اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا:ما‌همیشه‌به‌دنبال‌منافع‌خود‌هستیم

ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا پس از دیدار و گفت و گو با سعدون حمادی وزیر خارجه عراق گفت : سیاست همیشگی ما این است که همواره از دوستان به خاطر منافع خود حمایت کنیم .

آمریکا:ما‌همیشه‌به‌دنبال‌منافع‌خود‌هستیم

رخدادهای  9مهر 1359

چکیده

  • عباس دوزدوزانی وزیر ارشاد ملی صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد وزارت ارشاد ملی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی : در نبرد حق و باطل بین انقلاب اسلامی و رژیم مزدور صدام هیچ گونه قراردادی جز محو و نابودی کفر بعثی و پیروزی همیشگی حق بر باطل وجود ندارد .
  • محمد مکری سفیر ایران در شوروی : اگر دخالت های آمریکا ادامه یابد ایرانیان کلیه چاه های نفت خود را علی رغم این که نتایج آن خطرناک است به آتش خواهند کشید .
  • به دنبال اظهار نظر دکتر محمدمکری سفیر ایران در شوروی راجع به شرایط صلح محمد علی رجایی نخست وزیر گفت مکری نظر شخصی خود را بیان کرده است .
  • عملیات محدود غیور اصلی امروز در منطقه عمومی خوزستان جاده حمیدیه-اهواز به فرماندهی سپاه اجرا شد .
  • در طول 24 ساعت گذشته جنگ و نبرد شدید زمینی در نوار مرزی دهلران و مهران ادامه داشت و گزارش های رسیده حاکیست در نقاط جنوبی و غرب کشور در این دو منطقه مهاجمین به خاک ایران از زمین و هوا کوبیده شدند .
  • از طرف مهندس مصطفی میرسلیم سرپرست شهربانی سرهنگ پرویز صادق زاده به سمت رئیس پلیس تهران منصوب و مشغول به کار شد .
  • سوریه خواستار اخراج رژیم اشغالگر قدس از سازمان ملل متحد شد .
  • خبرگزاری فرانسه امروز مدعی شد  جنگنده های ایران مرکز اتمی عراق را در نزدیکی بغداد بمباران کردند .ستاد مشترک ارتش این گزارش را تکذیب کرد .
  • کمیسیون امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامنه ای را که در آن درخواست می شد اسناد جنایت های آمریکا در ایران هر چه زودتر منتشر شود را رد کرد .
  • 700 نفر از دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانش جویان ایرانی در آمریکا به منظور افشای توطئه های آمریکا علیه انقلاب اسلامی در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند .
  • کمیته مرکزی حزب توده ایران : اعضا و هواداران حزب در سراسر کشور موظف شده اند خود را در اختیار نهادهای انقلابی گذاشته و به منظور مقابله با تجاوزات رژیم بعث عراق تحت نظر فرماندهان سپاه هر ماموریتی را که بر آنها محول می شود به انجام برسانند.
  • ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا بعد از دیدار با وزیر خارجه عراق گفت : سیاست همیشگی ما این است که همواره از دوستان به خاطر منافع خود حمایت کنیم .

وزارت ارشاد ملی تعطیل شد

عباس دوزدوزانی وزیر ارشاد ملی صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد وزارت ارشاد ملی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد .این تعطیلی برای تجدید سازمان و تصفیه افراد در این وزارتخانه انجام خواهد شد .دوزدوزانی اعلام کرد تعطیلی وزارتخانه شامل مراکز و دفاتر وزارتخانه در شهرستان ها نیز می شود و فقط بعضی از قسمت های وزارتخانه در شرایط کنونی به کار خود ادامه خواهند داد . (1)

جنگ را به فرموده امام نبرد اسلام و کفر می دانیم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد جنگ کنونی را به فرموده رهبر موجب گسترش اسلام می دانیم . در این اطلاعیه آمده است : در نبرد حق و باطل بین انقلاب اسلامی و رژیم مزدور صدام هیچ گونه قراردادی جز محو و نابودی کفر بعثی و پیروزی همیشگی حق بر باطل وجود ندارد .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : ما پاسداران انقلاب به پیروی از رهنمودهای امام و فرمانده خویش متعهد بوده ایم که انقلابمان را به تمام جهان صادر کنیم و تا به امروز تمام فعالیت های خود را بر گرد این دستور العمل استوار ساخته ایم .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : هم اکنون ملت برادر و مستضعف عراق چشم به راه قاطعیت وتعهد انقلابی برادران مسلمان خود در ایران هستند و ما همه امکانات خود را برای رهایی ملت مسلمان عراق به کار گرفته ایم . (2)

اظهار نظرعجیب سفیر ایران در شوروی !

محمد مکری سفیر ایران در شوروی در اظهار نظری عجیب گفت : اگر دخالت های آمریکا ادامه یابد ایرانیان کلیه چاه های نفت خود را علی رغم این که نتایج آن خطرناک است به آتش خواهند کشید . وی ضمن انتقاد از حمایت های شوروی از عراق گفت : صادرات سلاح از روسیه به عراق ادامه دارد و این مسأله عکس العمل هایی را در روابط ایران و شوروی در پی خواهد داشت .

کمیسیون امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامنه ای را که در آن درخواست می شد اسناد جنایت های آمریکا در ایران هر چه زودتر منتشر شود را رد کرد . کمیسیون پس از دریافت نامه وزارت امورخارجه آمریکا از تصویب این قطعنامه خودداری کرد . 

مکری همچنین گفت : ایران هیچ گاه از شوروی تقاضای کمک نخواهد کرد . موافقتنامه 1921 که بین دو کشور به امضا رسیده بود لغو شده است . گفتنی است بر اساس این موافقتنامه روسیه می توانست در صورت مداخله خارجی در ایران وارد عمل شود . (3)

از سوی دیگر به دنبال اظهار نظر دکتر محمدمکری سفیر ایران در شوروی راجع به شرایط صلح محمد علی رجایی نخست وزیر گفت مکری نظر شخصی خود را بیان کرده است . نخست وزیر گفت : صدام نماینده ملت عراق نیست و هیچ غرامتی نمی تواند جبران کننده خساراتی باشد که به ملت ما وارد شده است . رجایی گفت : این جنگ خسارت های فکری به جهان اسلام زده و هیچ منبع مادی نمی تواند این خسارات را جبران کند . (4)

جبهه های جنگ در 24 ساعتی که گذشت

در طول 24 ساعت گذشته جنگ و نبرد شدید زمینی در نوار مرزی دهلران و مهران ادامه داشت و گزارش های رسیده حاکیست در نقاط جنوبی و غرب کشور در این دو منطقه مهاجمین به خاک ایران از زمین و هوا کوبیده شدند .

در منطقه مرزی دهلران در غرب کشور کلیه نیروهای مهاجمی که به خاک ایران نفوذ کرده بودند سرکوب شدند و بقیه نیروهای دشمن در این منطقه مجبور به عقب نشینی شدند .طی دو روز گذشته در منطقه گیلان غرب اهواز درگیری و جنگ شدیدی بین نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی ایران و ارتش مزدور بعث عراق در زمین و هوا ادامه داشت ، در این درگیری ها 6 دستگاه تانک و 2 دستگاه خودروی دشمن منهدم شد .

در خرمشهر نیز نیروهای رزمنده ایران به ویژه تکاوران نیروی دریایی در منطقه شلمچه در حال پیشروی هستند.(5) خبر دیگر این که عملیات محدود غیور اصلی امروز در منطقه عمومی خوزستان جاده حمیدیه-اهواز به فرماندهی سپاه اجرا شد . (6)

شهید غیور اصلی مسئولیت آموزش سپاه اهواز را به عهده داشت و در پادگانی که پس از شهادتش پادگان شهید غیور اصلی نامیده شد، بچه‌های سپاه را آموزش می‌داد. پایان این عملیات را باید آغازی برای سپاه به شمار آورد.18 ماه بعد و زمانی که فرماندهان جوان سپاه در حال به دست گرفتن سرنوشت جنگ بودند با الگوگیری از «عملیات شهید غیور اصلی» تاکتیک رزمی سپاه را بنیان نهادند.

رئیس پلیس تهران منصوب شد

روابط عمومی شهربانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از طرف مهندس مصطفی میرسلیم سرپرست شهربانی سرهنگ پرویز صادق زاده به سمت رئیس پلیس تهران منصوب و مشغول به کار شد . (7)

اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل

سوریه خواستار اخراج رژیم اشغالگر قدس از سازمان ملل متحد شد .عبدالحلیم خدام وزیر امورخارجه سوریه که در سی و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می گفت از اعضای شرکت کننده در این اجلاس خواست عضویت اسرائیل را در این سازمان بین المللی مورد تجدید نظر قرار دهند زیرا این رژیم دائما و به طور منظم و با لجاجت تصمیمات این سازمان را مورد بی احترامی قرار می دهد .خدام گفت : مجمع عمومی سازمان ملل باید اقدام قاطعانه ای علیه رژیم اشغالگر قدس اتخاذ کند زیرا آمریکا با سوء استفاده از حق وتوی خود توانسته است شورای امنیت را فلج سازد . (8)

ایران تاسیسات اتمی عراق را بمباران کرد

خبرگزاری فرانسه امروز گزارش داد جنگنده های ایران مرکز اتمی عراق را در نزدیکی بغداد بمباران کردند .بر اساس این گزارش خلبانان ایرانی در جریان این بمباران نتوانستند کوره اتمی عراق را که به گفته این خبرگزاری برای تولید بمب های هسته ای در دست ساخت است منهدم سازند ولی به ساختمان های مرکز اتمی عراق صدماتی وارد شد .

مرکز تحقیقات اتمی عراق و کوره هسته ای بزرگ آن کشور در فاصله 30 کیلومتری از بغداد قرار دارد . به گزارش خبرگزاری فرانسه بمباران این مرکز اتمی توسط دو فروند فانتوم به عمل آمد این جنگنده ها در ضمن پالایشگاه بزرگ گاز مجاور بغداد و انبارهای بزرگ نفت را نیز بمباران کردند .

رادیو فرانسه در ادامه گزارش خود تاکید کرد در چند روز گذشته 300 کارشناس فرانسوی که در تاسیسات اتمی عراق کار می کردند این کشور را ترک کرده اند و قرار است 70 کارشناس باقی مانده فرانسوی نیز امشب از بغداد خارج شوند . (9)

تکذیب ستاد مشترک ارتش

ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 107 خود اخبار مندرج در مطبوعات مبنی بر بمباران راکتورهای اتمی عراق توسط جنگنده های ایرانی را تکذیب کرد .(10)

اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ما پاسداران انقلاب به پیروی از رهنمودهای امام و فرمانده خویش متعهد بوده ایم که انقلابمان را به تمام جهان صادر کنیم و تا به امروز تمام فعالیت های خود را بر گرد این دستور العمل استوار ساخته ایم .

مخالفت مجلس آمریکا با انتشار اسناد جنایات آمریکا در ایران

کمیسیون امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامنه ای را که در آن درخواست می شد اسناد جنایت های آمریکا در ایران هر چه زودتر منتشر شود را رد کرد . کمیسیون پس از دریافت نامه وزارت امورخارجه آمریکا از تصویب این قطعنامه خودداری کرد .

در نامه وزارت امورخارجه آمریکا به کمیسیون امورخارجه تاکید شده بود این اسناد ممکن است جان گروگان های آمریکایی را به خطر اندازد . در این قطعنامه از کارتردرخواست شده بود که ظرف سه روز متن یک گزارش 500 صفحه ای از 60 هزار صفحه اسناد مربوط به 40 سال نفوذ آمریکا در ایران منتشر شود .

در قطعنامه همچنین درخواست شده بود که وزارت خارجه آمریکا متن اسناد به وییژه متن پیامی را که در فوریه 1979 درباره ترتیب یک کودتای نظامی علیه انقلاب اسلامی ایران از جانب دفتر ریاست جمهوری به سفیر آمریکا در ایران فرستاده شده است منتشر کند . (11)

تظاهرات گسترده سیاهپوستان مسلمان علیه آمریکا

700 نفر از دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانش جویان ایرانی در آمریکا به منظور افشای توطئه های آمریکا علیه انقلاب اسلامی در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند .در این تظاهرات که در واشنگتن و سانفرانسیسکو صورت گرفت دانشجویان مسلمان عراقی نیز شرکت داشتند .

در سانفرانسیسکو پلیس آمریکا با اجاره کردن اوباش به آنان میدان داد تا تظاهرات دانشجویان مسلمان را سرکوب کنند . در واشنگتن تظاهرات دانشجویان مسلمان با همراهی مردم این شهر شکل گسترده تری به خود گرفت .

سیاهان آمریکا در واشنگتن با محکوم کردن رویکرد نژادپرستانه دولت آمریکا با دانشجویان ایرانی همراه شدند .در سانفرانسیکو نیز سیاهان با تشکیل زنجیره انسانی از دانشجویان ایرانی حفاظت کردند . پلیس آمریکا همچنین دو تن از سیاهپوستان این کشور را به اتهام دست داشتن در قتل یکی از سلطنت طلبان فراری بازداشت کرد . (12)

آمادگی حزب توده برای حضور در جبهه ها !

کمیته مرکزی حزب توده ایران طی اطلاعیه ای تاکید کرد : اعضا و هواداران حزب در سراسر کشور موظف شده اند خود را در اختیار نهادهای انقلابی گذاشته و به منظور مقابله با تجاوزات رژیم بعث عراق تحت نظر فرماندهان سپاه هر ماموریتی را که بر آنها محول می شود به انجام برسانند. (13)

با زیر نظر گرفتن کادر حزب توده، مشخص شد این حزب در حال جاسوسی برای شوروی به قصد طراحی یک کودتاست.  در تقابل با این کودتا در تاریخ 17 بهمن 1361 ساعت 4:30 صبح عملیات امیرالمؤمنین انجام شد و کیانوری و 40 تن از سران توده دستگیر شدند. 

برای منافع خود همواره از دوستان حمایت می کنیم

ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا با سعدون حمادی وزیر خارجه عراق که برای حضور در جلسه شورای امنیت به آمریکا سفر کرده است دیدار و گفت و گو کرد . وی گفت : سیاست همیشگی ما این است که همواره از دوستان به خاطر منافع خود حمایت کنیم .

یاسر عرفات رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین نیز از کلیه سازمان های مقاومت فلسطین درخواست کرد که از انتشار هر اطلاعیه ای در مورد جنگ ایران و عراق خودداری کرده و بی طرفی کامل خود را در این مورد اعلام کنند .

ژنرال احمد بادوی وزیر دفاع مصر نیر اعلام کرد کشورش برای آمریکا تسهیلات نظامی فراهم خواهد آورد تا با کمک مصر از کشورهای عرب دفاع کند . وی اظهار داشت مصر از کمک 1500 میلیون دلاری آمریکا برای توسعه ارتش و نیروی هوایی و همچنین کمک 2050 میلیون دلاری آمریکا برای طرح مدرنیزه کردن کلی ارتش مصر استفاده خواهد کرد . (14)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 11

2- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 12

6- روز هشتم مهر ماه سال 1359 برابر با نهمین روز آغاز رسمی تجاوز رژیم بعثی عراق به خاک ایران اسلامی ، در جبهه قوای خودی حادثه ای منحصربفرد و تعیین کننده اتفاق افتاد. در این روز وضعیت رقت بار و بسیار خطرناک نیروهای ایرانی کماکان ادامه یافت. خرمشهر همچنان در خطر سقوط قرار داشت و آبادان و اهواز زیر آتش سنگین ارتش بعث عراق بر خود می لرزید. نیروی زمینی عراق با یک خیز بلند موفق شده بود خود را به اهواز نزدیک کرده و محور سوسنگرد-حمیدیه را در خطر سقوط قرار دهد. با از دست رفتن این محور ، کار اهواز تمام بود و باید خوزستان تحویل متجاوزین می گردید.فضایی از یاس و اضطراب در سراسر شهر و میان نیروهای خودی سایه افکنده بود. در همین اوضاع، انبار مهمات لشکر92زرهی اهواز به طرز مرموزی منفجر شد. صدای هولناک انفجار و به دنبال آن پرتاب گلوله‌های توپ، موشکهای کاتیوشا و ... به داخل شهر، این شایعه را ایجاد کرد که نیروهای عراقی وارد اهواز شده‌اند و شهر در آستانه سقوط است. این مساله با توجه به نزدیک شدن قوای عراقی به اهواز، بسیار جدی تلقی می‌شد و به طوریکه جو شهر را کاملا متشنج کرده و واوضاع را به هم ریخته بود. اوضاع به قدری نگران کننده بود که از امام کسب تکلیف شد. ایشان در جواب فرموده بودند: «مگر جوانان اهواز مرده‌اند؟!» سخن تگان دهنده امام به گوش مسئولین سپاه خوزستان رسید و به دنبال آن برادرانی که حضور داشتند و یا امکان دسترسی به آنها بود، در محل سپاه اهواز (نزدیک فلکه چهار شیر) گرد آمدند. این نیروها که تعدادشان از 23 نفر تجاوز نمی‌کرد، با فرا رسیدن شب و اضافه شدن چند نفر دیگر ، در مجموع 28 نفر به فرماندهی شهید غیور اصلی به سمت دشمن حرکت کردند. نیروها تا سه راه حمیدیه را با ماشین رفتند و با پیاده شدن در کنار نخلستان، پیاده طی مسیر کردند و با رسیدن به نزدیکی دشمن، بچه‌ها دو نفر، دو نفر و با فاصله 100 متر از یکدیگر، در غرب جاده سوسنگرد اهواز مستقر شدند در حالی که یک تیپ از لشکر 9 زرهی در شرق جاده مستقر بود. زمین شرق جاده مزرعه و غرب آن باغستان بود. بچه‌ها در غرب جاده مسلح به آرپی‌جی 7 در کمین نشستند در حالیکه هیچگونه سنگر و موضع قابل اعتماد وجود نداشت. خط خودی از سه راه حمیدیه تا گل بهار ادامه داشت و طول آن به حدود 1400 متر می‌رسید. در ابتدای خط یک بی‌سیم و در انتهای آن بی‌سیم دیگری بود. به بچه‌ها گفته شد تا قبل از دستور، هیچ گونه عکس‌العملی نشان ندهند. ساعت 4 بامداد از ابتدا و انتهای خط اجرای آتش به سوی دشمن شروع شد و در پی آن تمام بچه‌ها شلیک به سوی تانکهای عراقی را آغاز کردند. طولی نکشید که نیروهای عراقی شروع به فرار کردند. آنها حتی تعدادی از تانکهای سالم خود را رها و عقب‌نشینی کردند و نیروهای ایرانی تا گل بهار به تعقیب آنها پرداختند. با توجه به هماهنگی قبلی با هوانیروز، از گل بهار نقش عمده را هوا نیروز به عهده گرفت و تعقیب دشمن را ادامه داد. بخشی از تیپ 3 لشکر 92 ارتش که در پادگان حمیدیه مستقر بود نیز به همراهی این نیروها  به تعقیب عراقی ها ادامه داده و وارد سوسنگرد شدند. در سوسنگرد افراد گروهک خلق عرب دستگیر شده و بخشدار و فرمانداری که توسط عراقیها منصوب شده بودند دستگیر و توسط آیه‌الله خلخالی به اعدام محکوم شدند رزمندگان در ادامه تعقیب دشمن وارد بستان شده و این شهر نیز آزاد شد و در مجموع نیروهای عراقی در این محور حدود 90 کیلومتر عقب‌نشینی کردند. طی شبیخون ابتدای این عملیات و حمله نخستی که ضربه اصلی را به دشمن وارد کرد، هیچ یک از بچه‌ها آسیبی ندیدند ولی در ادامه عملیات 4 نفر به شهادت رسیدند فرمانده عملیات- غیور اصلی - نیز هنگام بازگشت به سوی اهواز به شهادت رسید. شهید غیور اصلی مسئولیت آموزش سپاه اهواز را به عهده داشت و در پادگانی که پس از شهادتش پادگان شهید غیور اصلی نامیده شد، بچه‌های سپاه را آموزش می‌داد. پایان این عملیات را باید آغازی برای سپاه به شمار آورد.18 ماه بعد و زمانی که فرماندهان جوان سپاه در حال به دست گرفتن سرنوشت جنگ بودند با الگوگیری از «عملیات شهید غیور اصلی» تاکتیک رزمی سپاه را بنیان نهادند. تاکتیکی که تقریبا تا پایان جنگ 8 ساله، اصلی ترین عامل عملیاتی ایران محسوب می شد.به این ترتیب باید شهید علی غیور اصلی» را بنیانگذاز روش رزم سپاه دانست. پیکر پاک این سردار سرافراز پس از شهادتش به تهران منتقل شد و در قطعه 24 بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. رک «عملیات شهید غیور اصلی» چگونه اجرا شد ، خبرگزاری فارس ، 1 مهر 1387

7- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ،‌صفحه 12

8- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 12

10-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 11

11- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 12

13- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 3 ، حزب توده در حالی که پس از کودتای 28 مرداد 1332 در وضعیت بغرنجی به سر می برد  به صورت ناخودآگاه در درون انقلاب اسلامی قرار گرفت. برخی از رهبران تبعیدی این حزب از خارج بازگشته و اعضای زندانی آزاد شده نیز  وارد صحنه سیاسی کشور شدند .  هر چند حزب توده در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب با نظام اسلامی اظهار همراهی می کرد ولی به زودی مشخص شد که این حزب نیات دیگری در سر دارد.

با زیر نظر گرفتن کادر حزب توده، مشخص شد این حزب در حال جاسوسی برای شوروی به قصد طراحی یک کودتاست.  در تقابل با این کودتا در تاریخ 17 بهمن 1361 ساعت 4:30 صبح عملیات امیرالمؤمنین انجام شد و کیانوری و 40 تن از سران توده دستگیر شدند. 170 کادر حزب و 500 عضو آن در شهرستان‌ به همراه 80 خانه‌ی تیمی حزب کشف شدند که در آن‌ها سلاح‌هایی نیز به دست آمد.  نگاهی هر چند گذرا با تاریخ حزب توده نشان از خود فروختگی اعضای این تشکل دارد .  جاسوسی حزب توده برای شوروی و تلاش برای کودتا در حالی که کشور درگیر جنگی شدید با یکی از عوامل آمریکا در منطقه بود یکی از خیانت های حزب توده است که در آینده درباره آن بیشتر خواهیم نوشت .

14- اطلاعات ، 9 مهر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول