اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

سناریوی جدید فتنه‌افروزان در منطقه

حمله به کلیسای مسیحیان پاکستان؛ تنش مذاهب یا بازی کودکانه قدرت‌های خارجی

حمله روز یکشنبه به کلیسایی در پاکستان در حالی باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی در این کشور شده که برخی شواهد نشان از دست داشتن برخی عوامل خارجی در این حادثه دارد.

حمله به کلیسای مسیحیان پاکستان؛ تنش مذاهب یا بازی کودکانه قدرت‌های خارجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، بیشتر روزنامه‌های پاکستانی خبر حمله به کلیسا در این کشور را که روز یکشنبه اتفاق افتاد با تیتر درشت در صفحه اول به چاپ رساندند و ظرف روزهای گذشته این خبر در صدر رسانه‌های پاکستان قرار داشته است.

در این حمله که یکشنبه این هفته در کلیسایی در شهر پیشاور پاکستان انجام شد، دست‌کم 80 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر نیز زخمی شدند. 2 عامل انتحاری که حدود 12 کیلوگرم مواد منفجره به خود بسته بودند پس از حمله به محافظان کلیسا وارد ساختمان شدند و خود را در میان مردم منفجر کردند.

گزارشات حاکی از آن است که در زمان این حمله حدود 300 نفر در کلیسا بودند.

حمله به کلیسا احساسات مسیحیان را برانگیخته و مسیحیان پاکستان در شهرهای بزرگ از جمله اسلام‌آباد، کراچی، لاهور، پیشاور و کویته دست به تظاهرات اعتراض‌آمیز زدند و با به آتش کشیدن لاستیک خودروها و پرتاب سنگ به گشتی‌های پلیس خیابان‌های اصلی این شهرها را بند آورده‌اند.

شدت این درگیری‌ها به حدی بود که نیروهای امنیتی مجبور شدند با تیراندازی هوایی و گاز اشکآور آنان را متفرق نمایند. پس از این حادثه، گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی و مذهبی پاکستان از جمله حزب «جماعت اسلامی»، حزب «تحریک انصاف»، حزب «مسلم لیگ نواز»، نمایندگان مجلس ملی و سایر شخصیت‌ها و مقامات برجسته پاکستانی در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حادثه را به‌ شدت محکوم کردند.

این در حالی است که علمای فرقه‌های مختلف مذهبی و حدود 30 تن از علمای «شورای اتحاد سنی» پاکستان با صدور فتوایی کشتار غیرمسلمانان را محکوم و آن را اقدامی غیر اسلامی و گناهی بزرگ دانستند.

اگرچه برخی رسانه‌های خارجی اعلام کردند که گروهی موسوم به «جندالحفظه» از گروه‌های وابسته به طالبان پاکستان این اقدام تروریستی را با هدف انتقام گرفتن از غیرمسلمانان انجام داده اما «تحریک طالبان پاکستان» خود را از این حمله مبرا کرده است.

این در حالی است که «ایمن الظواهری» رهبر القاعده نیز پس از این حادثه با انتشار بیانیه‌ای ابراز داشت: اگرچه القاعده با کفار در حالت جنگ به سر می‌برد اما بعد از تشکیل حکومت اسلامی خواهان زندگی مسالمت‌آمیز با اقلیت‌های مذهبی است.

وی افزود: اگر خواسته باشیم به صورت مسالمت‌آمیز در کنار سایر اقلیت‌های مذهبی زندگی کنیم باید از کشتن آنان بپرهیزیم.

رهبر القاعده همچنین نیروهای خود را از حمله به اقلیت‌ها برحذر داشته و تصریح می‌کند: اعضای القاعده باید از کشتن افراد عادی که مسلح نیستند بپرهیزند و فقط با کسانی بجنگند که علیه آنان سلاح به دست گرفته و جنگ مسلحانه انجام می‌دهند.

حال، در شرایطی که بیشتر گروه‌های شبه‌نظامی شناخته شده خود را از این حادثه دلخراش مبرا می‌کنند، این سئوال پیش‌می‌آید که چه گروه یا گروه‌هایی در تلاشند تا با انجام این نوع اقدامات قومی و مذهبی و جریحه‌دار کردن افکار عمومی، جنگ مذهبی بین پیروان ادیان مختلف به راه اندازند؟

نظری کوتاه بر اظهارات «احمد مروات» سخنگوی جندالحفظه که در «خبرگزاری فرانسه» منتشر شده و تأکید پی‌درپی وی مبنی بر اینکه مسیحیان دشمن اسلام هستند،خود گویای این حقیقت تلخ است که برخی دست‌های پنهان خارجی تلاش دارند با انجام چنین اعمال وحشیانه‌ای، شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی را به جان هم اندازند.

همچنین به گزارش روزنامه «رویترز»، احمد مروات با پذیرفتن مسئولیت این حادثه گفت: آنان دشمنان اسلام هستند بنابراین ما آنان را هدف قرار داده و به حملات خود به غیرمسلمانان در خاک پاکستان ادامه می‌دهیم.

جالب اینجا است که اظهارات و بیانیه‌های این گروه‌های تروریستی همیشه از کانال خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری وابسته به غرب در سطح جهان منتشر و تحلیل می‌شود.

طبق گزارش روزنامه اردو زبان «اکسپرس» پاکستان، براساس تحقیقات اولیه پلیس، عناصر خارجی درحمله به این کلیسا دست داشته‌اند.

این روزنامه نوشت: یکی از مهاجمان که بین 20 تا 22 سال سن دارد و با در دست داشتن کلت 9 میلی‌متری، نارنجک و جلیقه انتحاری به وزن 6 کیلوگرم از دروازه اصلی به کلیسا حمله کرده یک خارجی بوده که این موضوع به تأیید پزشکی قانونی نیز رسیده است.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که برخی کشورها دامنه فعالیت‌های خود را از اختلاف‌افکنی بین گروه‌های مسلمان فراتر برده‌ و درصدد هستند تا پیروان ادیان مختلف از جمله مسلمانان و مسیحیان را نیز به یکدیگر بدبین کرده و با گل‌آلود کردن آب، به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

اینجا است که هوشیاری مردم منطقه و جهان، به‌خصوص کشورهای قربانی تروریسم و افراطی‌گری، می‌تواند مانع از تعبیر رویای شوم قدرت‌های سلطه‌گر برای تسلط بر جهان شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول