اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

تا به حال ساعتی را بی دغدغه انقلاب به سر نبرده ام

آیت الله بهشتی: در تمام مدتی که از پیروزی انقلاب می گذرد من به عنوان یک فرد در این جامعه هرگز ساعتی را حس نکرده ام و ساعتی را نگذرانده ام که در آن آرام نشسته باشم و بگویم خوب کارها الحمدلله تمام شد. مردم انقلابی ما باید نشان دهند اگر همه قدرت ها دست به دست هم دهند این ملت را نمی توانند به زانو دربیاورند .

تا به حال ساعتی را بی دغدغه انقلاب به سر نبرده ام

رخدادهای10 مهر1359

چکیده

  • سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران  نامه های ادموند ماسکی وزیر امور خارجه این کشور  را تقدیم نخست وزیر کرد .
  • دو هواپیمای حمل و نقل شوروی حامل مقادیر زیادی اسلحه و مهمات جنگی که به عراق پرواز کرده بودند به علت شدت نبرد ها در شمال خلیج فارس و منهدم شدن پایگاه های نظامی عراق توسط ایران مجبور به بازگشت به شوروی شده اند .
  • پس از 3 روز درگیری در نوار مرزی خرمشهر بار دیگر از صبح دیروز نیروهای عراقی با سلاح های سنگین هجوم خود را به خرمشهر آغاز کردند که با مقاومت نیروهای ایرانی مواجه شدند .
  • اخبار رسیده حاکیست که در این نقطه مرزی گروهی از ساواکی ها و افسران فراری رژیم سابق با نیروهای عراقی همکاری دارند .
  • وزیر ارشاد ملی: چون ضرورت بازسازی وزارت ارشاد را درک کرده ایم ناگزیریم از امروز وزارت ارشاد و سازمان های تابع آن تعطیل اعلام می شود.
  • تندگویان : با توجه به خسارت هایی که به پالایشگاه آبادان وارد شده کمبودهایی داریم ولی به هیچ وجه وضع اضطراری نخواهیم داشت .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه امروز مجلس از نمایندگان خواست تا نظر خود را درباره مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کنند که حتی یک نفر از نمایندگان با این درخواست موافقت نکرد ، نمایندگان با طرح مذاکره غیر مستقیم نیز مخالفت کردند .
  • روزنامه وال استریت جورنال نوشت طی چند روز اخیر کاروان های مهمی از ارتش کویت حامل سلاح های جنگی و مهمات وارد عراق شده اند .
  • روزنامه تایمز : محاسبات اولیه عراق و متحدانش مبنی بر این که ایران پس از سرنگونی شاه و بحران های داخلی ناشی از انقلاب از نظر اقتصادی و نظامی تضعیف شده درست از آب درنیامد .
  • آیت الله بهشتی : در تمام این 19 ماه که از پیروزی انقلاب می گذرد من به عنوان یک فرد در این جامعه هرگز ساعتی را حس نکرده ام و ساعتی را نگذرانده ام که در آن آرام نشسته باشم و بگویم خوب کارها الحمدلله تمام شد .
  • امیر کمالی کاردار سفارت ایران در بیروت : هرگونه تلاش آمریکا برای دخالت در جنگ ایران و عراق به مرگ 52 گروگان آمریکایی خواهد انجامید .
  • شمس اردکانی به سمت ریاست هیئت نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد .
نامه های وزیر امورخارجه آمریکا به نخست وزیر ایران

سفیر سوئیس در ایران با محمد علی رجایی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات سفیر سوئیس نامه های ادموند ماسکی وزیر امور خارجه آمریکا را تقدیم نخست وزیر کرد . رجایی در این زمینه گفت : در صورتی که آمریکا این بار نیز خود را مظلوم ، بی طرف و مخالف مداخله در ایران نخوانده باشد به نامه وزیر خارجه این کشور پاسخ خواهم داد .

نخست وزیر گفت : ما می دانیم که آمریکا از محاصره اقتصادی ایران نتیجه ای نگرفت و با تحمیل این جنگ می خواهد ملت ایران را فلج کند و انقلاب ما را با شکست مواجه سازد .وی ادامه داد : ظاهرا عراق ادعای ارضی با ما دارد ولی این ادعا را با بمباران تمام نقاط کشور ما نباید اعلام کند . بمباران منابع اقتصادی ما جز به نفع آمریکا به نفع چه کسی است ؟ (1)

هواپیماهای شوروی به عراق اسلحه حمل می کنند

یک منبع آگاه نظامی در واشنگتن اعلام کرد که دو هواپیمای حمل و نقل شوروی حامل مقادیر زیادی اسلحه و مهمات جنگی که به عراق پرواز کرده بودند به علت شدت نبرد ها در شمال خلیج فارس و منهدم شدن پایگاه های نظامی عراق توسط ایران مجبور به بازگشت به شوروی شده اند .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه امروز مجلس از نمایندگان خواست تا نظر خود را درباره مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کنند که حتی یک نفر از نمایندگان با این درخواست موافقت نکرد ، نمایندگان با طرح مذاکره غیر مستقیم نیز مخالفت کردند .

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی آمریکا گزارش داد که عراق قسمتی از هواپیماهای خود را به کشورهای عربی اردن ، عمان ، کویت ، یمن شمالی و امارات متحده عربی فرستاده تا از حمله نیروهای ایران در امان باشند .بر اساس این گزارش عربستان سعودی حاضر به پناه دادن به هواپیماهای عراقی نشده است . (2)

ردپای اویسی در جنگ عراق با ایران

پس از 3 روز درگیری در نوار مرزی خرمشهر بار دیگر از صبح دیروز نیروهای عراقی با سلاح های سنگین هجوم خود را به خرمشهر آغاز کردند که با مقاومت نیروهای ایرانی مواجه شدند .بر اساس گزارش های رسیده پس از عقب نشینی نیروهای عراقی و در حمله انتقامی که توسط تفنگداران دریایی و تکاوران نیروی دریایی به محل استقرار نیروهای عراقی به عمل آمد در یکی از تانک های به غنیمت گرفته شده مقداری اطلاعات و اسرار نظامی مبنی بر همکاری اویسی با رژیم بعث عراق و یک نوار صوتی متعلق به اویسی به دست آمد . اخبار رسیده حاکیست که در این نقطه مرزی گروهی از ساواکی ها و افسران فراری رژیم سابق با نیروهای عراقی همکاری دارند . (3)

علت تعطیل موقت وزارت ارشاد ملی تشریح شد

وزیر ارشاد ملی طی سخنانی علت تعطیل موقت این وزارتخانه را تشریح کرد . وی گفت : از مهمترین مسائلی که من در برنامه کار این وزارتخانه قرار داده ام یکی تلاش برای جایگزین کردن نظام ارزش اسلامی به جای نظام استکباری و غربزدگی است که رژیم طاغوت بر ما تحمیل کرده بود . دوزدوزانی گفت : وزارتخانه ما در قدیم وزارت سانسور بود که انشاء الله در آینده آن را به وزارت ارشاد اسلامی تبدیل خواهیم کرد . وی اضافه کرد : من مصمم هستم که این انقلاب فکری را در این وزارتخانه انجام دهم ما نه مطبوعات خوبی داشته ایم و نه تبلیغات سازنده ای جهانگردی ما صفر بوده و امروز هیچ نداریم که نشان دهیم پس باید کوشید و یک جهش به وجود آورد .

وزیر ارشاد ملی اظهار داشت : کسانی که سالها تمام افکار و استعداد خود را مطابق طاغوت سرمایه گذاری کرده اند چطور می توانند مطابق با امروز و انقلاب اسلامی و معیارهایش حرکت کنند ؟!وی افزود : ما باید از غفلت ها بر حذر باشیم بنابراین چون ضرورت بازسازی وزارت ارشاد را درک کرده ایم ناگزیریم برای این بازسازی به استثنای مواردی که الزامی است و آنهایی که باید کار کنند از امروز وزارت ارشاد و سازمان های تابع آن تعطیل اعلام می شود و در این تعطیلی ضوابط قانونی و اداری ملاحظه شده تا به کسی اجحافی نشود . (4)

تندگویان: من به طور کلی خوش بین هستم و معتقدم تاکنون برای مکتبی که شروع کرده ایم هیچ نداده ایم و اگر حتی تمام صنایع نفت را از دست بدهیم در مقابل مکتب بدون ارزش است .

برای تامین نفت و بنزین وضع اضطراری نداریم

تندگویان وزیر نفت در مورد کمبود نفت و بنزین در کشور گفت : با توجه به خسارت هایی که به پالایشگاه آبادان وارد شده کمبودهایی داریم ولی به هیچ وجه وضع اضطراری نخواهیم داشت . وی ادامه داد : من به طور کلی خوش بین هستم و معتقدم تاکنون برای مکتبی که شروع کرده ایم هیچ نداده ایم و اگر حتی تمام صنایع نفت را از دست بدهیم در مقابل مکتب بدون ارزش است . وی گفت : با توجه به اصالت مکتب فقط حفظ این اصل مهم و لازم است نه چیز دیگر . (5)

کمیسیون ویژه حق هیچ گونه مذاکره ای با آمریکا ندارد

کمیسیون 7 نفری ویژه برای بررسی مسئله گروگان ها حق هیچ گونه مذاکره ای را چه مستقیم و چه غیرمستقیم با مقامات آمریکایی و غیر آمریکایی ندارد . آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه امروز مجلس از نمایندگان خواست تا نظر خود را درباره مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کنند که حتی یک نفر از نمایندگان با این درخواست موافقت نکرد .در ادامه رئیس مجلس مذاکره غیرمستقیم با آمریکا را به رای نمایندگان گذاشت که این طرح نیز با اکثریت قاطع آرا رد شد . (6)

ارسال مهمات جنگی از کویت به عراق

روزنامه وال استریت جورنال نوشت طی چند روز اخیر کاروان های مهمی از ارتش کویت حامل سلاح های جنگی و مهمات وارد عراق شده اند . این روزنامه از قول شاهدان عینی در مرزهای کویت و عراق گزارش داد که عده ای از افسران و سربازان کویتی نیز به دنبال این کاروان از مرز گذشته اند .(7)

هرگز به یک انقلاب حمله نکن

روزنامه تایمز در سرمقاله خود تحت عنوان هرگز به یک انقلاب حمله نکن تاکید کرد : محاسبات اولیه عراق و متحدانش مبنی بر این که ایران پس از سرنگونی شاه و بحران های داخلی ناشی از انقلاب از نظر اقتصادی و نظامی تضعیف شده درست از آب درنیامد .

رجائی : ما می دانیم که آمریکا از محاصره اقتصادی ایران نتیجه ای نگرفت و با تحمیل این جنگ می خواهد ملت ایران را فلج کند و انقلاب ما را با شکست مواجه سازد . ظاهرا عراق ادعای ارضی با ما دارد ولی این ادعا را با بمباران تمام نقاط کشور ما نباید اعلام کند . بمباران منابع اقتصادی ما جز به نفع آمریکا به نفع چه کسی است ؟ 

در ادامه این مقاله آمده است : آنچه که رهبران عراق از نظر دور داشتند ظرفیت آمادگی مردم ایران که هنوز در شور و هیجان یک رستاخیز مذهبی و سیاسی به سر می برند در جمع شدن به دور مظاهر انقلابیشان است . تایمز در ادامه دلیل ارائه پیشنهاد صلح از سوی صدام و متحدانش را افشا کرده و نوشت : عراق نتوانست در حملات شدید اولیه خود پیروزی های چشمگیری نصیب خود سازد تا پس از برقراری آتش بس بتواند با استفاده از پیروزی های نظامی خود برگه ای قاطع و غیر قابل اجتناب در مذاکرات صلح عرضه کند . (8)

ملت خود را برای یک جنگ طولانی آماده کند

آیت الله بهشتی در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود اظهار داشت : ملت باید خود را برای یک جنگ دراز مدت آماده کند . وی گفت : ملت انقلابی ما باید خودش را برای زحمتی دراز مدت در راه به ثمر رساندن انقلاب پیروزمندش آماده کند .

آیت الله بهشتی ادامه داد : در تمام این 19 ماه که از پیروزی انقلاب می گذرد من به عنوان یک فرد در این جامعه هرگز ساعتی را حس نکرده ام و ساعتی را نگذرانده ام که در آن آرام نشسته باشم و بگویم خوب کارها الحمدلله تمام شد .وی افزود : مردم انقلابی ما باید با تمام توان و با استفاده از امکانات خود به پا خیزند و نشان دهند اگر همه قدرت ها دست به دست هم دهند این ملت را نمی توانند به زانو دربیاورند . (9)

دخالت آمریکا در جنگ به مرگ گروگان ها منتهی می شود

مهدی امیر کمالی کاردار سفارت ایران در بیروت گفت : هرگونه تلاش آمریکا برای دخالت در جنگ ایران و عراق به مرگ 52 گروگان آمریکایی خواهد انجامید . (10)

شمس اردکانی رئیس هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل شد

شمس اردکانی به سمت ریاست هیئت نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد . روابط عمومی نخست وزیری با صدور اطلاعیه ای در این ز مینه تاکید کرد شمس اردکانی سفیر ایران در کویت طی حکمی به سمت ریاست هیئت نمایندگی ایران در سی و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد منصوب شد تا نظرات دولت ایران را در این مجمع تشریح کند . (11)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 4

2- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 4

3-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 1

7-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 12

9- جمهوری اسلامی ، 10 مهر 1359 ، صفحه 11

10- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول