اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه روستایی، چالش‌ها و چارچوب‌ها

چالش‌ها در مسیر توسعه روستایی امری بدیهی بوده که از برخی مباحث ناشی می‌شود و نیاز ضروری است که بتوان همواره در مسیر خدمات‌رسانی به روستائیان گام برداشت.

توسعه روستایی، چالش‌ها و چارچوب‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، برحسب آمارها و ارقام ارائه شده طی سال‌های گذشته شاهد رسیدن خدمات و برکات فراوان دولتمردان به بخش‌های روستایی و به تبع افزایش شاخص‌های رفاه و آسایش در نقاط محروم روستایی بوده‌ایم.

پرداختن به این مسئله در وهله نخست شاید این طور به نظر برسد که توسعه روستایی چه کمکی به بخش‌های یک ناحیه و شهرستان می‌تواند بکند اما با عنایت به قابلیت ویژه و ظرفیت‌های خاص روستاها در کشت و کار کشاورزی و جاذبه‌های توریستی به خوبی اهمیت خدمات‌رسانی به روستاها و کشاندن نواحی روستایی در مسیر توسعه و رشد مشخص می‌شود.

روستاهای تاکستان به رشد قابل توجه رسیده‌اند

فرماندار تاکستان در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تاکستان به ضرورت توسعه روستایی شهرستان تاکستان اشاره و خواستار تسریع در انجام پروژه‌های عمرانی این شهرستان شد.

علی اکبریان با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در مسیر توسعه روستایی شهرستان تاکستان وجود دارد، ابراز داشت: حمایت مسئولان و مدیران دستگاه‌ها برای رونق بخش‌های مختلف روستایی شهرستان تاکستان باید گسترش یابد.

اکبریان با اشاره به اینکه رفع معضلات مرتبط با تأمین آب، گسترش فضاهای فرهنگی و ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی در اولویت روستاهای شهرستان تاکستان قرار دارد، ابراز داشت: باید تلاش کرد تا بر اساس نیازها زمینه بهبود وضعیت روستائیان تاکستانی را فراهم کرد و سبب رفع مشکلات عدیده آنان در بخش‌های مختلف شد.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارهای دولتی برای گسترش خدمات‌رسانی به مناطق محروم و روستایی شهرستان تاکستان در سال 92 ابراز داشت: البته دهیاران و متولیان مرتبط با روستاها نیز لازم است تا برای پیشرفت پروژه‌های روستایی در شهرستان تاکستان همت کرده و از هیچ کوششی دریغ نکنند.

فرماندار تاکستان به انجام بازدیدهای مکرر از مناطق و نواحی روستایی شهرستان تاکستان به منظور آشنایی با ظرفیت‌های این شهرستان اشاره و تصریح کرد: توجه به نیازها و درخواست‌های روستائیان در شهرستان تاکستان بنابر آمارهای موجود همواره در زمره کارها و فعالیت‌ها قرار داشته و با جدیت نیز پیگیری شده است.

اکبریان با تأکید بر استمرار خدمات‌رسانی در طول سال بیان کرد: بخشداران و متولیان مسئول در بخش‌های چندگانه شهرستان تاکستان لازم است تا با هماهنگی با نهادهای شهرستانی نسبت به پیگیری و انجام به موقع و صحیح کارها و برنامه‌ها در روستاها اقدام کنند.

فرماندار تاکستان از ساخت مخازن آبرسانی در روستاهای آزادین و چوزه بخش ضیا‌آباد شهرستان تاکستان خبر داد و افزود: همچنین در حوزه گردشگری روستاهای شیذر، حصار، نهب، ساج، شاکین، حسین‌آباد سفله و اولیا و اوراغاش ضیاآباد شهرستان تاکستان از قابلیت گردشگری بالایی برخوردار است.

فرماندار تاکستان افزود: همچنین افت ولتاژ در برخی از روستاها مانند حسن‌آباد، شیذر و حصار نیز مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است.

اکبریان ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر ساکنان روستاهای بالای 20 خانوار در بخشی از مناطق بخش ضیاآباد شهرستان از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین روستاهای حسین‌آباد، شنین، اورنه، قره، چاقیا و قلعه‌جو بخش ضیاآباد طی سال‌های گذشته به شبکه سراسری گازرسانی متصل شدند.

وی به ضرورت گازرسانی به 19 روستای شرقی در بخش ضیاآ‌باد اشاره کرد و خواستار تسریع در انجام این امور شد.

فرماندار تاکستان با درخواست از اداره راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای دو بانده ‌کردن مسیر شامی‌شاپ به ابهر بخش ضیاآباد ابراز امیدواری کرد؛ با افتتاح این پروژه حوادث جاده‌ای در طول این مسیر کاهش یابد.

وی تصریح کرد: همچنین کار تعمیر و بازسازی مسیر‌های روستایی و زیرگذر‌های روستاهای شرقی حسین‌آباد، شیذر و حصار به علت قرار گرفتن در مسیر فیبرهای نوری با مشکل روبه‌رو شده است.

فرماندار تاکستان جاذبه‌های گردشگری شهرستان تاکستان را مورد اشاره قرار داد و خواستار توجه به جاذبه‌های طبیعی رودخانه خررود و ابررود در روستاهای هفت صندوق و فارسجین در این شهرستان شد.

اکبریان، اشتغال‌زایی را جزو عمده مشکلات بخش ضیاآباد شهرستان دانست و اضافه کرد: کار ساخت مجتمع فرهنگی، آموزشی و تفریحی شهید لشگری با تخصیص زمین از سوی شورای اسلامی شهر ضیاآباد آغاز می‌شود.

فرماندار تاکستان به بروز پاره‌ای از مشکلات در بخش صدور کنتور‌های آب و برق پس از واریز مبالغ از سوی متقاضیان اشاره کرد و خواستار پاسخگویی در خصوص عدم واگذاری کنتور‌های آب و برق برای شهروندان ضیاآبادی شد.

اکبریان با تأکید بر حل مشکل روستائیان تاکستانی به ویژه در بخش صدور مجوز برای آبیاری تحت فشار و فعالیت دامداری و کشاورزی مکانیزه گفت: قدمت تاریخی و دیرینه بالا، ظرفیت و موقعیت آب و هوایی ارزشمند، زمینه‌های صنعتی و کشاورزی و وجود دو جاده ترانزیت، راه‌آهن و اتوبان از ویژگی‌های بخش ضیاآباد است.

شتاب خدمات به روستاها چشمگیر است

معاون فرماندار تاکستان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار داشت: تمام تلاش‌ها در حوزه خدمات‌رسانی باید به امر توسعه و شتاب‌گیری کارها در امور روستایی معطوف شود.

رضا رحمانی با بیان اینکه بخش‌های قابل توجهی در دولت‌های نهم و دهم در شهرستان تاکستان زیر پوشش خدمات رسانی قرار گرفته است، ابراز داشت: آنچه باید دانست این است که این خدمات‌رسانی باید در دوره جاری نیز تداوم یافته و پیگیری شود.

رحمانی با اشاره به برنامه‌های متنوع در نظر گرفته شده در حوزه روستایی شهرستان تاکستان ابراز داشت: رفع معضلات و کمبودها در سرلوحه کار مسئولان تاکستانی قرار داشته و دنبال می‌شود.

اجر و پاداش فراوان نتیجه دستگیری از محرومان است

آیت‌الله علی اسلامی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان خدمات صورت گرفته توسط دولت‌های گذشته برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید برای پیشبرد اهداف همه‌جانبه نظام اسلام تلاش کرد و در این مسیر از برکات معنوی شهدا و بزرگان دینی بهره جست.

امام جمعه تاکستان اجر و پاداش‌های معنوی حاصل از خدمات‌رسانی به روستائیان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: باید به گونه‌ای تلاش کرد تا اجر و پاداش اخروی را نصیب خود کرد و سبب رضایت‌مندی خداوند متعال شد.

بر پایه این گزارش ادامه مسیر پرشتاب توسعه در روستاها علاوه بر گسترش رضایت‌مندی روستائیان زمینه را برای جهش اقتصادی مناطق روستایی فراهم می‌کند که این مهم می‌تواند به عنوان بازوی کمکی در بخش اقتصاد مطرح باشد.

انتهای پیام/77005/ل40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول