اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

از اول تنبه داده بودم که این صدام دیوانه است

در پی تهاجم رژیم عراق امام طی پیامی فرمود: این صدام حسین، من از اول وقتی که روی کار آمد تنبّه دادم که این دیوانه است، این عقلش درست کار نمی‌کند، و لهذا، با دیوانگی دارد عمل می‌کند و خودش را به هلاکت می‌رساند.

از اول تنبه داده بودم که این صدام دیوانه است

رخدادهای 31 شهریور 1359

چکیده

  • پس از ماه ها درگیری شبانه روز در مرزهای غربی کشور امروز عراق تهاجم گسترده خود را به ایران اسلامی آغاز کرد .
  • دهها فروند جنگنده عراقی امروز به پایگاه های هوایی کشور از جمله فرودگاه مهرآباد حمله کردند . همزمان نیروی زمینی این کشور با صدها تانک و چندین لشکر پیاده و مکانیزه تهاجم به مرزهای جنوب و غرب ایران را آغاز کرد .
  • امام خمینی: ارتش عراق باید بداند که این جنگ، جنگ با اسلام است به هواداری کفر و یک همچو جنگی برخلاف رضای خداست.
  • امارات متحده عربی به دلیل آن که مصر به رژیم اشغالگر قدس نفت می فروشد از امروز صادرات نفتی خود را به این کشور قطع کرد .
  • شاه حسن دوم پادشاه مغرب در یک مصاحبه مطبوعاتی برای جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور آرزوی موفقیت کرد .
  • حافظ اسد رئیس جمهور سوریه به سازمان آزادیبخش فلسطین اطمینان داد که برای متوقف کردن تجاوز رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان اقدامات لازم به عمل خواهد آمد .
  • وزیرخارجه انگلیس در یک اظهار نظر رسمی ضمن تائید کودتای ترکیه این کودتا را ضامت ثبات در پیمان ناتو اعلام کرد .
  • گروهی از ارامنه تهران در مقابل سفارت ترکیه در تهران اجتماع کرده و در حالیکه علیه آمریکا و ترکیه شعار می دادند پلاکاردهایی مبنی بر محکوم کردن کودتا در ترکیه در دست داشتند .
  • در رابطه با کشف مرکز جاسوسی انگلیس در اصفهان که بیش از 80 سال فعالیت داشته است امروز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان طی اطلاعیه ای اسناد دیگری انتشار یافت .
  • در پی پایان مهلت مسئولان کشوری و لشکری استان آذربایجان غربی به گروه های مسلح غیرقانونی در مهاباد درگیری شدیدی در این شهر آغاز شده که همچنان ادامه دارد . 
  • منابع مطلع در واشنگتن اظهار داشتند : معاون وزارت خارجه آمریکا پیرامون اوضاع ایران و مسائل دیگر با رهبران چندین کشور اروپایی تبادل نظر و گفت و گو کرده است .
آغاز تهاجم گسترده عراق به ایران

پس از ماه ها درگیری شبانه روز در مرزهای غربی کشور امروز عراق تهاجم گسترده خود را به ایران اسلامی آغاز کرد . دهها فروند جنگنده عراقی امروز به پایگاه های هوایی کشور از جمله فرودگاه مهرآباد حمله کردند . همزمان نیروی زمینی این کشور با صدها تانک و چندین لشکر پیاده و مکانیزه تهاجم به مرزهای جنوب و غرب ایران را آغاز کرد .

بر اساس گزارش روزنامه کیهان یکی از کارمندان هواپیمایی گفت که به هنگام مراجعت از فرودگاه به خانه متوجه شدم ۳ فروند هواپیما با فاصله نسبتاً کمی بر فراز فرودگاه در حال پرواز هستند. از آنجایی که حدس می‌زدم هواپیما‌ها خودی باشند چندان توجهی نکردم، تا اینکه صدای انفجار برخاست و آنگاه متوجه شدم که بمب انداخته‌اند.

بمباران باند فرودگاه اهواز

خبر دیگر این که بعد از ظهر امروز ۶ هواپیمای میگ عراقی باند فرودگاه اهواز را بمباران کردند. این واقعه در حالی اتفاق افتاد که حدود ۶۰۰ نفر در فرودگاه حضور داشتند. بر اثر این حمله قسمتی از باند فرودگاه اهواز ویران شد و چند تن نیز زخمی شدند.(1)

امارات متحده عربی به دلیل آن که مصر به رژیم اشغالگر قدس نفت می فروشد از امروز صادرات نفتی خود را به این کشور قطع کرد . به موجب آخرین آمار رسمی مصر در سال 1978 ، 8/5 میلیون بشکه نفت خام از امارات متحده عربی وارد کرده است .
12 مجروح و یک شهید حاصل بمباران فرودگاه مهرآباد

در رابطه با تلفات بمباران های امروز دکتر مهاجر مسئول بیمارستان امام خمینی اظهار داشت : تا ساعت 5/6 بعد از ظهر شاهد 12 مجروح و یک شهید هستیم . اکثر مجروحین از   کارکنان هواپیمایی بوده اند که در وسط باند مشغول فعالیت بوده اند . گفته می شود این تنها فرودگاه ها نبود که مورد حمله قرار گرفته است بلکه به جاده کرج – شهرک اکباتان نیز مورد حمله قرار گرفته و چندین راکت به این جاده اصابت کرده است . (2)

بمباران تبریز توسط 8 میگ عراقی

خبر دیگر این که بعد از ظهر امروز هشت فروند میگ عراقی در آسمان تبریز ظاهر شده و برخی از نقاط این شهر را بمباران کرده و همچنین پالایشگاه و نیروگاه برق تبریز را هدف قرار دادند .  سقوط سه میگ در همدان ، غرق 4 ناوچه سریع السیر موشک انداز اوزا در آب های بوشهر ، دو بار حمله به دزفول و ...از دیگر خبرهای اولین روز جنگ در آخرین روزتابستان است . (3)

پیام مهم امام به مناسبت آغاز سال تحصیلی و تهاجم گسترده عراق

به مناسبت هجوم گسترده رژیم بعث عراق به میهن اسلامی و همچنین آغاز سال تحصیلی جدید رهبر انقلاب پیام مهمی صادر کردند . اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از :

1- در یک همچو وقتی که ایران در حال جنگ است با امریکا و این آلت دست امریکا تجاوز کرده است به ایران، شما اگر برای باز شدن مدارس اغتشاش بپا کنید یا شایعه سازی کنید، معلوم می‌شود که شما عمّال امریکا و همدست صدام حسین خبیث هستید. بنابراین، ملت ما باید با آگاهی و با خونسردی به این مسائل توجه کند.

گمان نکنید که دولت و ارتش ایران عاجز است

2- گمان نکند ملت ما که دولت ایران و ارتش ایران عاجز از این است که جواب به اینها بدهد. هر وقتی که مقتضی بشود من پیامی به ملت خواهم داد و به صدام حسین و امثال او ثابت خواهم کرد که اینها، این اذناب امریکا قابل ذکر نیستند و ما همیشه بنا داریم ... طوری ... جواب برخورد آنها داده بشود که به ملت عراق - خدای نخواسته - صدمه‌ای وارد نشود.

از اول تنبه داده بودم که این صدام دیوانه است و خودش را به هلاکت می اندازد

3- این صدام حسین، من از اول وقتی که روی کار آمد تنبّه دادم که این دیوانه است، این عقلش درست کار نمی‌کند، و لهذا، با دیوانگی دارد عمل می‌کند و خودش را به هلاکت می‌رساند.

4- یک دزدی آمده است یک سنگی انداخته و فرار کرده، رفته است سرجایش.

هشدار امام به ارتش عراق ؛ این جنگ جنگ با اسلام است

5- ارتش عراق باید بداند که این جنگ، جنگ با اسلام است به هواداری کفر و یک همچو جنگی برخلاف رضای خداست و خدای تبارک و تعالی نخواهد بخشید بر آن کسانی که قیام کنند بر ضد اسلام به واسطه همراهی با کفر، که هم خود صدام حسین - به حسب حکم شرعی - کافر است و هم این طرفدار کفّار است.(4)

واردن کریستوفر معاون وزارت خارجه آمریکا با مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس ملاقات و مذاکره کرد . منابع مطلع در واشنگتن اظهار داشتند : معاون وزارت خارجه آمریکا پیرامون اوضاع ایران و مسائل دیگر با رهبران چندین کشور اروپایی تبادل نظر و گفت و گو کرده است .
هشدار شوروی به آمریکا در مورد حمله به ایران

خبرگزاری تاس خبرگزاری رسمی شوروی آمریکا را به تدارک یک حمله مسلحانه به ایران متهم کرد . این خبرگزاری ضمن گزارشی از یمن نوشته است که مانورهای اخیر آمریکا و مصر و فعالیت هایی که در پایگاه های آمریکایی مسیره و دیگو گارسیا دیده می شود نشانه هایی است که این کشور تلاش دارد برای مسلط شدن به منطقه و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران و نظام های غیر همسور از نیروی نظامی استفاده کند . (5)

امارات صادرات نفت خود به مصر را قطع کرد

امارات متحده عربی به دلیل آن که مصر به رژیم اشغالگر قدس نفت می فروشد از امروز صادرات نفتی خود را به این کشور قطع کرد . به موجب آخرین آمار رسمی مصر در سال 1978 ، 8/5 میلیون بشکه نفت خام از امارات متحده عربی وارد کرده است . واردات برخی از اقلام از جمله مرغ و تخم مرغ از مصر به امارات تحریم شد . (6)

آرزوی موفقیت شاه حسن برای رئیس جمهور آمریکا

شاه حسن دوم پادشاه مغرب در یک مصاحبه مطبوعاتی برای جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور آرزوی موفقیت کرد . وی گفت : من با ریگان نامزد جمهوری خواهان دشمنی ندارم اما برای اینکه آمریکا در خاورمیانه آزادی عمل داشته باشد خواهان پیروزی کارتر در انتخابات آینده هستم . شاه حسن از سادات نیز تجلیل و از این دیکتاتور به عنوان یک فرد واقعا دموکرات و لیبرال یاد کرد.(7)

دیدار عرفات با اسد

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه به سازمان آزادیبخش فلسطین اطمینان داد که برای متوقف کردن تجاوز رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان اقدامات لازم به عمل خواهد آمد . رادیو سوریه در این زمینه گفت که حافظ اسد و عبدالحلیم خدام وزیر امورخارجه سوریه با یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین و اعضای شورای مرکزی این سازمان درباره تنظیم یک استراتژی واحد کشورهای عرب علیه تلاش های صلح کمپ دیوید که تحت نظارت آمریکا انجام می گیرد ملاقات و گفت و گو کردند .

این ملاقات به دنبال حملات اسرائیل به پایگاه های فلسطینی ها در جنوب لبنان که در هفته اخیر شدت یافت صورت گرفته است . (8)

انگلیس از کودتا در ترکیه حمایت کرد

وزیرخارجه انگلیس در یک اظهار نظر رسمی ضمن تائید کودتای ترکیه این کودتا را ضامت ثبات در پیمان ناتو اعلام کرد . وی گفت : اگر کودتای مارکسیستی در ترکیه روی داده بود انگلیس در کمک های خود به این کشور تجدید نظر می کرد ولی امروز چنین مسئله ای مطرح نیست . (9)

جزئیات توطئه ضد انقلاب در زمینه های فرهنگی اقتصادی و سیاسی اعلام شد

صبح امروز مصطفی میرسلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور و سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی در رابطه با شروع سال تحصیلی جدید و برنامه ضد انقلاب برای نا امن کردن محیط تحصیلی و نیز به آشوب کشاندن مدارس اطلاعیه ای صادر کرد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در زمینه فرهنگی برنامه شوم ضد انقلاب نا امن کردن محیط تحصیلی و سلب امنیت  و تعطیل و آشوب مدارس و گسترش آن به محیط خارج از مدرسه یعنی کوچه و خیابان و اداره و کارخانه است تا بدین وسیله مانع پیشرفت تحصیلی و تعالی نسل آینده و معماران آتی جامعه اسلامی و ایرانی شوند . (10)

 خبرگزاری تاس ضمن گزارشی  نوشته است که مانورهای اخیر آمریکا و مصر و فعالیت هایی که در پایگاه های آمریکایی مسیره و دیگو گارسیا دیده می شود نشانه هایی است که این کشور تلاش دارد برای مسلط شدن به منطقه و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران و نظام های غیر همسور از نیروی نظامی استفاده کند .
آیت الله باهنر : زمان بازگشایی دانشگاه ها زیاد طول نمی کشد

آیت الله محمد جواد باهنر عضو شورای انقلاب فرهنگی : زمان بازگشایی دانشگاه ها هنوز قطعی نشده است اما زیاد طول نخواهد کشید ما عجله داریم که با سرعت بتوانیم برنامه بعضی از دانشگاه ها را تنظیم کنیم و آنها را بگشائیم .آیت الله باهنر در مورد کابینه نیز گفت : برای بررسی اعضای کابینه با سرعت مشغول هستیم و ممکن است بعضی از اعضای کابینه تغییر کنند و افرادی در راس کار قرار خواهند گرفت که طبق ضوابط و معیارهایی که امام فرموده اند باشند . (11)

تظاهرات ارامنه تهران علیه کودتا در ترکیه

گروهی از ارامنه تهران در مقابل سفارت ترکیه در تهران اجتماع کرده و در حالیکه علیه آمریکا و ترکیه شعار می دادند پلاکاردهایی مبنی بر محکوم کردن کودتا در ترکیه علیه رئیس کودتا در دست داشتند . این راهپیمایی که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شده بود با درخواست مسئولان کمیته مرکزی خاتمه پیدا کرد . (12)

افشای اسناد جدید از مرکز جاسوسی انگلیس در اصفهان

در رابطه با کشف مرکز جاسوسی انگلیس در اصفهان که بیش از 80 سال فعالیت داشته است امروز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان طی اطلاعیه ای اسناد دیگری انتشار یافت .

در این اسناد از حقوق و پاداش هایی که سفارت امریکا به عناصر دائره اسقفی می پرداخت ، اطلاع عناصر جاسوسی اسقفی به مکاتبات محرمانه میان بگین و انور سادات ، اطلاع دائره اسقفی از کوچکترین تحولات سیاسی کشورهای آسیایی بخصوص کشورهای اسلامی و نامه دفتر انجمن اخوت بین المللی دانش آموزان پروتستان وابسته به دائره اسقفی در زمان حکومت نظامی دائر بر آرزوی تسلط رژیم سابق بر اوضاع کشور و پیشنهاد اسقف بزرگ اورشلیم درباره واگذاری پست اسقفی آینده ایران به حسن دهقانی و معرفی وی به ملکه الیزابت سخن به میان آمده است . (13)

درگیری با ضد انقلاب در مهاباد به شدت ادامه دارد

در پی پایان مهلت مسئولان کشوری و لشکری استان آذربایجان غربی به گروه های مسلح غیرقانونی در مهاباد درگیری شدیدی در این شهر آغاز شده که همچنان ادامه دارد . مسئولان کشوری و لشکری آذربایجان غربی تا ساعت 10 بامداد روز شنبه 29 شهریور به گروه های مسلح غیرقانونی در مهاباد مهلت داده بودند که اسلحه و گروگان های تحت اختیار خود را به نزدیک ترین پادگان و پایگاه نظامی تحویل دهند .  (14)

محاکمه سعادتی از فردا آغاز می شود

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اسلامی مرکز در ارتباط با تعویق محاکمه محمد رضا سعادتی اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که نامبرده از فردا محاکمه می شود . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در دادسرای انقلاب برای محاکمه محمد رضا سعادتی که قرار بود در روز شنبه 29 شهریور انجام شود از قبل تسهیلاتی برای ورود افراد از جمله 21 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران با معرفی نماینده آن سازمان و خانواده متهم حتی اقوام درجه دو و دوستان خانواده متهم و همچنین خبرنگار روزنامه مجاهد فراهم کرده بود ولی عده زیادی از خانم ها که در این رابطه اطلاع یافته و در خارج از جلسه دادگاه اجتماع کرده بودند دست به اغتشاش زدند .

در این اطلاعیه تصریح شده است : عاملین اصلی و شناخته شده این تحریکات منصوره شادمانی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] ، ناهید جلال زاده همسر سعادتی و جبهه کبیری دختر منصوره شادمانی بودند . (15)

مذاکرات محرمانه آمریکا و انگلیس درباره ایران

واردن کریستوفر معاون وزارت خارجه آمریکا با مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس ملاقات و مذاکره کرد . منابع مطلع در واشنگتن اظهار داشتند : معاون وزارت خارجه آمریکا پیرامون اوضاع ایران و مسائل دیگر با رهبران چندین کشور اروپایی تبادل نظر و گفت و گو کرده است . (16)

پی نوشت :

1- روزنامه کیهان ، 1 مهر 1359 ، صفحه 1

2-  جمهوری اسلامی ، 1 مهر 1359 ، صفحه 2

3-  جمهوری اسلامی ، 1 مهر 1359 ، صفحه 4

4- صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 221 

5- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 20

6- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 20

7- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 20

8- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 20

9- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 20

10- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 19

11- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 17

12- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 17

13- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 4

14- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 19

15- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 2

16- اطلاعات ، 31 شهریور 1359 ، صفحه 13

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول