اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول توانبخشی بهزیستی میاندرود:

اختلالات تلفظ در گفتار کودکان جدی گرفته شود

مسئول توانبخشی بهزیستی میاندرود با اشاره به وجود برخی مشکلات گفتاری در کودکان خواستار توجه جدی خانواده‌ها به اختلالات گفتاری آنها شد.

اختلالات تلفظ در گفتار کودکان جدی گرفته شود

سیدمحمود جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان میاندرود با اشاره به وجود برخی مشکلات گفتاری در برخی کودکان خواستار توجه جدی خانواده‌ها به اختلالات گفتاری کودکان شد.

مسئول توان‌بخشی اداره بهزیستی شهرستان میاندرود در این گفت‌وگو بیان داشت: اگر کودک شما در تلفظ برخی صداهای زبان فارسی و در گفتار خود دچار مشکل می‌شود، لازم است برای اطلاع کافی از مشکل کوک خود و درمان به موقع آن برخی اقدامات را انجام داد.

وی افزود: برای اطمینان از وضعیت شنوایی کودک خود به یک متخصص شنوایی مراجعه کنید تا تست‌های مربوطه انجام شود، همچنین اگر وضعیت زبان و لب‌های کودک شما غیرطبیعی و شل به نظر می‌رسد، اگر آبریزش از دهان دارد یا در جویدن برخی مواد غذایی مشکل دارد، ضروری است که به یک متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید.

این مسئول بیان داشت: چنانچه فرم دندان‌ها یا فک کودک شما غیرطبیعی به نظر می‌رسد به یک ارتودنتیست مراجعه کنید و از وی مشاوره بخواهید و چنانچه کودک شما صدا یا کلمه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کند او را سرزنش نکنید، بلکه کلمه صحیح را پس از او تکرار کنید تا الگوی درست را بشنود، اما هیچ گاه او را تشویق نکنید تا مجدداً آن را تکرار کند، زیرا کودک تمایل پیدا می‌کند تا از این طریق جلب توجه کند.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه کلمات را مانند کودک خود تلفظ نکنید، زیرا این کار فرصت شنیدن تلفظ صحیح کلمات را از او سلب می‌کند و الگوی غلط در حافظه وی ثبت می‌شود.

جعفری ادامه داد: از کودک بخواهید راجع به نحوه تلفظ شما قضاوت کند به عنوان مثال وسیله یا تصویری را به او نشان دهید و نام آن را یک بار صحیح و یک بار غلط تلفظ کنید، از وی بخواهید تشخیص دهد که کدام کلمه درست بود، حالا نام یک وسیله یا تصویر را یک بار شما و یک بار کودک بگوید، سپس از او بخواهید که قضاوت کند آیا دو کلمه مثل هم بود.

جعفری گفت: در صورتی که کودک در تمرین اخیر پاسخ صحیح ارائه کرد، از کودک بخواهید نام تصویر یا وسیله‌ای را بگوید و سپس قضاوت کند که نحوه تلفظش صحیح بود یا غلط، به این ترتیب او را تشویق می‌کنیم تا به صدای خود گوش کند و گفتار خود را با دیگران مقایسه کند.

مسئول توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان میاندرود تاکید کرد: اگر کودک شما تا پایان 5 سالگی به تلفظ طبیعی و استاندارد دست نیافت، ضروری است که به یک متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید.

انتهای پیام/86021/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول