اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر اکوتوریسم:

گردشگری ایران در حوزه نرم‌افزاری به بالندگی نرسیده است

یک پژوهشگر اکوتوریسم گفت: با توجه به اینکه در حوزه گردشگری امکانات سخت‌افزاری، طبیعی و تاریخی زیادی در ایران وجود دارد ولی در حوزه نرم‌افزاری هنوز ضعف داریم و به پیشرفت نرسیدیم.

گردشگری ایران در حوزه نرم‌افزاری به بالندگی نرسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، افسانه احسانی صبح امروز در همایش گردشگری پایدار و مسئولان اظهار داشت: قزوین نیز مانند دیگر شهرهای کهن ایران در حوزه فرهنگی به پیشرفت‌هایی رسیده ولی در بخش طبیعت گردی و گردشگری و اکوتوریسم به آن بالندگی نرسیده است.

وی لازمه رونق گردشگری پایدار در قزوین را در شکوفایی توانمندی‌های توریستی این شهر با توجه به معیارها و ویژگی‌های بومی برشمرد و بر تدوین برنامه‌هایی برای ورود مسافران عبوری به داخل شهر تأکید کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران یادآور شد: اکوتوریسم تفاوت‌هایی با گردشگری دارد چراکه سفری مسئولانه به طبیعت است و به حفظ طبیعت و بهبود زندگی مردم کمک می‌کند و نمی‌گذارد طبیعت آسیب ببیند و مردم محلی آزرده خاطر شوند.

وی بر بازیابی هویت مردم هر منطقه و ارائه داشته‌ها، سنت‌ها و فرهنگ آنان به دیگر هم‌وطنان و مردم ایران تأکید کرد و این روند را در رونق گردشگری تأثیرگذار دانست.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران توضیحی در رابطه با پیشرفت‌هایی که دیگر مناطق ایران در جذب گردشگر داشته‌اند ارائه داد و گفت: گردشگری ارتباط مستقیمی با حوزه اقتصادی دارد و توسعه آن منجر به درآمد بیشتر می‌شود.

سهم مردم از حفظ اکوتوریسم مشخص شود

نیما آذری محقق و پژوهشگر جغرافیای گردشگری نیز در این مراسم شهر قزوین را در آغاز پروژه‌های گردشگری فعال اعلام کرد و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدالسلطنه را نمونه بارزی از این حوزه برشمرد.

وی اکوتوریسم را تنها متعلق به محیط زیست ندانست و آن را به عنوان یک هنر نیز مطرح کرد.

وی با بیان اینکه اکوتوریسم از طبیعت الهام می‌گیرد، افزود: گردشگری مسئولانه گزینه‌ها و کدهای رفتاری زیادی را تعریف می‌کند و حفاظت از طبیعت و جوامع محلی در آن شاخص بوده و از اهمیت بالایی برخوردارند.

آذری جوامع محلی را نخستین حلقه حفاظت از اکوتوریسم دانست و گفت: مردم با آموزش و تعامل قادرند هر گونه همکاری را برای حفظ و گسترش محیط زیست انجام بدهند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن توضیحات پروژه چهار مرحله‌ای روستای شیب دراز جزیره قشم افزود: در این پروژه با استفاده از مشارکت سازنده مردم محلی توانستیم لاک‌پشت پوزه عقابی را که گونه در حال انقراض محسوب می‌شد، دوباره به طبیعت بازگردانیم.

وی عنوان کرد: باید به دنبال این بود که سهم سرمایه‌گذاری مردم محلی در حفظ اکوتوریسم مشخص شود.

انتهای پیام/2667/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول