اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شیراز:

زائرسراهای ارزان‌قیمت در توسعه حرم شاهچراغ (ع) لحاظ شود

امام جمعه شیراز گفت:باید در طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، زائرسراهای ارزان‌قیمت در نظر گرفته شود.

زائرسراهای ارزان‌قیمت در توسعه حرم شاهچراغ (ع) لحاظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی بعد از ظهر امروز در دیدار اعضای جامعه روحانیت این شهر با نمایندگان مردم در شورای اسلامی شیراز، اظهار داشت: کاربری‌های تجاری اطراف حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) نباید تنها در اختیار ثروتمندان و سرمایه‌گذاران کلان قرار گیرد.

وی افزود: در این منطقه باید زائرسراهای ارزان‌قیمت با خدمات مناسب برای زائران شهرستانی احداث شود تا فضای رفت‌و‌آمد و گردشگری زیارتی تحقق بیابد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر این منطقه مملو از هتل‌های گران‌قیمت و رستوران‌های مجلل شود، در هدف اصلی طرح توسعه حرم که جذب بیشتر زائر است، اختلال ایجاد می‌شود.

ایمانی اضافه کرد: نقشه 57 هکتاری طرح بین‌الحرمین هر دو حرم سید علاءالدین حسین (ع) و احمدبن موسی (ع) را یک حرم تلقی کرده چنانکه از مسجد شهدا تا پایان خیابان شیخ روزبهان که انتهای حرم سید علاءالدین حسین (ع) محسوب می‌شود، در این طرح یک واحد منسجم دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید از سمت شمال حرم راهی از خیابان لطفعلی خان زند به حرم باز و از ناحیه شرق واقع در پشت مسجد جامع تا سید علاءالدین حسین (ع) نیز فضای جامعی دیده شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: آنچه اکنون در اینجا انجام شده، بخش آغازین کار است و دو بخش دیگر باقی مانده که همگان باید دست به دست یکدیگر دهند تا به طور کامل اجرا شود.

لزوم عمود شدن یک خیابان از سمت حرم به بلوار سیبویه دیگر موردی بود که ایمانی به آن اشاره کرد و گفت: این خیابان باید به حد کافی عریض باشد که برای این هدف یا باید 30 متری و فاقد فضای تجاری دیده شود یا عرض آن به 45 متر برسد.

وی ابراز کرد: با توجه به رشد روزافزون زائران آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، توسعه همه‌جانبه فضاهای مذهبی و فرهنگی و فراهم کردن تسهیلات ضروری برای آسایش زائران بسیار مهم است تا زائران در هنگام حضور و تشرف لحظاتی در سایه‌سار این فرصت‌های معنوی و روح‌نواز از فیوضات و برکات الهی بهره‌مند شوند.

به رفع موانع میراث فرهنگی در دولت جدید امید داریم

تأکید بر لزوم ایجاد دسترسی به صحن مطهر علاءالدین حسین (ع) در نقشه‌های جامع شهر شیراز دیگر موردی بود که امام جمعه شیراز خواستار آن شد و بیان کرد: در مورد موانعی که سازمان میراث فرهنگی برای اصلاح بافت تاریخی اطراف حرم ایجاد کرده، امید داریم که برخوردهای عاقلانه‌تری در دولت فعلی صورت گیرد و موضوع حل شود.

ایمانی ابراز داشت: میراث فرهنگی می‌تواند چند خانه و محور تاریخی را از چند صد هکتار بافت فرسوده این مناطق جدا کرده و آثار فاخر را در آن قرار دهد و سایر محورها را آزاد کند تا در آن بازسازی و بهسازی صورت گیرد.

وی یادآور شد: در حالت فعلی حتی راه اقدامات انتظامی و امدادی به سبب تنگی معابر بسته شده و آسیب‌های بسیاری در این مناطق به وجود آمده است.

مسئولان ارشد میراث فرهنگی به شیراز بیایند

امام جمعه شیراز افزود: در این زمینه قرار بود که مسئولان ارشد میراث فرهنگی از تصمیم‌گیری در پشت میز در تهران دست کشیده و به شیراز بیایند تا از نزدیک مشکلات این مناطق را ببینند و قضاوت کنند که آیا خود آنان می‌توانند با خانواده‌شان در این محلات به‌سر برند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس اضافه کرد: حرم مطهر احمدبن موسی (ع)، سید میر محمدبن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) باید به عنوان یک مجموعه متحد دیده شود، به‌گونه‌ای که دسترسی به هر سه حرم با سهولت انجام و زائران هر کدام از حرم‌ها بتواند به راحتی به حرم دیگر مشرف شوند.

به گزارش فارس، انتقال و جابه‌جایی بناهای تاریخی با ابعاد بزرگ در برخی از کشورهای جهان با استفاده از تکنولوژی مدرن قابل انجام است و جا دارد که در این زمینه مهندسان توانمند و به ویژه قرارگاه‌های سازندگی که در انجام پروژه‌های محیرالعقول در دوران دفاع مقدس سوابق متعدد دارند، وارد میدان شده و امکان جابه‌جایی اماکن تاریخی و باستانی را به صورتی سالم و کامل در ایران فراهم آورند.

انتهای پیام/2448/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول