اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی گیلان خبر داد

واکسیناسیون 567 هزار نوبت‌سر بیماری‌های مشترک دام و انسان در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در نیمه نخست امسال واکسیناسیون 567 هزار و 450 نوبت‌سر علیه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در گیلان انجام شده است.

واکسیناسیون 567 هزار نوبت‌سر بیماری‌های مشترک دام و انسان در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سهراب عاقبتی صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن 14 مهر روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: این روز با نام «واکسیناسیون دامپزشکی برای بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک ویروسی و باکتریایی» نامگذاری شده است.

وی، با اشاره به بیماری‌های مشترک دام و انسان تصریح کرد: حدود هفت بیماری مشترک دام و انسان در گیلان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با برشمردن بیماری‌های مشترک دام و انسان تصریح کرد: بروسلز «تب مالت»، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری و ... از جمله بیماری‌های مشترک دام و انسان است.

*واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی گیلان

به گفته وی، از یک‌هزار و 800 عامل بیماری‌زا، 800 عامل در گیلان شناسایی شده است.

عاقبتی با بیان اینکه 114 بیماری می‌تواند به انسان منتقل شود، خاطرنشان کرد: 156 بیماری مشترک دام و انسان، نوپدید است.

وی، واکسیناسیون مبارزه علیه بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان را از جمله وظایف دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: با تزریق مکرر واکسن در زمان‌های مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد.

این مسئول با اشاره به انجام واکسیناسیون بیماری‌های دامی در گیلان افزود: در نیمه نخست امسال واکسیناسیون یک‌میلیون و 386 هزار نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی انجام شده است.

وی، ادامه داد: در مدت مذکور 567 هزار و 450 نوبت‌سر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در گیلان واکسیناسیون انجام شده است.

این مسئول، تب برفکی را از بیماری‌های دامی برشمرد و گفت: بیماری تب برفکی بر خلاف دیگر بیماری‌ها واکسن‌های متفاوتی دارد و تزریق یک نوع واکسن نمی‌تواند همواره جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد.

وی تب کریمه‌کنگو را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است.

عاقبتی اضافه کرد: این بیماری در انسان موجب مرگ و میر می‌شود و مخزن بیماری از حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، سگ و ... است.

وی، مراحل اولیه بیماری در انسان را قابل درمان دانست و گفت: بیماری مذکور از طریق تماس با خون و مواد آلوده‌کننده دام مبتلا که حاوی ویروس است از جمله بافت و ترشحات دام مبتلا در هفته نخست منتقل می‌شود.

*مهار تب سه روزه دامی در گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان به آخرین وضعیت تب سه‌روزه گاوی در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: بیماری مذکور از اوایل خرداد امسال در گیلان وجود داشت و عامل آن ویروس بود.

وی، 30 درصد جمعیت دامی گیلان را آلوده به بیماری تب سه‌روزه ذکر کرد و یادآور شد: دو دهم درصد معادل 125 رأس دام تلف شدند.

عاقبتی، انتقال بیماری تب سه‌روزه به انسان را در حد صفر دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای شهریور امسال بیماری مذکور مهار شده است.

وی نظارت بهداشتی در تمام محصولات دامی را از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: در کشتارگاه‌های دام و طیور قبل از کشتار و پس از آن نظارت می‌شود.

*تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان

این مسئول درباره بیماری هاری و جنون گاوی در استان تصریح کرد: هیچ گزارشی درباره بیماری‌های جنون گاوی و هاری در گیلان ارائه نشده است.

وی از تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان خبر داد و افتتاح  کشتارگاه صنعتی چاف لنگرود را در دهه فجر امسال عنوان کرد.

عاقبتی، متذکر شد: با افتتاح این کشتارگاه، پنج کشتارگاه سنتی شرق گیلان تعطیل می‌شوند.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول