اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحریم‌های‌فلج‌کننده‌در‌دوره‌شهید‌رجایی

محمد علی رجایی نخست وزیر: ما با محاصره اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای غربی آنچنان روبرو شدیم که نه تنها ما را فلج نکرد بلکه باعث رشد و تکامل ما هم شد.

تحریم‌های‌فلج‌کننده‌در‌دوره‌شهید‌رجایی

رخدادهای 13 مهر 1359

چکیده

  • محمد علی رجایی :  ما با محاصره اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای غربی آنچنان روبرو شدیم که نه تنها ما را فلج نکرد بلکه باعث رشد و تکامل ما هم شد .
  • روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه دوم خود از مردم خواست با تعلیمات نظامی آماده جنگ با عراق شوند .
  • رسانه های غربی در گزارش هایی از کمک نظامی شوروی به عراق از راه زمینی عمان – بغداد خبر دادند . 
  • سفیر شوروی در دیدار با نخست وزیر گفت : هر طرف که جنگ ایران و عراق را شروع کرده از طرف شوروی محکوم است !
  • سعدون حمادی وزیر خارجه عراق گفت که پیشنهاد آتش بس یکجانبه عراق از 13 تا 16 مهر به قوت خود باقی است. این پیشنهاد همزمان با اشغال برخی نقاط ایران توسط عراق مطرح شده است!
  • سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد سفر زمینی به حج انجام نخواهد شد .
  • مردم لاهور پاکستان با تجمع در مقابل مسجد شهدا در شاهراه قائد اعظم این شهر به جنگ عراق علیه ایران با کمک آمریکا شدیدا اعتراض کردند .
  • 5 تن از خطبای مساجد اردن در شهر زرقاء و چند تن دیگر در شهر امان به علت حمله به حزب بعث عراق در سخنرانی های خود و مخالفت با جنگ عراق علیه ایران دستگیر و زندانی شدند .
  • شاه حسین اردنی  گفت: اردن آماده است در صورتی که عراق در جنگ با ایران به کمک نظامی احتیاج داشته باشد به آن کشور کمک کند .
  • روزنامه کویتی الوطن گزارش داد آمریکا برای افزایش توانایی عمان در حراست از تنگه هرمز اخیرا موشک های ضد هوایی هاوک در اختیار این کشور قرار داده است .
  • روزنامه الاهرام نوشت که سادات به دولت های اروپای غربی اطلاع داده که مصر حاضر است همان تسهیلات نظامی را که برای آمریکا قائل شده است برای کشورهای اروپای غربی نیز قائل شود .

رجایی : مردم عراق باید برای تشکیل یک حکومت اسلامی آماده شوند

محمد علی رجایی نخست وزیر در کنفرانس استانداران گفت : مردم عراق برای تشکیل یک حکومت اسلامی باید آماده شوند . رجایی ادامه داد : ما با محاصره اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای غربی آنچنان روبرو شدیم که نه تنها ما را فلج نکرد بلکه باعث رشد و تکامل ما هم شد و به اعتراف خود محاصره کنندگان آمریکا بعد از این شکست در صدد راه های دیگری افتاد و در نتیجه ضد انقلاب را در داخل و خارج کشور تقویت نمود و به کشورهای همجوار ایران اینطور فهماند که ایران در صورت ممکن به شما حمله خواهد کرد آمریکا تصور می کرد که ایران با شکست کامل روبرو خواهد شد و ارتش جمهوری اسلامی ایران و مردم ما ارادت چندانی به جمهوری اسلامی ندارند لذا ایران با حمله عراق دچار شورش خواهد شد . (1)

نخست وزیری : مردم سراسر کشور با تعلیمات نظامی آماده جنگ شوند

روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه دوم خود از مردم خواست با تعلیمات نظامی آماده جنگ با عراق شوند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : روز گذشته شهر آبادان سخت ترین حملات را تحمل کرد مقاومت مردم و نیروهای مسلح در آبادان و خرمشهر بی نظیر بود و بر اثر یورش دلیرانه مردم ارتش پوشالی عراق از خرمشهر تا مرز شلمچه مجبور به عقب نشینی شد . روابط عمومی نخست وزیری همچنین اعلام کرد : روز گذشته عده زیادی از علما و طلاب علوم دینی از حوزه علمیه قم برای مبارزه در صف مقدم جبهه وارد سرپل زهاب شدند . (2)

 

مردم لاهور پاکستان با تجمع در مقابل مسجد شهدا در شاهراه قائد اعظم این شهر به جنگ عراق علیه ایران با کمک آمریکا شدیدا اعتراض کردند . در اعلامیه هایی که به همین مناسبت بین رهگذران توزیع شد شعارهایی با این مضامین دیده می شد : ما همه سرباز خمینی رهبر جهان اسلام هستیم

شوروی از طریق زمین به عراق کمک می رساند

رادیو دانمارک گزارش داد که تصور می رود که هم اکنون دولت اردن از طریق زمین کمک های نظامی برای عراق می فرستد . بر اساس این گزارش در بین راه عمان و بغداد کاروان های طولانی نظامی دیده می شود که حامل ساز و برگ جنگی ساخت شوروی بودند که در بندر عقبه تخلیه شده است . چند روز قبل شوروی سعی کرد از طریق هوا و دریا به عراق مهمات جنگی برساند ولی هواپیماها و کشتی های حامل ابزار جنگی ساخت شوروی به خاطر مواظبت نیروی هوایی و دریایی ایران قادر به انجام آن نشدند . (3)

سفیر شوروی : هر کسی که جنگ را شروع کرده از طرف شوروی محکوم است

سفیر اتحاد جماهیر شوروی با نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد . وی در این دیدار اظهار داشت : هر طرف که جنگ ایران و عراق را شروع کرده از طرف شوروی محکوم است! در این ملاقات که حدود دو ساعت طول کشید سفیر شوروی ضمن اشاره به مبارزات مردم ایران گفت : کشور شما مبارزه شدیدی علیه امپریالیسم آمریکا آغاز کرد و با توجه به این امر که شوروی هم مبارزه می کند ما در سیاست خارجی با هم اشتراک نظر داریم .  وی افزود : ما به انقلاب شما و اراده مردم احترام خاصی قائل هستیم ما می توانیم با هم در رشته های زیادی همکاری کنیم و به شما کمک نمائیم .

ما از کمک های شوروی به عراق نگرانیم

در ادامه محمد علی رجایی نخست وزیر گفت : بهتر است به حقایق بپردازیم و واقعیت تاریخی گذشته را از نظر دور نکنیم . من از تحویل 100 تانک تی 72 به کشور عراق که از طرف شما انجام شده است و همچنین از پذیرفتن طارق عزیز در آستانه جنگ و پروازهای شناسایی شما در خاک ایران و فرستادن کارشناسان شوروی به اردن شدیدا ابراز نگرانی می کنم . رجایی ادامه داد : ما استقلال و آزادی انقلاب اسلامی را با هیچ یک از چیزهایی که شما می توانید در اختیار ما بگذارید عوض نخواهیم کرد که این برای ما گران ترین بهایی است که هرگز نمی توانیم بپردازیم . (4)

وزیر خارجه عراق : پیشنهاد آتش بس به قوت خود باقی است !

سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک اظهار داشت که پیشنهاد آتش بس یکجانبه عراق از 13 تا 16 مهر به قوت خود باقی است . وی از این که ایران این پیشنهاد را رد کرده است اظهار تاسف کرد .ایران شرط آتش بس را عقب نشینی نیروهای عراقی از سرزمین هایی که در جریان جنگ اشغال شده قرار داده است . سعدون حمادی مدعی شد : مدتی طول می کشد سران ایران واقعیات را بپذیرند که این مسئله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد . (5)

 

روزنامه کویتی الوطن گزارش داد آمریکا برای افزایش توانایی عمان در حراست از تنگه هرمز اخیرا موشک های ضد هوایی هاوک در اختیار این کشور قرار داده است . گفتنی است آمر یکا و عمان در تابستان گذشته یک موافقت نامه همکاری نظامی امضا کردند که به موجب آن عمان در صورت مداخله آمریکا در منطقه خلیج فارس تسهیلات نظامی در اختیار آن کشور قرار خواهد داد .

سفر زمینی حج نیز انجام نمی شود

سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد سفر زمینی به حج انجام نخواهد شد . در این اطلاعیه آمده است : سازمان حج و زیارت پس از شروع جنگ تحمیلی عراق با ایران کوشش داشت که مابقی متقاضیان  حج امسال را روانه جده کند متاسفانه شرایط لازم که جناب آقای رجایی به نقل از امام امت فرموده اند امکان تحقق نیافت و بسته بودن راه هوایی رسما از طرف مقامات صالحه هواپیمایی اعلام شد . در ادامه آمده است : شرایط سفر زمینی نیز مورد مطالعه قرار گرفت و طی تلگرافی به ریاست جمهوری و نخست وزیری ، وزارت امورخارجه و شهربانی اعلام شد که در پاسخ آن مصلحت کشور را در عزیمت متقاضیان ندانستند . (6)

تظاهرات مسلمانان لاهور علیه جنگ عراق با ایران

مردم لاهور پاکستان با تجمع در مقابل مسجد شهدا در شاهراه قائد اعظم این شهر به جنگ عراق علیه ایران با کمک آمریکا شدیدا اعتراض کردند . در اعلامیه هایی که به همین مناسبت بین رهگذران توزیع شد شعارهایی با این مضامین دیده می شد : ما همه سرباز خمینی رهبر جهان اسلام هستیم ، ما حاضر به شهادت در این راه هستیم . تظاهرکنندگان که از سوی پلیس مجهز پاکستان محاصره شده بودند تاکید داشتند که جنگ عراق علیه ایران جنگ کفر با اسلام است . (7)

مخالفت مردم اردن با جنگ ایران و عراق

5 تن از خطبای مساجد اردن در شهر زرقاء و چند تن دیگر در شهر امان به علت حمله به حزب بعث عراق در سخنرانی های خود و مخالفت با جنگ عراق علیه ایران دستگیر و زندانی شدند . گزارش های رسیده همچنین حاکیست سربازان مسلمان اردنی با حمله به تانک هایی که برای کمک به صدام عازم عراق بودند یکی از این تانک ها را منهدم کردند . گفتنی است نیروی هوایی اردن پایگاه هوایی مفرق این کشور را تخلیه و در اختیار عراق قرار داده است . (8)

اعتراض مردم اردن به همکاری سران این کشور با عراق در حمله به ایران در حالی است که به گزارش آسوشیتد پرس شاه حسین گفته است که اردن آماده است در صورتی که عراق در جنگ با ایران به کمک نظامی احتیاج داشته باشد به آن کشور کمک کند . وی گفته است : اگر چیزی باشد که من بتوانم انجام دهم یک لحظه درنگ نخواهم کرد اگر ضرورت داشته باشد من به طرفداری از عراق دخالت خواهم کرد . (9)

آمریکا موشک ضد هوایی به عمان داد

روزنامه کویتی الوطن گزارش داد آمریکا برای افزایش توانایی عمان در حراست از تنگه هرمز اخیرا موشک های ضد هوایی هاوک در اختیار این کشور قرار داده است . گفتنی است آمر یکا و عمان در تابستان گذشته یک موافقت نامه همکاری نظامی امضا کردند که به موجب آن عمان در صورت مداخله آمریکا در منطقه خلیج فارس تسهیلات نظامی در اختیار آن کشور قرار خواهد داد . (10)

 

سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک اظهار داشت که پیشنهاد آتش بس یکجانبه عراق از 13 تا 16 مهر به قوت خود باقی است . وی از این که ایران این پیشنهاد را رد کرده است اظهار تاسف کرد .ایران شرط آتش بس را عقب نشینی نیروهای عراقی از سرزمین هایی که در جریان جنگ اشغال شده قرار داده است .

سادات : علاوه بر آمریکا خاک مصر در اختیار اروپای غربی نیز هست !

روزنامه الاهرام نوشت که سادات به دولت های اروپای غربی اطلاع داده که مصر حاضر است همان تسهیلات نظامی را که برای آمریکا قائل شده است برای کشورهای اروپای غربی نیز قائل شود . بر اساس گزارش الاهرام این تسهیلات به این بهانه در اختیار کشورهای غربی قرار می گیرد که این کشورها بتوانند از منافع خود در خلیج فارس دفاع کرده و ثبات اوضاع این منطقه را تامین کنند . بر اساس این گزارش رئیس جمهور مصر این مطلب را در دیدار به رهبر حزب لیبرال انگلیس عنوان کرده است. گفتنی است سادات چند روز پیش اعلام کرده بود حاضر است برای عملیات نظامی آمریکا تمام خاک مصر را در اختیار این کشور بگذارد . (11)

وزیر خارجه عربستان : برای تامین نیاز غرب تولید نفت را افزایش می دهیم !

شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان گفت این کشور به قصد رفع تاثیر جنگ عراق علیه ایران در بازارهای بین المللی و تامین نفت هرچه بیشتر کشورهای غرب تولید نفت خود را افزایش خواهد داد . به گفته فیصل از کشورهای دیگر منطقه نیز عکس العمل های مثبتی مبنی بر جبران کمبود نفت دریافت شده است . (12)

خبر دیگر در این رابطه آن که زکی یمانی وزیر نفت عربستان دیروز از کویت وارد امارات متحده عربی شد تا پیام ملک خالد پادشاه این کشور را تسلیم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان کند . تحلیل گران عرب هدف سفر یمانی به کشورهای منطقه خلیج فارس را تبادل نظر با رهبران این کشورها درباره جنگ ایران با عراق و نیز افزایش تولید نفت خام برای پر کردن شکاف ناشی از متوقف شدن صدور نفت ایران و عراق توصیف کردند . (13)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 3

2-  اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 11

6-  اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 11

8- جمهوری اسلامی ، 13 مهر 1359 ، صفحه 1

9- جمهوری اسلامی ، 13 مهر 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 12

11-  اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 13 مهر 1359 ، صفحه 12

13- جمهوری اسلامی ، 13 مهر 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول