اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی بافت:

‌هیچ مورد بیماری سل در جمعیت دامی بافت گزارش نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: تا‌کنون هیچ مورد مثبتی از بیماری سل در جمعیت گاوی زیر پوشش شهرستان بافت گزارش نشده است.

‌هیچ مورد بیماری سل در جمعیت دامی بافت گزارش نشده است

سمیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافت اظهار داشت: ‌بیماری سل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: عامل و مسبب بیماری باکتری با مقاومت بالایی است و از آنجا که حیوانات خانگی و حیات وحش نسبت به این باکتری حساس هستند، لذا امر کنترل و ریشه‌کنی بیماری همواره با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده است.

صادقی افزود: سگ، گربه و پرندگان خانگی مانند قناری از جمله حیواناتی هستند که با توجه به حساس بودن به سه گونه باکتری انسانی، گاوی و مرغی امکان انتقال از جمعیت‌های انسانی و دامی را به راحتی فراهم می‌کنند‌ و در کنترل بهداشت انسان و دام از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

وی افزود: دامپزشکی در راستای کنترل و ریشه‌کنی این بیماری در جمعیت دامی به انجام تست در گاوها و حذف موارد مثبت اقدام می‌کند و از ابتدای سال جاری تا‌کنون بیش از 200 رأس گاو تحت انجام این تست قرار گرفته‌اند و‌ تا‌کنون هیچ مورد مثبتی در جمعیت گاوی زیر پوشش شهرستان گزارش نشده است.

صادقی خاطر نشان کرد: بارز‌ترین چهره کاری دامپزشکی حفظ سلامت سرمایه‌های دامی است، این بعد از رسالت دامپزشکی‌ با جلو‌گیری از وقوع، شیوع و بروز بیماری‌ها یا تلفات نا‌خواسته در دام‌ها و حیوانات در محیط‌های مختلف زیستی معنی می‌شود که ‌این جنبه از فعالیت دامپزشکی اهمیت اقتصادی ویژه‌ای دارد.

وی اساس و پایه بهداشت و سلامت جوامع انسانی را به میزان بسیار زیادی هم به صورت بالقوه و هم به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام‌ها و حتی دیگر حیوانات دانست و افزود: صدها نوع بیماری مشترک یا قابل انتقال از دام به انسان شناخته شده است‌ که دام‌ها می‌توانند به عنوان منبع ذخیره یا پایگاه استقرار عوامل این بیماری‌ها واقع شوند‌ و از طرق مختلف این بیماری‌ها را به انسان منتقل کرده و خطری جدی برای سلامت انسان‌ها را ایجاد کنند.

وی اذعان داشت: دامپزشکی در این بعد از مسئولیت خود‌ علاوه بر تخفیف و از بین بردن راه‌های اشاعه بیماری در دام‌ها و حیوانات‌ با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی روز‌ در جلوگیری و توقف چرخه انتقال بیماری‌ها و آلودگی‌ها از دام به جمعیت‌های انسانی رسالت بسیار مهمی را به انجام‌ می‌رساند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت همچنین به فعالیت دامپزشکان و دانش‌آموختگان علوم دامپزشکی در کشتارگاه‌ها، کارخانه‌های بسته‌بندی فرآورده‌های گوشتی و خوراکی‌، مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های تولید مواد لبنی و ...‌ اشاره کرد و ابراز داشت: این فعالیت‌های گسترده گواه بر انجام وظیفه خطیر دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

انتهای پیام/80024/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول