اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعلام سیاست جدید نفتی

تندگویان وزیر نفت: می‌خواهیم از نفت برای تحقق بخشیدن به امامت مستضعفین در جهان استفاده کنیم. برنامه لایتغیر ما سنخیت دادن فرهنگ نفت با فرهنگ مردم و مردمی کردن صنعت نفت است.

اعلام سیاست جدید نفتی

رخدادهای12  مهر 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب در پیامی از ملت عراق خواستند تا رژیم جنایتکار صدام را سرنگون کنند .
  • رئیس جمهور : ما با کشورهایی که ثابت شود با عراق همکاری می کنند مانند دشمن عمل خواهیم کرد و این را قبلا به همه کشورهای منطقه هم اعلام کرده ایم .
  • روابط عمومی نخست وزیری :  طرح تشکیل دولت از سوی بختیار خائن بی شک هم عرض با توطئه تهاجم عراق و جزئی از توطئه بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است .
  • صبح امروز با حضور محمد علی رجایی نخست وزیر و آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گردهم آیی استانداران سراسر کشور برگزار شد .
  • محمد علی رجایی  : به دنیا اعلام می کنیم که آتش بس را قبول نخواهیم کرد ما با آتش بس یک طرفه مخالفیم همان طور که با جنگ یک طرفه مخالف بودیم .
  • محمد جواد تندگویان وزیر نفت :  در جمهوری اسلامی اولین خصیصه نفت به عنوان یک کالای سیاسی – اقتصادی است که می خواهیم از آن برای تحقق بخشیدن به امامت مستضعفین در جهان استفاده کنیم .
  • رئیس جمهور در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل  : برمبنای حقایق موجود  تا زمانی که جنگ تجاوزکارانه عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد پیشنهاد ذکر شده در نامه شما و قطعنامه شورای امنیت نمی تواند مورد قبول قرار گیرد .
  • کیسنجر وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت بدون توجه به اینکه چه کسی در جنگ ایران و عراق پیروز می شود شکست نهایی از آن آمریکا خواهد بود .
  • 15 نفر از ضد انقلابیونی که به عنوان عوامل اطلاعاتی با حزب بعث همکاری داشتند بعد از محاکمه از سوی آیت الله خلخالی به اعدام محکوم شدند .
  • انورسادات رئیس جمهور مصر طی یک سخنرانی در کنگره حزب حاکم دمکراتیک ملی این کشور گفت : حاضر هستیم تمام خاک مصر را برای دفاع از کشورهای منطقه در اختیار آمریکا قرار دهیم.

 رژیم جنایتکار صدام را سرنگون کنید

امام خمینی رهبر انقلاب در پیامی از ملت عراق خواستند تا رژیم جنایتکار صدام را سرنگون کنند . در بخشی از پیام رهبر انقلاب آمده است : شما و ما شاهد بودیم که این حزب فاسد با مرحوم آیت الله حکیم و آقازاده‌های معظم ایشان چه‌ها کردند و آن سید بزرگوار مظلوم در آخر عمر با چه خون دل به اجداد بزرگوارش ملحق شد، و شاهد حبس و زجر و فشار به فرزندان محترم ایشان بودید.

و شما و ما شاهد بودیم که با سید مجاهد بزرگوار آقای صدر و خواهر مظلومش چه کردند و با چه شکنجه‌ها آنان را به شهادت رساندند. و شما و ما شاهد بودیم که با حوزه علمیه نجف و سایر مشاهد مشرفه چه ستمها و چه وحشیگریها کردند و گروه گروه علما و طلاب را به حبس و شکنجه کشیدند. و شما و ما شاهد بودیم که این سفاکان جنایتکار چه اهانتها به بقاع مطهر ائمه اسلام نمودند.

و دیدید و دیدیم که دژخیمان رژیم در صحن مطهر مولا امیرالمؤمنین - علیه الصلوة والسلام - ریخته و مردم مظلوم را با چه وضعی مضروب نمودند، و بقعه شریفه را به مسلسل بستند. و شما و ما شاهد بودیم که در اربعین حسینی چه جنایتها نسبت به زوار عزیز آن مظلوم کردند. و شما و ما شاهد بودیم که مردم مظلوم بیگناه را گروه گروه از وطن خودشان آواره کردند، که اکنون این آوارگان، در کشور اسلامی ایران با سلامت و عزت به سر می‌برند.

پیام رهبر انقلاب به ملت عراق: تا کیْ می‌خواهید به نفع کفار، به اسلام و قرآن مجید و کشور اسلامی هجوم نموده و برادران خود را شهید کنید؟ بپاخیزید و دست این جنایتکاران را از کشور اسلامی خود قطع کنید. تا کیْ می‌خواهید خود و عزیزان خود را برای خدمت به کفر به هلاکت کشید؟ شما می‌دانید که این جنگ به کشور ایران تحمیل شده و ما از کشور خود دفاع می‌کنیم؛ دفاعی که عقلاً و شرعاً واجب است.

در ادامه این پیام آمده است : برادران ارتش عراق! تا کیْ می‌خواهید اسیر کفار باشید و به امر آنان با کشور برادر و همسایه و اسلامی خود در جنگ باشید؟ تا کیْ می‌خواهید به نفع کفار، به اسلام و قرآن مجید و کشور اسلامی هجوم نموده و برادران خود را شهید کنید؟ بپاخیزید و دست این جنایتکاران را از کشور اسلامی خود قطع کنید. تا کیْ می‌خواهید خود و عزیزان خود را برای خدمت به کفر به هلاکت کشید؟

شما می‌دانید که این جنگ به کشور ایران تحمیل شده و ما از کشور خود دفاع می‌کنیم؛ دفاعی که عقلاً و شرعاً واجب است. و با کمال تأسف و تأثر مشاهده می‌کنیم که کفار و نوکران خبیث آنان دو طایفه از مسلمانان را به جان هم ریخته و خودشان در کناری نشسته و می‌خواهند از این موضوع استفاده کنند. ای افسران و درجه داران و سربازان عراق! آیا می‌دانید چه می‌کنید و خود را برای چه انگیزه‌ای به هلاکت می‌کشید؟

اخطار امام خمینی به سران مرتجع منطقه

امام خمینی در ادامه با اخطار به سران مرتجع منطقه تاکید کردند : شما شنیده و ما هم شنیده‌ایم که بعضی شیخ نشینهای خلیج و بعضی دولتهای کشورهای اسلامی در جنگ بین اسلام و کفر، طرف کفر را اختیار و کمکهای نظامی و تبلیغاتی از دولت غاصب بعث و جنایتکار می‌کنند. و جای تأسف و شگفت است که کسانی خود را مسلمان بدانند و حکام کشورهای اسلامی باشند و بر ضد اسلام و قرآن کریم قیام کنند و آتش به روی مسلمانان بیگناه گشایند.

اینان باید بدانند که اگر ثابت شود که بر خلاف مصالح اسلام عملی انجام داده‌اند و برائت خود را ثابت نکنند، دولت و ملت اسلام با آنان به وظیفه شرعیه عمل می‌نمایند. اینجانب آنان را موعظه می‌کنم که دست از مخالفت با اسلام و طرفداری از کفر بردارند و به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کنند و با سرنوشت خود بازی نکنند.(1)

از چند روز دیگر تعقیب دشمن را آغاز می کنیم

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح که به منظور بازدید از پادگان های همدان و زنجان به این مناطق سفر کرده است در یک پیام رادیو و تلویزیونی تاکید کرد : امروز روزی است که فرق میان مردمی که می خواهند مستقل و آزاد زندگی کنند با مردمی که هر نوع زندگی را می پذیرند معلوم می شود.

وی ادامه داد : مردم ایران تصمیم به زندگی مستقل و آزاد دارند و این زندگی جز در اسلام حاصل نمی شود ، در روزهای اخیر همه ما شاهدیم که لحن مطبوعات دنیا تغییر کرده و این تغییر نتیجه مقاومت قهرمانانه فرزندان این کشور است .

بنی صدر ادامه داد : در همین لحظه که من با شما حرف میزنم دشمن از خرمشهر رانده شده است و ما در جبهه های مختلفی که دشمن گشوده است اینک در حال بدست آوردن تفوق هستیم و امیدوارم نیروهایی که مامور هستند تا دشمن را تعقیب کنند به زودی کارشان را آغاز کنند . رئیس جمهور همچنین در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ما با کشورهایی که ثابت شود با عراق همکاری می کنند مانند دشمن عمل خواهیم کرد و این را قبلا به همه کشورهای منطقه هم اعلام کرده ایم . (2)

محمد علی رجائی: به دنیا اعلام می کنیم که آتش بس را قبول نخواهیم کرد ما با آتش بس یک طرفه مخالفیم همان طور که با جنگ یک طرفه مخالف بودیم . وی ادامه داد : ما امروز اسلحه کافی برای جنگ داریم و تازه آن روز که اسلحه ما تمام شود روز اول جنگ برای ما محسوب می شود .

طرح توطئه آمریکا ، عراق و بختیار

روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه ای از طرح توطئه آمریکا ، عراق و بختیار پرده برداشت . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در محور بستان و سوسنگرد و اهواز به دنبال پیشروی نیروهای زرهی و تانک های عراقی از حدود هشتم مهر ماه حدود 200 نفر از برادران رزمنده از اقصی نقاط کشور و از نهادهای گوناگون جان بر کف در کنار نیروهای مسلح به مصاف دشمن می روند و از این جمع که تمام شب راه را بر تانک های دشمن می بندند و با ابتدایی ترین سلاح ها در مقابل دشمن می ایستند بسیاری مردانه به خاک و خون می غلطند و سرانجام بسیاری از تانک های دشمن را به آتش می کشند و گروهی از آنها نیز در گل گیر می کنند و سرانجام آنها را وادار به عقب نشینی و فرار مفتضحانه می سازند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است : خرمشهر در 48 ساعت گذشته محل خونین ترنی نبردها و صحنه شور انگیز ترین حماسه های امت مسلمان بوده است این شهر مکررا زیر آتش توپخانه های رژیم بعثی قرار داشته و متجاوزین بعثی با تانک و توپ و خمپاره نقاط مختلف شهر را زیر آتش گرفته اند.

در این اطلاعیه تصریح شده است : هم اکنون پرستل دلیر نیروهای زمینی ، ژاندارمری ، تکاوران نیروی دریایی و سپاه پاسداران در کنار مردم قهرمان و دلیر خرمشهر به نبرد سینه به سینه و سنگر به سنگر با دشمن مشغول هستند ، اکنون نیروهای مسلح و مردم بر کلیه مواضع شهر تسلط پیدا کرده اند و هنوز آمار کاملی از شهدا و زخمیان جنگ دو روز اخیر خرمشهر در دست نیست . در ادامه اطلاعیه آمده است : اما مطابق گزارش رسیده از آبادان در نبرد اخیر خرمشهر تاکنون 23 نفر از مردم این شهر شهید و 106 نفر نیز زخمی شده اند .

دولت در خارج بختیار، هم عرض تهاجم عراق

روابط عمومی نخست وزیری در اطلاعیه خود به تحرکات بختیار نیز اشاره و تاکید کرده است : از یک سو خبر می رسد رئیس ستاد ارتش آمریکا پس از یک سفر 5 روزه به عربستان وارد مسقط پایتخت عمان شده است و از سوی دیگر اخبار واصله حاکیست که در چند روز گذشته بختیار در صدد تجهیز دولت درخارج بوده است که در درجه اول عراق تعهد کرده بود که دولت او را به رسمیت بشناسد ، طرح تشکیل دولت از سوی بختیار خائن بی شک هم عرض با توطئه تهاجم عراق و جزئی از توطئه بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است . (3)

 به دنیا اعلام می کنیم آتش بس را قبول نخواهیم کرد

صبح امروز با حضور محمد علی رجایی نخست وزیر و آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گردهم آیی استانداران سراسر کشور برگزار شد . در این گردهمایی نخست وزیر طی سخنانی اظهار داشت : قرار است یک دفتر هماهنگی در نخست وزیری یا وزارت کشور تشکیل شود تا استانداران امکانات خود را به این دفتر گزارش کنند .

بنی صدر: قطعنامه شورای امنیت زمانی به تصویب رسیده است که دولت عراق دست به جنگ تجاوزکارانه در ضدیت آشکار با منشور ملل متحد و همه رفتارهای بین المللی زده است . واضح است که ادعاهای عراق به جز تبلیغات بی اساس برای فریب افکار عمومی جهان نیست .

وی ادامه داد : همچنین رزمندگان ما در جبهه های جنگ می توانند نیازهای خود را به این دفتر گزارش کنند تا با نظم و هماهنگی خاصی نسبت به تامین نیازهای آنان اقدام سریع انجام شود . رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : به دنیا اعلام می کنیم که آتش بس را قبول نخواهیم کرد ما با آتش بس یک طرفه مخالفیم همان طور که با جنگ یک طرفه مخالف بودیم . وی ادامه داد : ما امروز اسلحه کافی برای جنگ داریم و تازه آن روز که اسلحه ما تمام شود روز اول جنگ برای ما محسوب می شود . (4)

اعلام سیاست نفتی ایران در شرایط جنگی

محمد جواد تندگویان وزیر نفت در مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی سیاست نفتی ایران را در آینده و در شرایط جنگی تشریح کرد . وی گفت : در جمهوری اسلامی اولین خصیصه نفت به عنوان یک کالای سیاسی – اقتصادی است که می خواهیم از آن برای تحقق بخشیدن به امامت مستضعفین در جهان استفاده کنیم .

وی گفت : مقدار فروش نفت بر اساس ارزی که بتوانیم با آن کالای سرمایه ای بخریم و صنایع جدید ایجاد کنیم تعیین می کنیم نفت وسیله ای است برای ایجاد صنایع زنجیره ای و به وجود آمدن یک سلسله صنایع در جهت صنعتی شدن کشور و تحقق هدف های جمهوری اسلامی .تندگویان ادامه داد : برنامه لایتغیر ما سنخیت دادن فرهنگ نفت با فرهنگ مردم و مردمی کردن صنعت نفت است .

وزیر نفت اظهار داشت : جنگ اخیر نشان داد تمرکز صنایع نفتی در نوار مرزی می تواند همیشه برای ما تهدید آمیز باشد بنابراین به کشف منابع دیگر نفت در نقاط دیگر در آینده برای عدم تمرکز صنایع نفت خواهیم پرداخت . تندگویان ادامه داد : قطع تولید پالایشگاه آبادان روی مصارف داخلی اثر خواهد داشت اما مطمئن هستیم مردم ما آمادگی کافی دارند . (5)

گزارش چگونگی تجاوزات عراق به ایران به دبیر کل سازمان ملل

رئیس جمهور در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل چگونگی تجاوزات عراق به کشورمان را تشریح کرد .در بخشی از این نامه آمده است : از ابتدای پیروزی ما در 11 فوریه 1979 دولت عراق اصول قرار داد 1975 الجزایر را زیر پا گذاشته است با فرستادن مامورین عراقی و گروه های مسلح به این سوی کشورمان در غرب و جنوب غربی در استان های خوزستان و کردستان به اقدامات خرابکارانه و کمک به ضد انقلاب مبادرت ورزیده است .

در ادامه این نامه آمده است : علاوه بر این در 20 ماه اخیر عراق پناهگاهی بوده است برای عوامل رژیم جنایتکار که مشغول تبلیغات و ترور بر ضد جمهوری اسلامی بوده اند ، اخراج بیش از 40 هزار عراقی ایرانی الاصل شیعه از عراق در مارس و آوریل گذشته یکی دیگر از علائم دشمنی عراق با جمهوری اسلامی بوده است .

انور سادات: حاضر هستیم تمام خاک مصر را برای دفاع از کشورهای منطقه در اختیار آمریکا قرار دهیم .حزب دمکراتیک ملی به درخواست انورسادات برای در اختیار گذاشتن تسهیلات نظامی مصر از قبیل فرودگاه و بنادر این کشور به آمریکا پاسخ مثبت داده است .

حرکات غیرعادی عراق پیش از آغاز جنگ

بنی صدر در نامه خود به والدهایم نوشته است : ماه ها قبل از حمله 22 سپتامبر علائمی وجود داشت ، حرکات غیرعادی واحدهای نظامی عراق در مرزهای مشترک ما در ماه قبل شاهد این است که عراق از قبل قصد تجاوز داشته است در مقابل اقدامات فوق الذکر ما به هیچ حرکتی که باعث ایجاد تحریک عراق گردد دست نزدیم و تمایلی به برخورد نظامی با او نشان ندادیم . در ادامه این نامه آمده است : باور نداشتیم که مسئولین عراقی نیت یک جنگ همه جانبه و تجاوزکارانه بر ضد ایران را در سر بپرورانند .

با توجه به حقایق موجود قطعنامه شورای امنیت غیرقابل قبول است

بنی صدر تصریح کرده است : قطعنامه شورای امنیت زمانی به تصویب رسیده است که دولت عراق دست به جنگ تجاوزکارانه در ضدیت آشکار با منشور ملل متحد و همه رفتارهای بین المللی زده است . واضح است که ادعاهای عراق به جز تبلیغات بی اساس برای فریب افکار عمومی جهان نیست .

در پایان این نامه آمده است : برمبنای حقایق فوق تا زمانی که جنگ تجاوزکارانه عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد پیشنهاد ذکر شده در نامه شما و قطعنامه شورای امنیت نمی تواند مورد قبول قرار گیرد . (6)

بازنده نهایی جنگ ایران و عراق آمریکا است

کیسنجر وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت بدون توجه به اینکه چه کسی در جنگ ایران و عراق پیروز می شود شکست نهایی از آن آمریکا خواهد بود . کیسنجر گفت : جنبه تاسف آور قضیه این است که تنها یکی از دو طرف می تواند در این جنگ شکست بخورد و طرفی که پیروز شده شدیدا با آمریکا به دشمنی برخواهد خواست . وی همچنین اظهار داشت : مسلح کردن و حمایت از شاه مخلوع ایران تصمیم کاملا درستی بود و بحران جاری در منطقه خاورمیانه ناشی از شکست دولت کارتر در ادامه آن سیاست ها بوده است . (7)

اعدام 15 جاسوس عراقی در سوسنگرد

15 نفر از ضد انقلابیونی که به عنوان عوامل اطلاعاتی با حزب بعث همکاری داشتند بعد از محاکمه از سوی آیت الله خلخالی به اعدام محکوم شدند . جاسوسان عراقی بلافاصله پس از صدور حکم اعدام شدند . (8)

تمام خاک مصر در اختیار آمریکا است !

انورسادات رئیس جمهور مصر طی یک سخنرانی در کنگره حزب حاکم دمکراتیک ملی این کشور مدعی شد ایران در تلاش برای حاکمیت بر کشورهای عرب منطقه است .وی گفت : حاضر هستیم تمام خاک مصر را برای دفاع از کشورهای منطقه در اختیار آمریکا قرار دهیم .حزب دمکراتیک ملی به درخواست انورسادات برای در اختیار گذاشتن تسهیلات نظامی مصر از قبیل فرودگاه و بنادر این کشور به آمریکا پاسخ مثبت داده است . (9)

پی نوشت :

1-  صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 254

2- اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 10

7-  اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ،‌12 مهر 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 12 مهر 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول