اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف آمریکا به شرکت در جنگ ایران و عراق

رونالد ریگان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه با شکست سکوت خود در مورد بروز جنگ میان ایران و عراق کارتر را متهم به حضور در این جنگ کرد.

اعتراف آمریکا به شرکت در جنگ ایران و عراق

رخدادهای 5 مهر 1359

چکیده

 

  • گزارش های رسیده از اهواز حاکیست درگیری بین گروهی از مردم و نیز ارتش جمهوری اسلامی با نظامیان عراقی در خرمشهر همچنان ادامه دارد .
  • امروز ارتش عراق توانست قصر شیرین را اشغال و تا پل نادری پیشروی کند .
  • عملیات محدود ریجاب در منطقه عمومی کرمانشاه سرپل ذهاب – ریجاب به فرماندهی سپاه انجام شد .
  • یک گروه از پاسداران کمیته انقلاب میاندوآب که برای پاکسازی عازم روستای تپه رش در 20 کیلومتری میاندوآب بودند مورد تهاجم گروه های مسلح غیرقانونی قرار گرفتند .
  • ستاد مشترک ارتش از انهدام تاسیسات نفتی و صنعتی البکر ، عام الفیل و کرکوک در آخرین حمله جنگنده های ایران به عراق خبر داد .
  • ستاد مشترک ارتش: پاره ای از کشورهای همجوار و بعضی از شیخ نشین های منطقه در صدد همکاری با دشمنان اسلام برآمده و قطعات یدکی لازم را در اختیار آنان می گذارند .
  • صبح امروز وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه ای از شهادت 23 نفر از فرهنگیان آبادان در بمباران میگ های عراقی خبر داد .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: اگر شخصیت هایی از کشورهای خارجی علاقمند به دیدن آثار جنایات ناشی از جنگ تحمیلی دولت بعث عراق به ایران بیایند از طرف ما مانعی ندارد ولی ما هیئتی را به عنوان حسن نیت نمی پذیریم .
  • ناظران سیاسی در مسکو اظهار داشتند که بی طرفی شوروی و آمریکا در اختلافات ایران و عراق خالی از ابهام نیست .
  • دیلی نیوز نوشت : آمریکا می خواهد تحت لوای تضمین عرضه نفت در جنگ ایران و عراق دخالت نظامی کند .
  • منابع رسمی خبر دادند که عرفات پس از دیدار از بغداد و ملاقات با صدام رئیس جمهور این کشور قصد دارد به منظور میانجیگری به ایران سفر کند .
  • پیش از ظهر امروز ژنرال ضیاء الحق رهبر نظامی پاکستان به منظور میانجیگری میان ایران و عراق وارد تهران شد .
  • سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش: در دراز مدت با کاهش توان رزمی تعرضی ارتش عراق ارتش ایران قادر است که جنگ را به آن سوی مرزها بکشاند .
  • رونالد ریگان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه با شکست سکوت خود در مورد بروز جنگ میان ایران و عراق کارتر را متهم به حضور در این جنگ کرد .
  • یک رادیوی محلی در آبادان اعلام کرد که 4 آمریکایی بامداد روز گذشته در نزدیکی های این شهر توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده اند .

محاصره خرمشهر شکسته شد

گزارش های رسیده از اهواز حاکیست درگیری بین گروهی از مردم و نیز ارتش جمهوری اسلامی با نظامیان عراقی در خرمشهر همچنان ادامه دارد و جاده اهواز خرمشهر به علت مسائل امنیتی و احتمال برخورد توپ با وسائط نقلیه بسته است .مقامات فرمانداری خرمشهر نیز اعلام کردند محاصره این شهر شکسته شده است و پرچم سفید روی تانک ها و خودروهای عراقی برافراشته شده است . در درگیری های خرمشهر تعدادی عراقی اسیر و غنائمی نیز به دست مدافعان خرمشهر افتاده است. (1)

اشغال قصر شیرین توسط عراق

گزارش های رسیده همچنین حاکیست امروز ارتش عراق توانست قصر شیرین را اشغال اشغال و تا پل نادری پیشروی کند . اشغال منطقه غرب دزفول (غرب کرخه)، تپه‌های رادار و جاده دهلران ـ دزفول و  نفوذ دشمن به گیلان‌غرب از دیگر اخبار امروز جنگ بود .

عملیات محدود ریجاب در منطقه عمومی کرمانشاه

امروز همچنین عملیات محدود ریجاب در منطقه عمومی کرمانشاه سرپل ذهاب – ریجاب به فرماندهی سپاه انجام شد . (2) این عملیات در منطه سرپل ذهاب – ریجاب توسط سپاه پاسداران انجام شد.ابتدا رزمندگان شمال “پاتاق” تا “ریجاب “را پاکسازی کردند،سپس در “دالاهو “، “چناره” و “گاره” امنیت را برقرار کردند.(3)

 

ستاد مشترک ارتش : اطلاعات واصله حاکیست که پاره ای از کشورنهای همجوار و بعضی از شیخ نشین های منطقه در صدد همکاری با دشمنان اسلام برآمده و قطعات یدکی لازم را در اختیار آنان می گذارند . اینان باید بدانند که هرگونه همکاری با رژیم مزدور عراق به منزله دشمنی با جمهوری اسلامی ایران تلقی می گردد و مسئولیت ها وعواقب وخیمی را که در برخواهد داشت متوجه آنان خواهد نمود .

درگیری با ضد انقلاب در میاندوآب

یک گروه از پاسداران کمیته انقلاب میاندوآب که برای پاکسازی عازم روستای تپه رش در 20 کیلومتری میاندوآب بودند هنگام پیشروی به طرف دهات کورآباد و پیرآباد مورد تهاجم گروه های مسلح غیرقانونی قرار گرفتند . در این درگیری که به شکست مهاجمین منتهی شد دو پاسدار مجروح شدند .

تاسیسات نفتی و صنعتی البکر ، عام الفیل و کرکوک منهدم شد

ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 60 خود که در ساعت 8 صبح امروز منتشر شد از انهدام تاسیسات نفتی و صنعتی البکر ، عام الفیل و کرکوک در آخرین حمله جنگنده های ایران به عراق خبر داد . (4)

از تیراندازی به سوی هواپیماها در اطراف فرودگاه مهرآباد خودداری کنید

در اطلاعیه شماره 58 ستاد مشترک ارتش نیز از مردم تهران به ویژه ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد درخواست شد به سوی هواپیماهایی که برای انجام ماموریت از فرودگاه مهرآباد پرواز می کنند یا از ماموریت های محوله مراجعت می نمایند و قصد فرود در فرودگاه را دارند تیراندازی نکنند . در این اطلاعیه آمده است که فرودگاه خود دارای سیستم دفاع هوایی کامل بوده و قادر است با آمادگی رزمی از حملات دشمن جلوگیری کند . (5)

اخطار ایران به کشورهایی که لوازم یدکی به عراق می دهند

ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 51 خود اعلام کرد : اطلاعات واصله حاکیست که پاره ای از کشورنهای همجوار و بعضی از شیخ نشین های منطقه در صدد همکاری با دشمنان اسلام برآمده و قطعات یدکی لازم را در اختیار آنان می گذارند . در ادامه این اطلاعیه آمده است : اینان باید بدانند که هرگونه همکاری با رژیم مزدور عراق به منزله دشمنی با جمهوری اسلامی ایران تلقی می گردد و مسئولیت ها وعواقب وخیمی را که در برخواهد داشت متوجه آنان خواهد نمود . (6)

شهادت 23 نفر از فرهنگیان آبادان در بمباران عراق

صبح امروز وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه ای از شهادت 23 نفر از فرهنگیان آبادان در بمباران میگ های عراقی خبر داد . در این اطلاعیه آمده است : آقای صالحی رئیس آموزش و پرورش آبادان به همراه 22 نفر از بهترین عزیزان و همکاران فرهنگی متعهد و مسلمان در دفاع از خاک وطن و حیثیت و شرافت خود به درجه رفیع شهادت رسیده اند . (7)

 

تیمسار فلاحی : یکی از آثاری که به جنگ مربوط می شود کاهش اختلافات داخلی و نزدیک شدن قطب هایی است که بعد از پیروزی انقلاب به طور طبیعی به وجود آمده اند و هر چه از عمر جنگ بگذرد این امر محسوس تر و روشن تر خواهد شد و همین نزدیکی نهادها است که ما را به حدی از انسجام می رساند که نفوذ ناپذیر می شویم .

رجایی : هیچ گونه میانجیگری را نمی پذیریم

صبح امروز محمد علی رجایی نخست وزیر در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی شرکت کرده و اظهار داشت : تا برداشتن سد راه خدا در عراق پیش خواهیم رفت . نخست وزیر در پاسخ به این سوال که «بنا به گزارش خبرگزاری ها هیئت حسن نیتی مرکب از ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان و ادیب شطی وزیر خارجه تونس برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق به پیشنهاد کشورهای اسلامی به ایران خواهند آمد که بلافاصله این پیشنهاد از سوی هیئت نمایندگی ایران پذیرفته شده است نظر شما به عنوان نخست وزیر چیست ؟» اظهار داشت : ما به عنوان حسن نیت به هیچ وجه هیچ هیئتی را نمی پذیریم البته اگر شخصیت هایی از کشورهای خارجی علاقمند به دیدن آثار جنایات ناشی از جنگ تحمیلی دولت بعث عراق به ایران بیایند از طرف ما مانعی ندارد ولی ما هیئتی را به عنوان حسن نیت نمی پذیریم . رجایی ادامه داد : حتی ما آماده ایم نظرات خود را نسبت به مسائل ایران و عراق بیان کنیم ولی هرگز به معنای مذاکره به هیچ وجه چیزی را قبول نمی کنیم . (8)

حضور ضیاء الحق و عرفت برای میانجیگری

پیش از ظهر امروز ژنرال ضیاء الحق رهبر نظامی پاکستان به منظور میانجیگری میان ایران و عراق وارد تهران شد . سفارت جمهوری عربی سوریه در ایران در رابطه با همین خبر اطلاع داده است که سفیر سوریه در ایران به عنوان مقدم السفرا در فرودگاه مهرآباد از ضیاء الحق استقبال کرده است .

منابع رسمی خبر دادند که عرفات پس از دیدار از بغداد و ملاقات با صدام رئیس جمهور این کشور قصد دارد به منظور میانجیگری به ایران سفر کند . ناظران در تهران معتقد هستند که هرگونه امید به برقراری آتش بس میان دو کشور ایران و عراق در وضع فعلی بیهوده است زیرا مقامات ایرانی معتقدند تا زمانیکه نیروهای عراقی به مواضع قبلی خود بازنگشته اند هرگونه کاهش اختلافات قابل بررسی نیست . (9) چنان چه ذکر آن رفت محمد علی رجایی نخست وزیر هرگونه میانجیگری را رد کرده است . (10)

ابرقدرت ها در جنگ بی طرف نیستند !

ناظران سیاسی در مسکو اظهار داشتند که بی طرفی شوروی و آمریکا در اختلافات ایران و عراق خالی از ابهام نیست . خبرگزاری تاس و روزنامه پراودا هنوز خبر توافق دو روز پیش گرومیکو و ماسکی را در باره بی طرفی دو کشور در جنگ میان ایران و عراق انتشار نداده اند . روزنامه پراودا در شماره امروز خود بار دیگر واشنگتن را به دامن زدن به آتش اختلافات تهران و بغداد متهم کرده است .

از سوی دیگر محمد مکری سفیر ایران در شوروی ضمن تفسیر توافق آمریکا و شوروی در باره عدم مداخله دو ابرقدرت در جنگ میان ایران و عراق گفت : به طور قطع آمریکا با جنگ اخیر ایران و عراق بیگانه نیست . مکری ضمن اظهار شک و تردید نسبت به روش بی طرفی شوروی از اینکه کرملین تحویل جنگ افزار را به عراق قطع نکرده است ابراز تاسف کرد . (11)

 

محمد علی رجایی : ما به عنوان حسن نیت به هیچ وجه هیچ هیئتی را نمی پذیریم البته اگر شخصیت هایی از کشورهای خارجی علاقمند به دیدن آثار جنایات ناشی از جنگ تحمیلی دولت بعث عراق به ایران بیایند از طرف ما مانعی ندارد ولی ما هیئتی را به عنوان حسن نیت نمی پذیریم .

رقیب انتخاباتی کارتر فاش کرد : آمریکا در جنگ با ایران شریک است

رونالد ریگان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه با شکست سکوت خود در مورد بروز جنگ میان ایران و عراق کارتر را متهم به حضور در این جنگ کرد . وی اظهار داشت : این درگیری می تواند به جنگی خطرناک که تامین نفت جهان غرب را تهدید کند منجر شود.

ریگان همچنین گفت : آنچه اکنون در خاورمیانه و میان ایران و عراق رخ داده نتیجه سیاست های دولت کارتر ظرف سه ماه یا شش ماه گذشته است . وی خاطر نشان کرد عدم قاطعیت سیاست خارجی و ضعف توانایی نیروی دفاعی آمریکا قابل سرزنش است . وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد عده زیادی از 1700 آمریکایی مقیم عراق پس از آغاز جنگ از این کشور فرار کرده اند ولی تصمیمی برای دستور تخلیه عمومی صادر نشده است . (12)

آمریکا خود را برای جنگ با ایران آماده می کند

دیلی نیوز نوشت : آمریکا می خواهد تحت لوای تضمین عرضه نفت در جنگ ایران و عراق دخالت نظامی کند. این روزنامه می نویسد : به عقیده اکثر مقامات پنتاگون انجام چنین عملیاتی ساده خواهد بود و وجود دو ناو هواپیما بر به اضافه دیگر نیروهای نظامی در منطقه امکان تحقق این هدف را تضمین می کند . (13)

ارتش در جبهه های جنگ از انسجام برخوردار است

سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ارتش در جبهه های جنگ از انسجام برخوردار است . تیمسار فلاحی همچنین گفت : یکی از آثاری که به جنگ مربوط می شود کاهش اختلافات داخلی و نزدیک شدن قطب هایی است که بعد از پیروزی انقلاب به طور طبیعی به وجود آمده اند و هر چه از عمر جنگ بگذرد این امر محسوس تر و روشن تر خواهد شد و همین نزدیکی نهادها است که ما را به حدی از انسجام می رساند که نفوذ ناپذیر می شویم . (14)

4 آمریکایی در آبادان دستگیر شدند

یک رادیوی محلی در آبادان اعلام کرد که 4 آمریکایی بامداد روز گذشته در نزدیکی های این شهر توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده اند . این رادیو افزود : این افراد به همراه تعدادی سرباز عراقی دستگیر شده اند . هنوز این خبر تائید یا تکذیب نشده است . (15)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 4

2-  برای مطالعه بیشتر رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

3- پایگاه اینترنتی روایتگر ، آرشیو عملیا های زمینی

4- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 15

6- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 15

7- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 1

8-  اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 1 و 4

9- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 7

10-  اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 4

11- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 2

12- اطلاعات ، 5 مهر 1359، صفحه 7

13- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 1

14- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 13

15- اطلاعات ، 5 مهر 1359 ، صفحه 7

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول