اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

بومی یا غیربومی؛ استاندار گلستان چه کسی است

بعد از انتخاب دکتر حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری، گمانه‎زنی‌ها در خصوص انتخاب استاندار آغاز شد و افراد مختلفی برای این پست از سوی سایت‎ها و پایگاه‎های اینترنتی برای استان گلستان معرفی شدند که در این بین عده‎ای به انتخاب استاندار بومی و عده‎ای به استاندار غیربومی اعتقاد دارند.

بومی یا غیربومی؛ استاندار گلستان چه کسی است

به گزارش خبرگزاری فارس در گرگان، جراید مکتوب، سایت‎های خبری و خبرگزاری‎ها نیز با ارائه گزارش‎های تحلیلی در خصوص وزرای احتمالی اظهار نظرات مختلفی را ارائه کردند، در نهایت وزاری پیشنهادی ایشان به مجلس معرفی شدند و با رای اعتماد نمایندگان عملا سکان وزارتخانه به دست وزرا سپرده شد.

سوای اینکه وزرای انتخابی چقدر بر اساس شایسته‎سالاری انتخاب شدند، ذکر این نکته ضروری است که برخی از این گمانه‎زنی‎ها ایجاد نوعی فشار و یا به عبارتی اعمال نظر در انتخاب وزرا به نظر می‎رسد. پس از گذار از مرحله انتخاب وزرا، انتخاب استانداران اولویت بعدی سیاسیون بود. البته این بار دامنه گمانه‎زنی‎ها محدودتر و به عبارتی استانی شد و فضای عمومی جراید و خبر‎گزاری‎های ملی به این سمت گرایش پیدا نکرد و جراید کشوری بیشتر حول محور انتخاب شهرداران کلانشهر‎ها به گمانه‎زنی پرداختند. 

عده‎ای شخصا خود را به عنوان گزینه استانداری مطرح می‎سازند

در استان سر سبز گلستان نیز گمانه‎زنی‎ها در خصوص انتخاب استاندار آغاز شد و افراد مختلفی برای این پست از سوی سایت‌ها و پایگاه‎های اینترنتی معرفی شدند.

شنیده‎ها حاکی از آن است که عده‎ای نیز شخصا خود را به عنوان گزینه استانداری مطرح می‎سازند تا به خیال خودشان به افزایش وزن سیاسی بپردازند.

بنده معتقدم شهروندان گلستانی بیش از حقیر در خصوص مولفه‎های یک استاندار موفق و توانمند آگاهی و اطلاعات دارند، اما آنچه که به عقیده صاحب این قلم بیش از سایر مولفه‎ها اهمیت دارد، دغدغه رسیدن به «توسعه پایدار» در استان و رساندن این استان به جایگاه واقعی خود است که متاسفانه سال‎ها است در استان مغفول مانده است.

استان گلستان به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارای توانمندی‎هایی است که طی این سال‎‎ها فقط پُز داشتن این ظرفیت را از مسئولان شنیده‎ایم و دلمان را به داشتن کشوری کوچک خوش کرده‎ایم که دارای سه اقلیم جنگل، دریا، و دشت است ولی حال آمارها در این استان چندان مساعد نیست و با وجود داشتن این همه توانمندی جوانان جویای کار در این کم نیستند و مشکلات عدیده دیگری نیز در این استان وجود دارد که رفع آنها نیاز به عزم و اراده غیرسیاسی و غیرجناحی دارد!

هر چند انتخاب استاندار به عهده ریاست جمهور است ولی مشورت و آگاهی‎بخشی بزرگان سیاسی استان در این انتخاب دخیل است.

تنها برتری استاندار بومی اشراف به نقاط ضعف و قوت استان است

عده‎ای از سیاسیون استان به انتخاب استاندار بومی و عده‎ای به استاندار غیربومی اعتقاد دارند. شاید تنها برتری استاندار بومی اشراف به نقاط ضعف و قوت استان باشد ولی در نگاه بدبینانه حقیر، شاید سهم‎خواهی و خدای ناکرده میل به دخالت در عزل و نصب‎های آتی مبنای پافشاری عده‎ای در خصوص انتخاب استاندار بومی باشد که امید است این نگاه بدبینانه بنده از واقعیت به دور باشد.

بدیهی است پرداختن و مطرح کردن گزینه‎های بومی که علاوه بر تفکر سیاسی تندروانه و افراطی، از اراده و عزم جدی در ایجاد تحول در استان در سمت‎هایی نظیر نمایندگی شهرستان، فرمانداری، عضویت در شوراها یا مسئولیت‎های اداری شهرستانی و استانی برخوردار نبوده و امتحان خود را پس داده‎اند، اشتباهی بزرگ و تکراری و همانا زمینه‎ساز ترسیم آینده‎ای مبهم برای استان خواهد بود.

اما انتخاب یک استاندار غیربومی کاربلد و توانمند که توانایی ایجاد انسجام و همدلی بین قوای ادارات استان را داشته باشد، می‌تواند از بهترین تصمیمات در حوزه سیاسی استان باشد.

استاندار باید اعتدال در جابه‎جایی‎ها و توزیع عادلانه منابع را داشته باشد

در واقع استاندار باید از نظر سیاسی مدل مینیاتوری رئیس جمهور باشد و اعتدال و تساوی در جابه‎جایی‎ها و توزیع عادلانه منابع را دستور کار قرار دهد.

امید است دست‎اندرکاران و سیاسیون استان که نظراتشان در انتخاب استاندار بعدی گلستان تاثیرگذار خواهد بود، بیش از پیش به اهمیت این موضوع بیندیشند و از تحمیل نظرات افراطی، قومیتی، سیاسی در معرفی یا پذیرش استاندار جدید پرهیز کنند.

 

==============

گزارش: وحید حاج سعید

==============

انتهای پیام/2307/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول