اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز:

سازمان زیارت و گردشگری در شهرداری شیراز ایجاد شود

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز گفت: ایجاد سازمان زیارت و گردشگری در شهرداری شیراز برای تحقق سومین حرم اهل بیت (ع) و مهد تمدن و فرهنگ اسلامی بسیار مفید است.

سازمان زیارت و گردشگری در شهرداری شیراز ایجاد شود

محمد فرخزاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار کرد: در سازمان زیارت و گردشگری در شهرداری شیراز باید به صورت ساختاری به برخی از مولفه‌های گردشگری پرداخته شود و تفاهمنامه‌های بین‌دستگاهی برای اقدامات فراسازمانی در حوزه گردشگری منعقد شود.

وی افزود: در شهر شیراز هنوز یک کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی، عملیات و نظارت در حوزه گردشگری وجود ندارد.

فرخزاده ادامه داد: در مدت فعالیت مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان فارس کارگروه گردشگری راه‌اندازی و مباحثی در آن مطرح شد اما با رفتن فریدون فعالی از فارس این کار مسکوت ماند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث گردشگری، لزوم تغییر رویکرد و راهبردهای اداره شهر شیراز با توجه به مبحث گردشگری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری به شیراز تشریف آوردند و این شهر را به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری کردند، در پیام تاریخی خود اشاره فرمودند که اگر شهر شیراز بر مقوله گردشگری متمرکز شود از تمام معونه‌ها بی‌نیاز می‌شود.

فرخزاده اضافه کرد: شیراز فضای بسیار متفاوتی نسبت به کل شهرهای ایران داشته و با دارا بودن آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی در بین شهرهای گردشگرپذیر کم‌نظیر است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در این زمینه از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نشده است.

*برنامه جامع فرادستگاهی در گردشگری تدوین شود

فرخزاده افزود: نخستین نکته این است که در عرصه گردشگری باید پیش و بیش از حرف زدن به عمل بپردازیم.

وی گفت: در این عرصه چند عامل اساسی وجود دارد که امروز مشکل‌ساز شده؛ یکی از این عوامل این است که در حوزه گردشگری بیشتر به سخنان توجه شده تا به عمل و مورد دیگر اینکه برنامه جامع و مفصلی با در نظر گرفتن نقش تمام دستگاه‌ها نداریم.

معاون شهردار شیراز افزود: در روزهای اخیر یک کارگروه گردشگری در شورای اسلامی شهر شیراز شکل گرفت که اقدام خوبی محسوب می‌شود اما کافی نیست.

به گفته وی، موضوع گردشگری اگر چه از نظر سازمانی در حیطه سازمان میراث فرهنگی قرار دارد اما این سازمان به تنهایی از عهده کار بر نمی‌آید.

فرخزاده یادآور شد: برنامه جامع گردشگری بین‌دستگاهی باید تدوین شده و با دستور کار مشخص و بودجه معین اقدام‌های اساسی صورت گیرد.

*فرد یا گروهی ماموریت معرفی شیراز را بر عهده گیرد

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز گفت: فرصت طلایی که در سال گذشته به دست آوردیم این بود که فارس در کنار استان خراسان و قم دارای معاونت زیارت شد.

وی افزود: جدول ماده 12 که به مجلس برده شد نیز فرصت خوبی است که می‌تواند برای فارس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فرخزاده اضافه کرد: اقدامات دیگری نیز در این زمینه قابل ذکر است که از آن جمله می‌توان به برگزاری هفته فرهنگی خوی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این دیدار برخلاف سخنان برخی مسئولان که شیراز را بی‌نیاز از تبلیغ گردشگری می‌پندارند، دیدیم که بسیاری از مردم خوی با شهر شیراز و ظرفیت‌های آن آشنا نبودند.

فرخزاده تصریح کرد: سومین حرم اهل بیت (ع) تنها تکرار مکرر کلام برخی مسئولان شده و اگر چه گفتن آن خوب است اما در عمل کاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در خوی اماکن زیارتی فارس و اینکه برادر امام رضا (ع) در شیراز است را تشریح کردیم و اطلاع دادیم که مدفن بیش از 178 امامزاده در شیراز قرار دارد اشک شوق از چشمان مردم جاری بود.

فرخزاده تصریح کرد: این مسائل نشان می‌دهد که اقدام مناسبی در راستای معرفی شیراز به شهرهای دیگر انجام نشده و لازم است افراد و گروه‌هایی برای این کار مشخص شوند.

وی گفت: اکنون باید هر دستگاه به فراخور توان خود سومین حرم اهل بیت (ع) را به دستگاه‌های موازی خود در کشور معرفی کند.

این مسئول یادآور شد: معرفی شیراز باید در قالب تولید محصولات هنری، ارائه خدمات، نشست‌های تخصصی، مکاتبات و ...  انجام شود.

معاون شهردار شیراز افزود: از سوی دیگر باید زیرساخت‌های گردشگری در شیراز مورد توجه قرار گیرد چرا که بر فرض موفقیت در آوردن گردشگر، باید زائرسراهای ارزان‌قیمت، مسیرهای روان ترافیکی و پارکینگ‌های متعدد در اطراف مناطق گردشگری ایجاد شده و خاستگاه‌های دیگر گردشگری برای افزایش ماندگاری مسافر در دستور کار قرار گیرد.

*راه‌اندازی 50 تاکسی «از من بپرس» در تبریز

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز تصریح کرد: در تبریز دیدیم که مدیریت گردشگری این شهر بیش از 100 کارمند داشت و 20 اتوبوس گردشگری و 50 تاکسی «از من بپرس» را به کار گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در شهرداری شیراز این سازماندهی را نداریم و واحد گردشگری شهرداری شیراز با سه نیرو و یک اتوبوس قدیمی کار می‌کند.

به گفته این مسئول، با این امکانات برگزاری هفته فرهنگی وایمار، نمایشگاه‌های اکسپو و هفته فرهنگی خوی به معجزه شبیه بوده است.

موفقیت در گردشگری با حضور مستمر بر روی آنتن

معاون شهردار شیراز در ادامه تصریح کرد: برخی استان‌ها با راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و معرفی چند باره در رسانه ملی به موفقیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: زمانی با یک بار مطرح شدن شیراز در سطح رسانه ملی مسئولان این استان زبان به مذمت می‌گشایند، نتیجه این می‌شود که یزد، اصفهان و حتی بوانات از شیراز در بحث گردشگری سبقت می‌گیرند.

فرخزاده ادامه داد: پیمان‌های متعدد بین‌المللی وجود دارد که شیراز تنها به صورتی محدود با «آی سیسین» و یونسکو همکاری دارد و سازمان همکاری اکو نیز یک دفتر در شیراز راه‌اندازی کرده است.

به گفته وی، در شرایط امروز بهترین راهکار مقابله با توطئه استکبار برای به انزوا کشاندن ایران، معرفی فرهنگی ایرانی اسلامی از روزنه گردشگری است.

*دوره‌ای که بی‌نیاز از تبلیغ بودیم گذشته است

این مسئول گفت: امروز باید شیراز را با تمام ظرفیت‌ها و ظرافت‌های آن به دنیا معرفی کنیم و بدانیم که دوره آن گذشته که بگوییم شیراز را به اندازه کافی می‌شناسند.

وی افزود: امروز شهرهای دیگر کشور تلاش‌های بسیاری می‌کنند و گاه شهری با ظرفیت کمتر به سبب حضور بهتر در رسانه‌های حقیقی و مجازی از شیراز سبقت می‌گیرد.

فرخزاده تصریح کرد: در گذشته از هر جای جهان اگر توریستی می‌آمد، شیراز را به عنوان گزینه خود بر‌می‌گزید اما امروز اصفهان و یزد از شیراز پیشی گرفته‌اند و گاه حتی شهرهای کمتر شناخته شده در سایت‌های مجازی گردشگری بیشتر انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: در این زمینه برخی نگاه‌های منفی به سبب عملکردهای غلط گذشته است که کسانی در قالب توسعه گردشگری اقدامات نادرستی انجام دادند.

فرخزاده یادآور شد: اما با نگاه صحیح بر اساس اصول اعتقادی، حفظ مصلحت‌ها و ترویج ارزش‌های خود می‌توانیم در‌وازه‌های شهر خود را باز کرده و بازشناسی این گوشه از تمدن ایرانی و اسلامی را به جهانیان در دستور کار قرار دهیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز ادامه داد: شیراز را شهر دارالعلم، هزارمزار، سومین حرم اهل بیت (ع) و شهر ادب و فرهنگ می‌نامند و خوب است که هر کدام از این عناوین در حوزه گردشگری به صورت مولفه‌های بالفعل درآمده و عامل جذب گردشگر شود.

وی اضافه کرد: از طرفی شیراز به سبب نرخ بیکاری خود نیز ناگزیر است که از صنعت گردشگری بهره ببرد چرا که ورود هر گردشگر بین 17 تا 20 شغل ایجاد کرده و 700 تا یک‌ هزار دلار آورده مالی دارد.

فرخزاده خاطرنشان کرد: در توجه به صنعت گردشگری باید به یاد آوریم که بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی شهر شیراز نه به سبب مسائل فرهنگی بلکه به دلیل بیکاری و عدم رونق اقتصادی رخ داده است.

انتهای پیام/2448/ز30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول