اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

شمارش معکوس برای پایان درگیری‌های گسترده در پاکستان/اولین تماس دولت با طالبان برقرار شد

دولت پاکستان به ‌طور رسمی اولین تماس‌ خود را با رهبران طالبان در این کشور برقرار کرد.

شمارش معکوس برای پایان درگیری‌های گسترده در پاکستان/اولین تماس دولت با طالبان برقرار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، دولت «نواز شریف» به‌ طور رسمی از طریق علمای مذهبی این کشور با رهبران طالبان تماس برقرار کرد.

مقامات دولتی پاکستان با تأیید این خبر اعلام کردند که روند تماس با طالبان از طریق علمای «وفاق المدارس» آغاز شده است و نحوه انجام مذاکرات تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

روز گذشته، «چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان در دیدار با نمایندگان علمای مذهبی گروه وفاق المدارس این کشور، مسئولیت مذاکره با طالبان را به این گروه سپرد.

در این ملاقات تأثیر‌گذاری علما برای برقراری امنیت در کشور بررسی شد و دولت مذاکره با طالبان را به وفاق المدارس (علما) سپرد.

2 روز پیش، شمار زیادی از علما و معلمان مدارس دینی پاکستان موسوم به وفاق المدارس در بیانیه مشترکی، با اعلام نگرانی از اوضاع فعلی کشور، از دولت و نیروهای طالبان خواستند تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح، آتش‌بس کامل اعلام کنند.

آنان همچنین اعلام کردند که حاضرند در روند صلح بین دولت و ارتش پادرمیانی کنند.

پس از این پیشنهاد، «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان اعلام کرد که این گروه از درخواست علمای پاکستان برای آتش بس با دولت استقبال می‌کند و اگر دولت با اعلام آتش بس تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح موافقت کند طالبان نیز حملات خود را متوقف خواهند کرد.

به نوشته روزنامه «نیشن» پاکستان، هم اکنون این علما برای کسب نظر رهبران گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» به این گروه نزدیک شده‌اند.

گفته می‌شود که پس از طی این مرحله، براساس پیشنهادات ارائه شده از سوی 2 طرف، مبنای مذاکرات صلح تعیین می‌شود و طرف‌های مذاکره دستورالعمل‌های اصلی برای تماس‌های رسمی را دنبال خواهند کرد.

همچنین در این روند، از دولت و طالبان خواسته می‌شود تا به عملیات‌های نظامی برضد یکدیگر پایان دهند.

به نوشته این منبع، پس از اعلام آتش‌بس، علما درخواست‌های قابل اجرای طرف‌های مذاکره را مورد بررسی قرار داده و براساس آن، مکانیزمی برای عادی سازی اوضاع در مناطق ناآرام تدوین خواهند کرد.

کارشناسان بر این باورند که دولت پاکستان هیچ راهکاری برای مذاکره با طالبان ندارد و از جانب ارتش نیز تحت فشار است اما علمای پاکستان به لحاظ معنوی می‌توانند به طور غیرمستقیم با طالبان ارتباط برقرار کنند و روند صلح را تسریع نمایند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول