اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته گردشگری صورت گرفت

برگزاری جشنواره ملی شیره‌پزی انگور در مانیزان ملایر

همزمان با هفته گردشگری چهارمین جشنواره ملی شیره‌پزی سنتی انگور در روستای هدف گردشگری مانیزان از توابع شهرستان ملایر برگزار شد.

برگزاری جشنواره ملی شیره‌پزی انگور در مانیزان ملایر

به گزار خبرگزاری فارس از ملایر، همزمان با هفته گردشگری که از روز جمعه پنجم مهرماه آغاز شده چهارمین جشنواره ملی شیره‌پزی سنتی انگور در روستای هدف گردشگری مانیزان از توابع شهرستان ملایر با حضور مدیران ارشد میراث فرهنگی استان، مسئولان محلی شهرستان ملایر و خیل زیادی از مسافران و گردشگران برگزار شد.

در این مراسم باشکوه که با استقبال خوب مردم بومی و گردشگران همراه شده بود در چندین نقطه از روستا، اهالی بومی و محلی اقدام به پختن شیره و همچنین مراحل فرآوری این محصول و سوغات شیرین شهرستان ملایر کردند که بازدید از پخت آن برای شرکت‌کنندگان جذابیت بالایی داشت.

در این مراسم جذاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: به بهانه برگزاری هفته گردشگری توجه به خرده‌فرهنگ‌ها که در استان تاریخی همدان کم نیستند یکی از اولویت‌های اصلی این اداره کل محسوب می‌شود.

علیرضا ایزدی افزود: توجه به خرده‌فرهنگ‌ها در هر زمینه بسیار خوب است و به طور قطع اگر این خرده‌فرهنگ‌ها پاس داشته نشوند، با گذر زمان فراموش می‌شوند و دیگر نسل‌های آینده اطلاعی از سنت‌های دیرین خود نخواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی شیره‌پزی سنتی انگور در روستای مانیزان ملایر اضافه کرد: برگزاری این آیین هم‌سو با پاسداشت فرهنگ کهن و ثبت میراث معنوی این دیار و شناساندن بیشتر شهرستان ملایر و آشنایی با آداب و رسوم این شهرستان است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی همدان؛ امسال چهارمین سالی است که این جشنواره با همکاری مسئولان محلی و همراهی مردم بومی این روستا برگزار می‌شود و همین استقبال باعث شد تا این آیین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه شیره‌پزی سنتی یکی از فرهنگ‌های مردم ملایر است خاطرنشان کرد: شهرستان ملایر با سبقه تاریخی خود یکی از شهرستان‌های استان با پیشینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که سعی شده توجه ویژه‌ای در بحث حفظ خرده فرهنگ‌ها در این خطه بشود.

ایزدی با بیان اینکه ثبت آداب و رسوم استان در فهرست آثار ملی در جذب و ورود گردشگران تأثیر بسزایی دارد ابراز داشت: در چند سال اخیر چندین سوغات و مراسم خاص استان در فهرست ملی ثبت شده که در توسعه صنعت گردشگری استان نقش محوری خواهد داشت.

ایزدی ادامه داد: ملایر یکی از نقاط واجد ارزش و تاریخی استان محسوب می‌شود که ارگ تاریخی نوشیجان، پارک سیفیه و موزه مردم‌شناسی این شهرستان هر سال پذیرای خیل زیادی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بوده است.

در ادامه این مراسم رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: هر چند که امسال چهارمین سال برگزاری جشنواره شیره‌پزی را در مانیزان شاهد هستیم اما با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان موفق شدیم در دی ماه 91 این جشنواره در فهرست ملی ثبت کنیم.

محمدرضا بشری افزود: در طول چهار سال برگزاری این جشنواره موفق شدیم با تبلیغاتی که در سطح کشور ایجاد شده پذیرای خیل زیادی از مسافران و هموطنان در این روستای هدف گردشگری، باشیم.

وی با اشاره به اینکه مانیزان و پخت شیره در آن با تمام نقاط ایران تفاوت دارد عنوان کرد: نحوه پخت سنتی شیره انگور و نوع محصول انگور و همچنین مشتقاتی که از شیره به دست می‌آید در این روستا منحصر به فرد است و به همین دلیل مانیزان در کشور به عنوان یک قطب و جاذبه در این زمینه معرفی شده است.

به گفته مدیر میراث فرهنگی ملایر؛ با استقبالی که مردم از این جشنواره کردند به دنبال این هستیم در سال‌های آینده در زمان بیشتر و با برنامه‌های متنوع‌تری این جشنواره ملی را برگزاری کنیم.

وی اضافه کرد: اجرای موسیقی سنتی و محلی، پخت آش محلی و چای ذغالی، برگزاری مسابقه نقاشی، پوشیدن لباس های محلی، برگزاری مراسم خلعتی با گذاشتن مجمع‌های بزرگ روی سر، اسب‌سواری و بازدید از پخت زنده شیره انگور را از جمله برنامه‌های دیدنی است که همزمان با برگزاری این جشنواره انجام می‌شود.

هفته گردشگری در استان همدان هم‌زمان با سراسر کشور از جمعه پنجم مهرماه آغاز شده و تا 12 همین ماه ادامه خواهد داشت.

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیش از 100 عنوان برنامه برای بزرگداشت این هفته در نظر گرفته است.

انتهای پیام/89020/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول