را  موشک باران کرد . حمله موشکی به دزفول به شهادت 105 نفر و مجروح شدن حدود 300 نفر دیگر منتهی شد . (10)

آیت الله بهشتی: بی شک هیچ ملتی از جنگ خوشحال نیست و دوست دارد جنگ و خونریزی در زندگی بشر وجود داشته باشد ولی وقتی مورد هجوم قرار گیرد با کمال شجاعت و شهامت به میدان نبرد می رود تا هجوم دشمن را از سرزمین خود دفع کند . ما خواستار این هستیم که متجاوزین زودتر از ایران خارج شوند و جنگ پایان یابد .

دستور رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

رادیو مونت کارلو از فرانسه گزارش داد کارتر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر جنگ میان ایران و عراق گسترش یابد و میانجیگری های فعلی تاثیری نداشته باشد کشور های متحد آمریکا در خلیج فارس می بایست جانب عراق را گرفته و از هرگونه کمک مادی و معنوی به صدام دریغ نکنند . (11)

تشکیل ستاد بسیج کمک رسانی به مناطق جنگی

ستاد بسیج کمک رسانی به مناطق جنگی پس از تشکیل اولین اطلاعیه خود را صادر کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به منظور هماهنگی و پشتیبانی تدارکاتی در جبهه های جنگ با کفار در زمینه تدارک یگان های نیروهای مسلح و مردم مناطق آسیب دیده و جنگ زده ستاد بسیج کمک رسانی به مناطق جنگی در تهران زیر نظر مستقیم ستاد عملیاتی بسیج فرماندهی لجستیکی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل و آماده دریافت کلیه کمک های مردم غیور و شرافتمند ایران می باشد . (12)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 11

9-  اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 4

10- رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

11- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 2

12- اطلاعات ، 17 مهر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول