اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مذاکره با آمریکا در بیان مهاجرانی

عطاء‌الله مهاجرانی: عده‌ای در کشور ما که بعضی از آنها از مسئولین دولتی هم هستند علاقمند بودند این گونه مطرح کنند که ریشه همه مشکلاتی که ما داریم مذاکره با آمریکا است، اما اطلاعاتی که از ماهیت آمریکا و نحوه عمل آمریکا داریم روشن است که مسئله گروگان‌ها تنها بهانه است .

مذاکره با آمریکا در بیان مهاجرانی

رخدادهای 14 مهر 1359

چکیده

  • عطاء الله مهاجرانی نماینده مردم فارس گفت :  مجلس رای قاطع داده که نه تنها تحت عنوان سرنوشت گروگان ها مذاکره با آمریکا را تحمل نمی کند و نمی پذیرد بلکه مذاکره با کسانی که دوست دارند به عنوان میانجی رفتار کنند آنها را هم نخواهد پذیرفت .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور: امیدواریم با وارد شدن نیروهای تازه نفس به جبهه ما بتوانیم هر چه زودتر حمله خود را آغاز کنیم .
  • روزنامه واشنگتن پست: از صحبت با نظامیان عراقی پیدا بود که خسته به نظر می رسند و اعتماد آنها به یک پیروزی سریع به وضوح درهم شکسته شده است .
  • وزارت خارجه آمریکا: انتشار اسناد محرمانه روابط ایران و آمریکا پیش از آزادی گروگان ها به منافع ملی آمریکا لطمه خواهد زد و جان گروگان ها را در مخاطره خواهد افکند .
  • نعمت زاده وزیر صنایع و معادن: یقینا ما برای روی پای خود ایستادن و به استقلال کامل رسیدن ناگزیر باید مملکت را از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت نجات دهیم .
  • هیلاریون کاپوچی اسقف پیشین بیت المقدس نتایج گفت و گوهای خود با پاپ ژان پل دوم و نیز تسلیم نامه بنی صدر رئیس جمهور به پاپ را اعلام کرد .
  • خانم گاندی نخست وزیر هند طی ارسال نامه هایی جداگانه به بنی صدر و صدام روسای جمهور ایران و عراق خواستار پایان جنگ در خلیج فارس شده است .
  • هارولد براون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور علاوه بر چهار هواپیمای آواکس که به درخواست دولت ریاض به عربستان فرستاده مقادیری تجهیزات و لوازم رادار زمینی نیز به آن کشور تحویل می دهد .

مهاجرانی : مذاکره با آمریکا را تحمل نمی کنیم !

عطاء الله مهاجرانی نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی طی سفر اخیر خود به شیراز در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشت : مذاکره با آمریکا را تحمل نمی کنیم .مهاجرانی گفت : عده ای در کشور ما که بعضی از آنها از مسئولین دولتی هم هستند علاقمند بودند این گونه مطرح کنند که ریشه همه مشکلاتی که ما داریم و لزوما جنگ تحمیلی عراق هم که به واسطه آمریکا انجام شده مسئله گروگان ها هست اما اطلاعاتی که از ماهیت آمریکا و نحوه عمل آمریکا داریم بالاخص از اظهارات صریحی که مقامات رسمی آمریکا کردند روشن است که مسئله گروگان ها تنها بهانه جنگ نیست ما حادثه کویر طبس و حادثه کودتای اخیر را فراموش نمی کنیم .

مهاجرانی در مورد موضع مجلس درباره گروگان ها نیز گفت : مجلس بررسی وضعیت گروگان ها را در حیطه کار کمیسیون 7 نفری گذاشته که اعضای آن انتخاب شده اند و چهارچوب و شیوه عمل را هم مشخص کرده ، یعنی مجلس رای قاطع داده که نه تنها تحت همین عنوان مذاکره با آمریکا را تحمل نمی کند و نمی پذیرد بلکه مذاکره با کسانی که دوست دارند به عنوان میانجی رفتار کنند آنها را هم نخواهد پذیرفت . (1)

 

بنی صدر : با ورود نیروهای تازه نفس هر چه زودتر حمله خود را آغاز می کنیم

محکوم کردن مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا از سوی کسی مطرح می شود که بعدها پیشگام مذاکره با شیطان بزرگ شد . مسئله ارتباط با آمریکا، که از پیش مورد توجه برخی از دست اندرکاران بود، در دوران دولت سازندگی بروز بیشتری یافت. در این دوره که مهاجرانی در سمت معاون پارلمانی رئیس جمهور مشغول فعالیت بود با نوشته ای در روزنامه اطلاعات با عنوان مذاکره مستقیم به این موضوع پرداخت.

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور به همراه سرهنگ فکوری وزیر دفاع عصر دیروز وارد تبریز شده و از پایگاه هوایی این شهر بازدید کرد . وی در تشریح وضعیت جبهه ها گفت : هلی کوپترهای ما در هردان تعداد 26 تانک زده اند ، در کرخه حرکاتی از عقب نشینی دشمن به طرف مرز خوش دیده می شود البته آنها به خارک حمله ای کرده اند ولی خساراتی وارد نشده و در منطقه عین خوش نیروهای ما به حمله ای موفقیت آمیز دست زده اند در منطقه قصر شیرین و سرپل ذهاب جبهه ها تثبیت است و امیدواریم با وارد شدن نیروهای تازه نفس به جبهه ما بتوانیم هر چه زودتر حمله خود را آغاز کنیم . (2)

واشنگتن پست : اعتماد نظامیان عراق در هم شکسته است

روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود نوشت : اعتماد نظامیان عراق در هم شکسته است . این روزنامه در گزارشی از شهر تانوما در عراق نوشت : فرماندهان عالیرتبه عراقی که رهبری هجوم این کشور به خرمشهر را برعهده دارند و در فاصله چند مایلی ساحل چپ رودخانه در یک وضع زیر زمینی مستقر شده اند در عین عصبانیت از قاطعیت و سرسختی مدافعان ایرانی که دست به مقاومت شدید زده اند اظهار تحسین می کردند .

این گزارش می افزاید از صحبت با نظامیان عراقی پیدا بود که خسته به نظر می رسند و اعتماد آنها به یک پیروزی سریع به وضوح درهم شکسته شده است ، آنها می گفتند نیروی هوایی ایران نقش بسیار موثری علیه آنها ایفا کرده و تصمیم پاسداران انقلاب به ادامه جنگ تا سرحد مرگ تاثیر منفی زیادی در روحیه سربازان عراقی گذاشته است . یک افسر عراقی در این زمینه می گفت : آنها دیوانه وار می خواهند به شهادت برسند . (3)

روزنامه واشنگتن پست : اعتماد نظامیان عراق در هم شکسته است . و فرماندهان عالیرتبه عراقی که رهبری هجوم این کشور به خرمشهر را برعهده دارند و در فاصله چند مایلی ساحل چپ رودخانه در یک وضع زیر زمینی مستقر شده اند در عین عصبانیت از قاطعیت و سرسختی مدافعان ایرانی که دست به مقاومت شدید زده اند اظهار تحسین می کردند .

انتشار اسناد جنایات 30 ساله آمریکا تا آزادی گروگانها به تعویق افتاد

انتشار اسناد محرمانه روابط ایران و آمریکا پیش از آزادی گروگان ها به منافع ملی آمریکا لطمه خواهد زد و جان گروگان ها را در مخاطره خواهد افکند . این مطلب در پیامی که وزارت خارجه آمریکا تسلیم کمیته روابط خارجی این کشور کرد عنوان شده است . سنای آمریکا با صدور قطعنامه ای از کارتر خواسته بود در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران اطلاعات لازم اعم از محرمانه و غیرمحرمانه در اختیار سنا قرار گیرد . گفتنی است در قطعنامه سنای آمریکا در خواست شده بود پیرامون کودتای احتمالی علیه دولت انقلابی ایران از برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر تحقیقات لازم به عمل آید . (4)

سیاست صنعتی کشور اعلام شد

سیاست صنعتی کشور در جهت رسیدن به خودکفایی نسبی و چگونگی مقابله با مشکلات صنایع به ویژه در شرایط اضطراری و جنگی فعلی اعلام شد .نعمت زاده وزیر صنایع و معادن گفت : وابستگی و بدهکاری ماهیت صنایع مونتاژ ما پیش از انقلاب بود ، پس از انقلاب برای سرو سامان دادن به این قبیل صنایع از طریق گماشتن مدیران دولتی اقداماتی انجام شد و حجم مشکلات آن چنان بود که حقیقتا فرصتی برای مسئولان پیش نیامد تا بنشینند و در جهت اهداف انقلاب و خودکفایی صنعتی برنامه ریزی دقیقی انجام دهند .

وی ادامه داد : یقینا ما برای روی پای خود ایستادن و به استقلال کامل رسیدن ناگزیر باید به استقلال صنعتی نیز فکر کنیم و مملکت را از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت نجات دهیم . وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت : کلیه اسامی خارجی شرکت ها و محصولات تولیدی آنها باید تغییر کند و متاسفانه قبلا در این مورد اقدامی نشده است . (5)

نامه بنی صدر تسلیم پاپ شد

هیلاریون کاپوچی اسقف پیشین بیت المقدس نتایج گفت و گوهای خود با پاپ ژان پل دوم و نیز تسلیم نامه بنی صدر رئیس جمهور به پاپ را اعلام کرد . وی اظهار داشت : پاپ این نامه را جلوی من مطالعه کرده و رضایت و خشنودی خود را از اطمینان هایی که رئیس جمهور ایران به وی داده است ابراز داشت . کاپوچی گفت : رئیس جمهور ایران در نامه اش به پاپ اطمینان داده است که انقلاب اسلامی ایران حقوق فرهنگی و مذهبی اقلیت ها را محترم می شمارد . (6)

 

نعمت زاده وزیر صنایع و معادن گفت : وابستگی و بدهکاری ماهیت صنایع مونتاژ ما پیش از انقلاب بود ، پس از انقلاب برای سرو سامان دادن به این قبیل صنایع از طریق گماشتن مدیران دولتی اقداماتی انجام شد و حجم مشکلات آن چنان بود که حقیقتا فرصتی برای مسئولان پیش نیامد تا بنشینند و در جهت اهداف انقلاب و خودکفایی صنعتی برنامه ریزی دقیقی انجام دهند .

حافظ اسد ، عرفات و گاندی خواستار پایان جنگ شدند

روزنامه انگلیسی زبان ایندین اکسپرس چاپ دهلی نو در شماره اخیر خود نوشت : خانم گاندی نخست وزیر هند طی ارسال نامه هایی جداگانه به بنی صدر و صدام روسای جمهور ایران و عراق خواستار پایان جنگ در خلیج فارس شده است . گاندی اظهار نگرانی کرده است که ادامه جنگ به مداخله ابرقدرت ها در ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه منجر شود .

یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین نیز با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار طرفین در مورد این مسئله که جنگ عراق با ایران وحدت اعراب را در مقابل رژیم صهیونیستی تهدید می کند با یکدیگر توافق کردند . در پایان گفت و گوهای عرفات و اسد بیانیه ای منتشر و تاکید شد باید منابع دو کشور ایران و عراق در جنگ علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود . (7)

ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان

هارولد براون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور علاوه بر چهار هواپیمای آواکس که به درخواست دولت ریاض به عربستان فرستاده مقادیری تجهیزات و لوازم رادار زمینی نیز به آن کشور تحویل می دهد . وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه تلویزیونی اضافه کرد تحویل این تجهیزات جزئی از برنامه ای است که آمریکا برای مراقبت های هوایی از عربستان تنظیم کرده تا این کشور بتواند به موقع از هرگونه حمله هوایی ناشی از جنگ عراق علیه ایران آگاه شود ! گفتنی است 96 نفر از کارشناسان ارتش هوایی آمریکا برای نصب و به کار انداختن دستگاه های رادار به عربستان اعزام شده اند . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 11 ، محکوم کردن مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا از سوی کسی مطرح می شود که بعدها پیشگام مذاکره با شیطان بزرگ شد . مسئله ارتباط با آمریکا، که از پیش مورد توجه برخی از دست اندرکاران بود، در دوران دولت سازندگی بروز بیشتری یافت. در این دوره که مهاجرانی در سمت معاون پارلمانی رئیس جمهور مشغول فعالیت بود با نوشته ای در روزنامه اطلاعات با عنوان مذاکره مستقیم به این موضوع پرداخت.

وی در این مقاله نوشت : مذاکره در تاریخ عالم و آدم همواره به عنوان امری بسیار بدیهی که نیاز به برهان و توجیه ندارد به کار گرفته شده است . مذاکره به معنی پذیرش سلطه و انقیاد نیست . اگر در شرایط ویژه ای که هستیم مصالح کشور و انقلاب را بر سایر امور ترجیح ندهیم بهره اش از دست رفتن فرصت ها برای انقلاب و کشور و ملتی خواهد بود که دشمنانش می خواهند فرصت های او را بگیرند و سال ها پس از سال ها بگذرد و ما در وادی بازی با شعار مثل بازی با یخ متوقف بمانیم . 

وی در سال 1385 و در توضیح چرایی این پیشنهاد و در تائید آن گفت: «زمانی که من آن مقاله را نوشتم، شرایطی طلائی برای گفتگوی ایران با آمریکا فراهم بود. در آن مقطع ما شاهد یک وحدت و همدلی در کشور بودیم، جنگ تمام شده بود و ما در موقعیت خیلی خوب و مثبتی قرار داشتیم. از سوی دیگر در آن مقطع پیشنهاد گفتگو با ایران را جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا مطرح کرده بود.»

رهبر معظم انقلاب بعد از این پیشنهاد طی سخنانی در جمع معلمان و مسئولان امور فرهنگی کشور با اشاره به این مقاله و پیامدهای آن فرمودند: «من معتقدم، آن کسانی که فکر می کنند ما باید با رأس استکبار- یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده ام که استکبار، بیش از این که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلا استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است.»

در پی این سخنرانی و روشن شدن برخی مسائل پشت پرده مهاجرانی با موجی از موضع گیری های ملت مسلمان ایران مواجه شد که این بار نیز رهبر معظم انقلاب که همواره اخلاق اسلامی را به عنوان راهنمای مسیر سیاستمداران می داند موضوع را خاتمه داده و از هجوم بیشتر به مهاجرانی جلوگیری می کنند.

مهاجرانی خود در این باره و در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی می گوید: «من از این جهت بسیار شرمنده و افسرده شدم که به هر حال چرا می بایستی این مسئله به جایی برسد که ایشان (رهبر معظم انقلاب) تعابیری را در یادداشت خودشان به کار ببرند که منتهای بزرگواری و کرامت و رفعت شأن ایشان هست و بنده خودم را شایسته نمی دیدم و وقتی که بلافاصله ملاقاتی ترتیب دادند و من خدمت ایشان رسیدم... بنده آن مطلب را (رابطه با آمریکا) به عنوان یک نظر مطرح کردم اما سخنان و مواضع رهبر معظم انقلاب یا مقام ولایت امر را فصل الخطاب  همه سخنان و مواضع می دانم»

موضع گیری قوی رهبر معظم انقلاب در این موضوع نشان دهنده کرامت در برخورد و استقامت در رای بود که می تواند راهنمای مسیر سیاستمداران و نویسندگان قرار گیرد .

واکنش ها به مقاله مهاجرانی

در پی انتشار مقاله «مذاکره مستقیم» مهاجرانی وی با هجم گسترده ای از انتقادات مواجه شد . علی اکبر محتشمی پور در پاسخ به مهاجرانی در مقاله ای با عنوان «مذاکره مستقیم یا انتظار ترحم از شیطان» نوشت : مذاکره مستقیم عنوان نوشتار غیر مسئولانه ای است که امت حزب الله و شیفتگان امام و انقلاب را بشدت خشمگین کرد ، به زعم نویسنده آمریکا حلال مشکلات است و دراز کردن دست تکدی به سوی او رواست .

وی ادامه داد : محتوای این مقاله به مفهوم سقوط آزاد نظام و مرگ انقلاب اسلامی است ، این مقاله حلقه زنجیره جریانی است که از ابتدای پیروزی انقلاب همچون آفتی در نظام نفوذ کرده است ، جریانی که به اصول کفر ستیز انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام (ره)باور نداشته است .

محتشمی پور اینگونه ادامه داده بود که : مگر حکومت موقت بازرگان چه جرمی مرتکب شد که مستوجب سقوط دولتش و مطرود حضرت امام و امت حزب الله و منفور تاریخ گردید ؟ جز مذاکره مستقیم با آمریکا از طریق برژینسکی توسط بازرگان و یزدی؟ بی تردید درج اینگونه مطالب لکه ننگی است بر جایگاه مقدس تغذیه افکار عمومی که با آب زمزم هم پاک نمیشود و امت و امام این جریان فکری را نمی بخشد و از نظر مردم فاقد اعتبار است ولو توبه کند . 

روزنامه اطلاعات هم 4روز بعد از انتشار مقاله مهاجرانی در ستون سخن روز مقاله ای دیگر بدون ذکر نام نویسنده منتشر کرد. این مقاله با عنوان«اول تکلیف مذاکره با دوستان را روشن کنید » مدعی شده بود : بعضی از ما قائل به مذاکره میان خودمان هم نیستیم تا چه رسد به مذاکره با دشمنان ...گویی ما بدون دشمن نمی توانیم زندگی کنیم .

جمیله کدیور همسر مهاجرانی نیز در دفاع از وی نوشت : از خدا بخواهیم که به همگی ما شرح صدری عطا کند تا قادر به پذیرش اندیشه های مخالف با نظرات خودمان باشیم ، باید بپذیریم که اندیشه و نظریه را تنها با برهان و ارائه طریق می توان پاسخ گفت  .

اما هادی غفاری عضو مجمع روحانیون مبارز دست به افشاگری علیه مهاجرانی زد و او را به طرفداری از منافقین متهم کرد . غفاری نوشت : این روزها نغمه شوم مذاکره مستقیم با آمریکا از قلم افراد بعضا وزین که البته دوره حاکمیت منافقین نامه به سود منافقین از همین مجلس امضا کرده اند به گوش می رسد ...روزی که ما با آمریکا به سازش رسیده باشیم روزی است که امام و انقلاب و آرمان های مقدس شهدا مرده است و قطعا آن روز نخواهد آمد .

آیت الله خلخالی نیز از قافله نقد مهاجرانی عقب نماند و همانند هادی غفاری به افشاگری علیه مهاجرانی دست زد . وی گفت : تو معاون پارلمانی رئیس جمهور هستی تو باید از اعتماد صددرصد بالایی برخوردار باشی نه اینکه خودت را اسیر در جریانات بکنی ...به توجه که مقاله می نویسی ...شما در دانشگاه ئر همان اوایل هم بنفع مجاهدین وارد شدید ، اعلامیه دادید پشتیبان رجوی بودید ...من یک دفعه در مجلس گفتم این آقای مهاجرانی خودش را برتر می داند لذا کسی بخواهد به ایشان اعتراض بکند خیلی ناراحت می شود  .

فخرالدین حجازی نیز نوشت : نویسندگان و گویندگان باید در پاسخ مقاله مذاکره مستقیم مقالاتی بنویسند تا نویسندگانی که قلم بدست دارند متنبه شوند و بدانند که نمی توانند چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شوند .

مهاجرانی که از این واکنش گسترده به یک مقاله از طرفی شوکه و از طرفی دیگر عصبانی شده بود دست به قلم برده و در ستون نقد حال روزنامه اطلاعات بر منتقدین خود حمله برد و مدعی شد : عده ای از قلم به عنوان قمه استفاده می کنند!

با این اوصاف اول انقلاب و حمله مهاجرانی به مذاکره مستقیم و غیر مستقیم گذشت ، پیش گامی او در مذاکره با شیطان بزرگ نیز گذشت و به امروز رسید که با پیروزی دکتر حسن روحانی عده ای طبل مذاکره با آمریکا را بار دیگر به صدا در آورده اند ! مهاجرانی این بار نیز پای به وسط میدان گذاشته و مخالفین مذاکره با آمریکا را با توصیف هایی که در شان خودش می باشد نواخته است ! او در این مقاله با سر هم کردن برخی از خاطرات مدعی شده آنانی که به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اعتراض دارند از این قطع رابطه منتفع شده و یا مرتبط با سرویس های جاسوسی بیگانه هستند !!! رک باز هم مذاکره مستقیم ، سایت مکتوب [سایت رسمی عطاء الله مهاجرانی] ، 9 مهر 1392 ، و تعجب آن که کسی معترضان به سیاست سازش و تسلیم را مرتبط با دستگاه های جاسوسی بیگانه قلمداد می کند که روز و شبش در آغوش ماموران دست چندم این سرویس ها می گذرد و ابایی از این ندارد که خبرهای مرتبط با این فالوده خوری ها هر روز در رسانه ها منتشر شود ...

2- اطلاعات ،‌14 مهر 1359 ، صفحه 1

3-  اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 9

6-  اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 14 مهر 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول