اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در فضای سرد و بی‌روح

تئاتر اردبیل برگزیدگان خود را شناخت

بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل در حالی برگزیدگان خود را شناخت که آیین اختتامیه در فضایی رخوت‌انگیز سرد و بی‌روح برگزار شد.

تئاتر اردبیل برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که صبح امروز در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد دو نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» و «بازی زندگی» جوایز جشنواره را درو کرده و بیشترین افتخارات را در جشنواره بیست و یکم به دست آوردند.

هر چند امیدواری‌ها به رونق تئاتر استان اردبیل اغلب به جشنواره بیست و دوم وعده داده می‌شد تا در سال‌های آینده این جشنواره با رونق مطلوب‌تری برگزار شود اما بیانیه پایانی هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره تئاتر اردبیل نیز در نوع خود تامل برانگیز بود به طوری که نماینده هیئت داوران ایوب آقاخانی بارها در زمان خواندن بیانیه هیئت داوران و آثار برگزیده این جشنواره از روند معیوب و ناقص تئاتر اردبیل و فضای سردی که در هنر نمایش اردبیل به چشم می‌خورد اظهار تاسف کرده و از خود هنرمندان خواست تا بدون چشم‌داشت از توجه مسئولان در تولید آثار کیفی همت کنند چرا که اردبیل از دیرباز به پرورش و معرفی استعدادهای ناب هنری در رشته تئاتر و نمایش معروف و مشهور است و آرزوی همه بازگشت هنر تئاتر اردبیل به جایگاه اصلی‌اش است.

ایوب آقاخانی همچنین برگزاری این جشنواره با این شرایط بسیار ناامید کننده را تلنگری به فعالان این حوزه و پشتیبانان دانست که باید حمایت از هنر نمایش و تئاتر را در اولویت خود قرار دهند تا هنر تئاتر اردبیل به میزان درخشش خود برگردد.

تجلیل از منتخبان جشنواره بیست و یکم

اما در این مراسم در بخش بازیگری زن دیپلم افتخار و هدیه ویژه جشنواره به پریسا صدایی‌آذر به خاطر بازی در نمایش «بازی زندگی » اهدا شد.

عباس جاهده به عنوان بهترین بازیگر مرد بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل انتخاب شد که به خاطر حضور در نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» جایزه ویژه را دریافت کرد.

اما در بخش نمایشنامه‌نویسی و طراحی صحنه هیچ یک از آثار مورد پسند هیئت داوران قرار نگرفت و به عنوان اثر برتر انتخاب نشد.

در بخش پوستر جایزه جشنواره به حسن پناهی به خاطر نمایش «ماه بر ترک اسب پیر»، در طراحی بروشور جایزه ویژه جشنواره به رقیه دادرس طراح نمایش«شب حادثه» و در بخش موسیقی نیز جایزه ویژه به گروه موسیقی «شب حادثه» یاشار دهقان، محمد رضا دهقان و علیرضا طلحه رسید.

در بخش طراحی لباس نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» کاری از غریب منوچهری از پارس‌آباد منتخب شناخته شد.

در بخش کارگردانی نیز لوح سپاس به همراه جایزه ویژه به کارگردان تئاتر«بازی زندگی» اهدا شد.

اما در پایان این جشنواره هیئت داوران با برشمردن ضعف عمومی و نسبی در اکثر آثار و پایین بودن سطح کیفی آثار به صورت مشهود و با دقت در مصادیق کیفی نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» از غریب منوچهری از پارس‌آباد را برای حضور در جشنواره کشوری معرفی کردند.

بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل که با انصراف چهار گروه منتخب تنها با نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» از پارس‌آباد، « بازی زندگی» از اردبیل و «شب حادثه» در بخش مسابقه و نمایش « مرگ در زمان مقرر» از شهرستان پارس‌آباد به مدت دو روز برگزار شد که در پایان این جشنواره از هیئت داوران لادن مستوفی، ایوب آقاخانی و مهدی نظری و همچنین پیشکسوتان هنر نمایش نظیر غفور ملکی تجلیل شد و از سید سعید افخمی نویسنده و کارگردان نمایش«‌مرگ در زمان مقرر» که برای اولین بار در تاریخ جشنواره از شهرستان نمین و در اجرای عموم حضور داشت با اهدای لوح سپاس و هدیه ویژه تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در سخنانی هنر تئاتر را هنر ریشه‌دار در کشورمان و برگرفته از فرهنگ غنی اهل بیت توصیف کرد و گفت: خاستگاه هنر تئاتر و نمایش خاستگاه عزاداری برای سید‌الشهدا و آیین تاریخی شبیه‌خوانی است که همواره در تاریخ هویت و اصالت ما را نشان می‌دهد.

علی چشم نور بیان داشت: این جشنواره که در آن هشت گروه نمایشی حاضر شده بودند به دلیل انصراف دقیقه آخر چهار نمایش با حضور چهار گروه نمایشی از پارس‌آباد و اردبیل تنها در مجتمع فرهنگی و هنری فدک این شهر برگزار شد.

انتهای پیام/62001/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول