اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

49 درصد از بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 49 درصد از بیماری‌های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک است.

49 درصد از بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع فعالان دامپزشکی استان اظهار کرد: با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام‌ها، معدوم‌ کردن دام‌های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و در این زمینه، دامپزشکان، پیشقراولان نظام سلامت و بهداشت جامعه محسوب می‌شوند و تلاش آنان، جامعه را از آرامش و آسایش قابل توجهی برخوردار می‌سازد.

وی افزود: نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی، تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت و پیشگیری و کنترل زئونوزها یا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز سلامت غذا بسیار تعیین کننده بوده و رخداد بیماری‌هایی نظیر تب برفکی در خاور دور و اروپا، جنون گاوی، تب‌های خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو، سارس و آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت‌های دامی و انسانی در سال‌های اخیر، شواهدی بر بروز بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و دام است.

محمدیان ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل بهداشتی فرآورد‌‌ه‌های خام دامی است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام و مرحله عرضه و مصرف فرآورده دامی با نظارت و اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دامپزشکی با نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین بیماری‌های دامی نقش مهمی در تامین و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه دارد و نظارت بهداشتی بر واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولات خام دامی اعم از کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی، مراکز جمع‌آوری شیر، فروشگاه‌های عرضه محصولات خام دامی و نیز اقدامات پیشگیری اعم از واکسیناسیون، درمان و سایر اقدامات پیشگیرانه، نقش ارتقاء بهداشتی جامعه را ایفا می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: دامپزشکان مسئولیت‌های کلیدی و حساسی در بهداشت، سلامت دام و فرآورد‌‌ه‌های دامی دارند و سلامت غذا، أمنیت غذایی و در نهایت بهداشت همگانی جامعه‌ی را تأمین می‌کنند. متخصصانی که کمر همت بسته‌اند تا شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم را تحقق بخشند.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول